Medio april 2010 ontstond het probleem dat ik geen tegendruk meer had in het gaspedaal. Auto bij de garage gebracht en via de dieselspecialist was de conclusie dat er een veer onder de gashendel ('gaffel') ontbrak en die is vervangen. Ik had weer tegendruk in pedaal, dat was dus geregeld. Echter, hij liep beroerd (3 poten) en er was nauwelijks trekkracht bij koude motor.
Auto weer bij dieselspecialist gebracht, want vermoedelijk een luchtlek in systeem. Dat was het niet, er bleken verkeerde ringen bij de montage gebruikt te zijn, waardoor er diesel bij de pomp lekte en er lucht bij kwam.
Het probleem is nu dat het bovenstaande wel verholpen is, alleen blijf ik met een inhoudende, bij tijd en wijle slecht lopende dieselmotor zitten.
Het gekke is dat de problemen zich niet constant voor doen..
Vorige week getankt, vol. De eerste 160 km. geen centje pijn. Vervolgens inhouden, gaspedaal 'door het schutbord'trappen om snelheid te maken. Na +/- 500 km. gereden te hebben,(tank 3/4 leeg) dinsdagavond de rit van werk naar huis (50 km.) geen centje pijn.. Bij thuiskomst even boodschappen doen, daarna starten en motor wil weer niet stationair blijven lopen.. Gaspedaal moet je dan fors indrukken, het lijkt wel of de eerste centimeters geen respons in de brandstofpomp oplevert..
Doordat het niet constant voorkomt maar wel veelvuldig, wordt het een duur en lastig zoekplaatje voor de garagist.. Vandaar mijn hulp van Problemcar.
[b]Wat ik zelf denk dat het kan zijn:[/b]
-Lucht.. maar waar?
-Opvoerpomp? Zit deze in de tank?
-Tankontluchting? Waarom doet ie het bij 3/4 leeg dan weer goed voor 50 km?
-Verstopte zeef in de tank. Is daar makkelijk bij te komen via de achterbankzitting of juist via de onderzijde van voertuig?
-Brandtoffilter (bij 205.000 km vervangen volgens garage rek.) Heb de auto bij 216.350 km gekocht.
-Toch de gaffel of de veer eronder. De gaffel staat in verbinding met een armpje dat tegengesteld beweegt en aan de zijkant (lange zijde) de pomp in gaat.
Het betreft hier de 1749 cc Turbo Diesel van PSA origine (205 Turbo D, BX Turbo D etc.) in een Rover (400) Tourer. 230.000 km. Bj. 1995
Naar mijn weten voorzien van een Lucas dieselpomp, want de ontluchter is een drukknop op het brandstoffilterhuis.
Alvast dank voor je bijdrage.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, ik heb ooit een dergelijk probleem voorgehad op een Peugeot 405GRD. Nu en dan kreeg je de auto met geen stokken vooruit. Het leek net of de turbo niet mee wilde, doch deze bouwde netjes zijn druk op. Ik had al alles wat ik maar kon gecontroleerd, dan toch maar bij een Peugeot-dealer geweest in de hoop dat zij al eens een dergelijk probleem zouden hebben voorgehad, maar nadat ze alles hadden gechecked dat ik ook al had gedaan, stonden ze ook wat met de handen in het haar en lieten me dan nog eens betalen voor het werk dat ik hun al had voorgedaan. Die Peugeot zat dus ook met een Lucas pomp. Bleek dat er in die pomp een soort membraanventieltje stak dat op het moment dat de turbo in werking moet treden, voor extra brandstof moet zorgen. Dat ventieltje was dus stuk. Nadat ik dat had vervangen, liep de auto weer als een speer. Ik weet natuurlijk niet of het hier om eenzelfde type Lucas-pomp gaat, maar mss is het toch de moeite om deze piste eens te bekijken? Succes.
Okay, bedankt voor de tip. Het type Lucas pomp weet ik eerlijk gezegd ook nog niet. Er zit een sticker op, die is alleen niet leesbaar meer..
De afgelopen 150 km. geen last gehad en dat bij een halfvolle tank..
Ik heb zelf het gevoel dat ie op de goede momenten wat feller is dan normaal, vooral na de 3000 tpm. Kan ook gevoel zijn omdat je de felheid niet meer gewend bent na een periode van inhouden.
Ik ga eerst voor de 'voordelige'oplossing om brandstoffilter (en zeef in de tank schonen) te vernieuwen. In tussentijd uitzoeken of mijn type brandstofpomp ook een membraam heeft voor extra brandstofinspuiting bij inkomende turbo. Dan zou er toch ergens een kabel o.i.d. van turbo naar pomp moeten lopen, anders weet de pomp niet wanneer de turbo inschakeld. Rendeneer ik dat goed?
14 jaar
Dat weet ik niet meer zo goed, het is reeds te lang geleden. Ik rijd nu Rover sedert zo'n 10 jaar (eerst 620, daarna 75), dus dat probleem situeerde zich zeker al een 12 à 13jaar geleden. Ik weet het alleen nog omdat ik er zo lang naar gezocht heb. Ik heb nog wel zo'n boek van olyslager van de Peugeot (dat wordt wel eventjes zoeken in de boekenkast of op zolder :-) ), maar erg ver gaan die boeken niet in detail wanneer om het brandstofpompen gaat. Ik kan wel eens voor je kijken of het pomptype beschreven staat en mss ben je daar al iets verder mee.
Je brandstoffilter is trouwens geen slecht idee om eens te checken. Ik had dit mss ook eerder mogen zeggen, maar ik ging er van uit dat je zo'n 'normale' foutpistes al had uitgesloten.
14 jaar
Afgelopen maandag de Rover naar de garage (dieselspecialist) kunnen brengen. Zoals pantah al schreef, zit in de pomp een membraam dat bij inkomende turbo extra brandstof inspuit. Dat membraam lekte, want het was aardig nat eromheen. Dat is dus vervangen. Ze hebben ook de opbrengst vanaf de brandstoftank gemeten, direct en via het filter. Geen verschil, er wordt voldoende brandstof gegeven..
Toch ben ik er weinig mee opgeschoten, in die zin dat bij warme motor de auto nu naar behoren trekt.
Bij koude motor doet ie vrij weinig, gaspedaal tot op de bodem trappen en dan maakt ie vaart zolang je geen viaduct of brug over moet...
Kortom, volgens de garage zit er nog iets niet goed in de pomp (Lucas) en zou een andere (sloop of revisie) soulaas bieden.. indien je ook de bijkomende kosten wilt dragen (distriebutie moet open, riem is niet nieuw meer, dus dan is het wel raadzaam e.e.a mee te pakken als de boel open ligt).
Zelf heb ik het idee dat het ook iets élektrisch' kan zijn. Want na 15 km snelweg (na 1e keer starten bij wegrijden van huis) is de motor wel warm maar de pomp doet nog niet volledig mee... Als ik dan even stop, de motor uitzet en weer aan, dan heb ik het idee dat de gasrespons beter is en de auto goed functioneert.. Op de pomp zit een soort van sensor, er lopen 2 draden van weg en 1 gaat er naar relais kast op linkerbinnenscherm en vandaar loopt de draad verder, door het schutbord heen, ik vermoedt richting (omgeving) contactslot. Kan een (kapot) relais de oorzaak zijn?
14 jaar
Is de luchtmassasensor gecontroleerd geweest? Bij de Rover 75 met BMW-blok kan je dit makkelijk door hem gewoon uit te schakelen (stekker afkoppelen). Als de 'MAF' stuk is, dan werkt de auto terug goed als je die MAF-sensor afkoppelt. Nu weet ik echter niet of zo'n PSA-blok met een luchtmassasensor werkt, maar op mijn Rover 620 diesel van 95 zat die in elk geval wél. Die had dan echter weer een 2000cc motor. Verder kan het ook een eventuele EGR-klep zijn die dichtgeslipt is van smeeraanslag. Zo'n EGR-klep leidt onverbrande gassen terug in de inlaat en op den duur wordt dat daar een smerig zwart boeltje. Op mijn 75 had ik dit voor en je kan niet geloven welk een verschil het maakte toen ik die EGR-klep heb schoongemaakt.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover Tourer of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar