close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Rover MG-F: verbruiker of kapotte dynamo

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Ik ben in het bezit van een Mgf uit 1996 met 1.8 motor.

Ik heb een stroomprobleempje

2 jaar geleden een nieuwe accu gekocht omdat de oude accu leeggelopen was. Omdat ik niet wist hoe oud de accu toen was, deze vervangen.
Tot heden een beetje aangemodderd, maar nu loopt de accu binnen een nacht of 2/3 zo snel leeg dat ik iedere keer met een startkabels de auto in beweging moet krijgen.

Wat mij opviel aan de accu is dat er 1 cel "omhoog" is gekomen, dit was voorheen nog niet.
Ik denk aan een verbruiker??
Of ligt het eraan dat de dynamo niet goed bijlaadt?

Ik heb inmiddels gevonden hoe ik een verbruiker kan opsporen. Morgen even een multimeter kopen bij de bouwmarkt en dan testen.... multimeter op stand ?????? Zwart op -, rood op + en dan zie je het resultaat op de multimeter, boven de 0.05 heb je een fikse verbuiker toch???

Ik ben inmiddels in het bezit van een nieuwe accu.

Mocht dit het nu niet zijn.....Hoe test ik of mijn dynamo nog oke is? Zelfde doen met de multimeter bij een draaiende motor en dan een waarde meten van ????

Ik hoop dat ik een goed advies krijg, niets is erger dan iedere keer die startkabels gebruiken.

Ik las ook nog iets over resetten? alleen pluspool/rood even een tijdje loshalen????

Geplaatst door

renebdejong (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Van Mgf weet ik niet veel maar hoop je toch iets te kunnen vertellen:

De laadspanning met lopende motor - gemeten op de accupolen - moet tussen de +/- 12,8 tot +/- 14,4 Volt zijn. Minder is niet goed, meer zeker ook niet. Ook met ingeschakelde verbruikers moet je binnen die waarden blijven bij een iets hoger toerental dan stationair. Let er wel op dat je de multimeter op gelijkstroom hebt staan en niet op wisselstroom.
Als 1 cel in een accu " omhoog" komt, duidt dat meestal op een defecte accucel. Dit zou na 2 jaar wel redelijk vlot zijn.......
Mocht je nu niet de juiste waarde meten bij de accu, dan gaan meten op de dikke draad aan de achterzijde van de dynamo ( +) en accu min (-) bij lopende motor. Indien de waarden dan wel goed zijn, heb je dus een draadprobleem. Zijn de waarden dan nog niet goed, is het waarschijnlijk de dynamo zelf.
Resetten is met dit probleem niet van toepassing.
Om te bekijken of de oorzaak van het leeglopen van de accu in de dynamo zelf zit, zou je de dikke draad achter aan de dynomo kunnen loshalen. HIERVOOR EERST DE MINKABEL AAN DE ACCU LOSHALEN !!.
Deze dikke draad af isoleren zodat er geen kortsluiting kan ontstaan en dan de minkabel weer aansluiten en de auto bijv. 2 dagen laten staan.
Je raadt het al: accu niet leeg na 2 dagen: probleem met dynamo.
Kijk ook of bijv. kofferverlichting niet stiekum blijft branden, radio aan, verlichting dashbordkastje, telefoonlader (?) enz.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Poeh, ik zou niet blij zijn met een laadspanning van 12,8 volt....zat meer te denken aan 13,5 tot 14,5. Voor een verbruiks meting motor niet laten lopen en alles in ruststand net als normaal als je de auto weg zet. Vervolgens plus pen van multimeter in 10 amp. aansluiting doen en die pennen aansluiten tussen een losgehaalde accuklem en de bijbehorende accupool. Nu meet je het verbruik. Hou er wel rekening mee dat je de meting lang genoeg doet omdat het deur relais eerst wel af moet vallen.

Sytze

ps, o ja, de stroom mag niet meer bedragen dan 0,05 ampere.

sytze 0
badge

16 jaar

Voorlopig ben ik weer iets wijzer.
Wat niet goed ging; de zekering van de multimeter begaf het nadat ik de rode meter van op de +pool aansloot en de zwarte meter op de -Pool. Na die vervangen te hebben, deed ik het goed: min pool losmaken, en tussen die pool en die -klem meten.
Wat goed ging; Ik meette -0.03 / -0.04.
Omdat de kofferklep openstond, stond dat lampje aan, lampje eruit gehaald en voila daar verscheen die -0.03. Dus mijn vraag: waar is dat schakelcontactje? Hoe weet de klep dat hij dicht is??? Dan heb ik de verbruiker ook gevonden omdat hij dan aangeeft -0.73.


Ook het alarm was nog niet ingeschakeld, dat ga ik morgen maar even doen.
Motorkap open, alarm erop en meten?? Kan wel toch?

Volgende stap zal worden de laadspanning meten.

renebdejong 0

16 jaar

Zolang je niet start of een andere verbruiker aanzet die meer stroom trekt dan 10 ampere gaat er niets kapot. Stroom (amperage) meten doe je altijd door te meten tussen de stroomkring, spanning (voltage) door eroverheen te meten. Jou gemeten 0,7 ampere is trouwens veel te hoog, dus dat kon wel eens de bron zijn.

sytze 0
badge

16 jaar

Precies, lampje is nu even verwijderd om te kijken of dat het is....Toen 0,7 nu 0.03 !

Morgen nog even meten als het alarm erop staat, en testen of het echt het lampje in de kofferruimte is.

Jullie gaan het horen.......

renebdejong 0

16 jaar

Controleer ook even de massa aansluiting van de accu aan het chassis. Als deze gecorrodeerd is (weerstand)
heb je ook een probleem. Ik heb dat zelf aan de hand gehad met mijn MGF . denk ook even aan het klokje ..
Betreffende het lampje in je koffer laat het lampje er gewoon even uit. Onder de voorklep ( motorkap zonder motor) zit ook nog een lampje....

driessh 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover MGF of stel zelf een nieuwe vraag.