Weet iemand hoe je een koelsysteem op de juiste manier moet vullen en ontluchten nadat het hele systeem leeg is geweest?
Na het vervangen van een koppakking en een nieuwe revisie-cilinderkop probeer ik het koelsysteem te vullen.
Het water loopt niet genoeg door, en volgens mij komt het doordat het lucht er niet uit kan. Ik heb natuurlijk geen eer van mijn werk als een koelprobleem de motor (weer) te heet laat worden.
Ik heb wel een ontluchtingsboutje in de slang vanaf de onderste aansluiting van de radiator. De ontluchting zit op het hoogste punt in de slang.
Moet deze ontluchting open bij draaiende motor?
Is het zo dat de thermostaat een klep opent die het water verder het blok in laat stromen?
Ik heb een handleiding van Haynes uit 1997, maar het plaatje van het koelsysteem is anders dan in mijn motor. Is het systeem in de loop van de tijd gewijzigd?
Groet
Joost
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Probeer dit eens:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
grt Michael
Het zou inderdaad kunnen.
Dat balletje dat dan vastzit, is dat een onderdeel van de thermostaat of zit die in het blok? Er gaat van mijn expansiontank een slang rechtstreeks het blok in, onder het 'plastic manifold'. De slang die van de thermostaat af komt gaat via de ontluchting naar de onderzijde van de radiator. Dit zit anders dan op het plaatje uit de handleiding. Is dit bij meer K16 motoren het geval, zijn er meer varianten?
Groet
Joost
17 jaar
Dit balletje zit in het inlaatspruitstuk. Er zit geen slang aan je thermostaat maar een leiding(dit zal je waarschijnlijk bedoelen) Aan deze leiding zitten 2 aftakkingen welke naar je expansievat en kachel lopen. Hoe het in een Haynes boek staat weet ik niet maar in wezen is dit bij alle k-series gelijk.
grt Michael
Bedankt voor je reactie. Ik heb even gezocht op internet. Hier staat het ook met foto's en beschrijvingen.
http://www.mgf.ultimatemg.com/group2/com...
en
http://www.mgfcar.de/bleed/index.htm
Nou zo moet het wel lukken!
Groet
Joost
17 jaar
Let wel op dat ik zei dat het in wezen bij alle k-series gelijk is maar dat het bij een mgf toch iets anders loopt(een f heeft bijvoorbeeld 3 ontluchtingspunten waar de 400 er maar 1 heeft)
grt Michael
Het is gelukt. Het balletje zat inderdaad vast. Daarna ging alle vloeistof er gewoon in en heb ik bij 1 punt ontlucht. De andere twee ontluchtingspunten zaten er niet.
Bedankt voor je reacties!
Gr
Joost
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 200 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar