Rover 220 1998: Weinig vermogen beschikbaar, Geen turbo hoorbaar???

Bouwjaar: 1998

Pasgeleden een rover 220 DI gekocht.Een twee liter diesel met 105 pk! Met de wetenschap dat er iets met het vermogen mis was. Als ik in de auto rij heb ik het gevoel dat ik geen turbo hoor en hij is traag van 0 naar 100. in 22 seconden ....slangen, stekkers nagekeken, geen effect....Kan ik z'n turbo controleren op werking? En wat zou een nieuwe kosten?

dupl-u-5483-5dd14729e7133+Jorgen Versloot

Geplaatst door dupl-u-5483-5dd14729e7133+Jorgen Versloot (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Rover 220? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Thijs11395 (0) PRO, 20 jaar geleden





Als jouw Rover dieselmotor net als de VW TDI's een luchtmassameter heeft om de hoeveelheid in te spuiten brandstof te bepalen, en de motor loopt verder goed (regelmatig, net verbruik etc.) dan verdenk ik die LMM. Bij VW TDI's gaan ze gemiddeld 90 tot 120 dkm mee.

Turbo's gaan tegenwoordig niet gauw stuk (als er netjes mee gereden wordt, tenminste). Vooral de motor na een snelle rit even twee minuutjes stationair laten draaien zodat de turbo kan koelen, is cruciaal. Anders wordt de smerende oliefilm een verbrande oliekoek en dan draait er weinig meer.

Van de kosten van een revisie/vervanging heb ik geen idee, maar die zullen aanzienlijk zijn. Maar het kan dus nog evengoed iets anders zijn.

pantah (0), 20 jaar geleden

Je kan de werking van je turbo makkelijk kontroleren door in de luchtslang te knijpen die van de uitgang van je turbo vertrekt. Als je nu iemand laat gas geven, moet je goed voelen dat zich in de slang een druk opbouwt. Gebeurt dit niet, dan is je Turbo idd stuk of de overdrukklep zit vast in zijn 'open'-stand.

Het kan ook de luchtmassameter zijn waardoor je vermogen ontoereikend is, maar ook de 'sensor voor de absolute spruitstukdruk'. Dit is een plat bakje (elektronisch, merk Bosch) dat normaal dicht tegen de stuurcabine hangt in het motorcompartiment.

ccq.be (0), 20 jaar geleden

Er kan ook een drukverlies zijn na de turbo, kapotte slang of slechte dichting aan het inlaatspruitstuk en valt de volledige turbodruk weg. Je kan remreiniger op het inlaatspruitstuk spuiten en zien of hij geen belletjes blaast.

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

LET OP.als je een vluchtige vloeistof gebruikt en er is geen overdruk in het inlaatspruitstuk dan gaat de motor op hol slaan, met alle gevolgen van dien. Dus om lekkage op te sporen,zeepsop gebruiken.Niet iedereen heeft dezelfde remmenreiniger.

pantah (0), 20 jaar geleden

als er drukverlies is nà de turbo door een lekkende pakking of slang, is dit duidelijk te horen door het zoevende geluid dat dan optreedt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover 220 of stel zelf een nieuwe vraag.