ABS controlelampje gaat heel regelmatig branden en ABS valt dan weg.
Er werd mij ingefluisterd dat het mogelijk een defecte wiel sensor zou kunnen zijn.
Kan dit kloppen en hoe kan ik dit nameten en eventueel vervangen?
Of kan men dit misschien beter door een garagist laten uitvoeren?
Zijn zulke sensors duur?
mvg,
Jef
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Defecte wiel sensor (dan wel de bedrading daar van) gebeurt wel meer.
Dealer kan de opgeslagen storing uitlezen. Dat scheelt een hoop zoekwerk.
Als het een wiel sensor is, dan weet je welk wiel.
OK Bedankt, dat zoekwerk zal ik aan de professionelen overlaten.
14 jaar
Ook een professional zal eerst moeten uitlezen.
Als je zonder uitlezen gaat meten, dan is het volgens de wet van Murphy het laatste wiel dat je doet. Met uitlezen wordt de zoektijd gigantisch korter.
Of iedere universeel dit kan uitlezen? Sommige met de juiste appartuur wel, anders de dealer zeker.
Om bij een 9000 de juiste plek van de verstorende sensor te vinden is niet zo moeilijk. 9 van de 10 keer betreft het de sensor linksachter. Hoeft niet perse uitgelezen te worden. (kan altijd nog) Indien het abs controlelampje niet blijft branden is er geen enkele sensor defect. Doormeetwaarde is 1100 ohm. (dit wordt automatisch gecontroleerd door het abs systeem) Bij kabelbreuk/vervuiling gaat tijdens het rijden het lampje branden. De kabelbreuk zit meestal in het bochtje na de bevestiging op de remkauw. Je kunt zelf een mogelijke breuk vinden door de auto op contact te zetten , kijk of het abs controlelampje op het dashboard dooft en ga vervolgens het kabeltje van de sensor bewegen , onder de auto. Zodra het lampje op het dashboard gaat branden , heb je de juiste te pakken die de melding veroorzaakt. Bij kabelbreuk kun je proberen de kabelloop iets te verleggen en wellicht het kabeltje te verstevigen op die plek. Om vervuilde sensoren te reinigen demonteer ik de sensor. Zit meestal veel koolstof op de sensor . Ik gebruik ontvetter om de sensor met een doekje te reinigen. De achterste sensoren zijn gemakkelijk te bereiken als het betreffende wiel is gedemonteerd. De sensor zit vast met een m6 boutje bovenop de remklauw. Vooraf de boutjes inspuiten met kruipolie oid. Voorzichtig met het demonteren en monteren. Indien het toch een sensor aan de voorzijde betreft , deze kun je beter laten doen omdat deze sensoren lelijk vastgebakken zijn. Maar nogmaals eerst de achterzijde controleren , te beginnen met links achter. Deze oplossing kost niets behalve wat tijd en als er dan geen fout wordt aangetroffen kun je alsnog de zaak laten uitlezen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9000 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar