Saab 900: check gearbox

Bouwjaar: 1994

Het betreft een 900 v6 met een automaat.Bij het inschakelen van de D of R valt de bak in storing. Het check gearbox lampje gaat dan branden en de bak schakelt alleen nog in de derde en vierde versnelling. Het probleem doet zich alleen s'morgens koud voor,maar niet consequent elke morgen.Het inschakelen gaat dan ook met een behoorlijke schok.De bak is gevoeliger bij het inschakelen van de R dan de D.Opnieuw starten (soms drie tot vier keer) en het probleem is over en doet zich dan bij gebruik ook niet meer voor.Ik krijg de indruk dat het probleem temperatuurs afhankelijk is.Het oliepeil is goed. De automaat schakelt verder probleemloos.Ik heb de auto uit laten lezen bij Saab. De computer gaf een storing nm positie schakelpook fout.Is er iemand die dit probleem kent?

Hilbrand Bos

Geplaatst door Hilbrand Bos (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 900? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Erwin2923 (0) PRO, 19 jaar geleden

Beste Hilbrand,
Volgens mij heb je het probleem al gevonden.
Je hebt een foutcode m.b.t. positie schakelpook.
Het lijkt dus ook gezien je klacht dat de meerstanden schakelaar
(prndl)defect is. Aangezien dit bij dit type bak wel vaker voor komt,zou ik deze vervangen.
Succes,
Erwin Machielse

Hilbrand Bos (0) PRO, 19 jaar geleden

Erwin,bedankt voor je reaktie.
De reden waarom ik twijfel aan de meerstanden schakelaar is dat het probleem zich alleen koud voordoet.Als deze schakelaar stuk zou zijn, zou ik verwachten dat de bak ook op andere momenten problemen zou geven en dit is niet het geval.
Inmiddels heb ik een aantal dagen geleden de olie van de bak ververst. Dit heb ik twee keer gedaan omdat de verversings hoeveelheid veel kleiner is dan de totale hoeveelheid olie. Ik heb de bak gevuld met een DexronIII olie ipv een DexronII. Er zat behoorlijk vuil aan de magneet van de carterstop. Het lijkt erop dat het verversen een positief effect heeft. De storing heeft zich (tot nu toe) niet meer voor gedaan en de bak schakelt soepeler dan voorheen. Het is natuurlijk even afwachten of dit de oplossing is.
Heeft de automaat een oliefilter die ik kan vervangen?
Als de problemen niet zijn opgelost vervang ik de meerstanden schakelaar.

palrob (0), 19 jaar geleden

Beste Hilbrand,
Sinds deze winter heb ik exact dezelfde problemen met mijn Saab 900 2.3 aut. Ik ben er nog niet helemaal uit, de bak olie is onlangs nog ververst. De storingscode bij de saab dealer is p0705. Dit staat voor een ongeldige schakelstand. De positieschakelaar kent 4 schakelaartjes die bij elke stand van de pook aan of uit is. In "ons" geval komen we op een ongeldige schakelpositie en schiet de elektronica in de fout. Ook ik twijfel aan de positieschakelaar. Er zit ook nog een olietemp. zender op.
De Saab dealer wil de positieschakelaar nog niet vervangen omdat ze een eerder gelijk probleem hadden waarin het toch de bedrading bleek. Binnenkort ga ik de bedrading maar eens nalopen en evt. inspuiten met contactspray oid. Ik hoop dat als jij een oplossing vind, dat je me op de hoogte houd!
Groetjes,
Rob

danielk (0), 18 jaar geleden

Beste Hilbrand,
Ik heb dit probleem ook met een v6 uit 95. Dit probleem doet zich naar mijn mening vooral voor bij vochtig, koel weer (herfst). Het kan gebeuren als ik de automaat in R zet of als ik tijdens het rijden de koplampen aanet. Ik heb uiteindelijk toch de positieswitch (bovenop de automaat) vervangen met een nieuwe (300 EURO). Dit heeft niet geholpen. Ik vroeg me af of jij al een oplossing had gevonden.
Vriendelijke groet,
Daniel.

Hilbrand Bos (0) PRO, 18 jaar geleden

Daniel, ik heb inderdaad het probleem opgelost. De positieswitch heb ik gedemonteerd en schoongemaakt. De auto rijdt al zo'n 5000 km probleemloos. Het is wel belangerijk dat je de schakelaar bij het monteren goed afstelt (positie). Anders de automaat even laten uitlezen bij Saab. Je kunt ook nog op saabforum.nl of saabcentral.com (engels) zoeken naar oplossingen voor dit probleem. Succes.

danielk (0), 18 jaar geleden

Hilbrand,
Wat bedoel je precies met het afstellen van de scahkelaar bij het monteren? Ik neem aan dat je bedoelt dat hij in de juiste versnelling zit?
Groet,
Daniel.

Hilbrand Bos (0) PRO, 18 jaar geleden

Het is mij niet helemaal duidelijk of je de schakelaar zelf hebt vervangen of dit bij een garagebedrijf hebt laten doen. In dat laatste geval zou de schakelaar juist gemonteerd moeten zijn.
Maar het is als volgt: met de schakelhendel in de auto bedien je door een kabel en een selectieas de automaat. Over deze selectieas zit de positieschakelaar gemonteerd.(bovenop de automaat onder de accu). Deze schakelaar geeft informatie naar de computer voor de keuze van de het juiste schakelprogramma. De schakelaar is te verdraaien ten opzichte van de selectieas. Zet de automaat in neutraal, nu moet als je boven op de schakelaar kijkt een vaan in lijn staan met een streep op het huis van de schakelaar.

danielk (0), 18 jaar geleden

Dag Hilbrand,
Ik heb toentertijd de schakelaar zelf vervangen, en natuurlijk heb ik dat ding er weer goed opgezet, anders werkt de automaat niet. Je kunt de hele unit zelf ook nog een paar graden draaien. Ik dacht dat je dat misschien bedoelde. Ik ben trouwens achter het probleem gekomen. Ik heb de electrische switch (het electrische gedeelte onder de sleutel cilinder. zie thesaabsite.com) laten vervangen. Deze was volgens boot (woerden) ingebrand. En hij had gelijk! Alles werkt weer. Geen errors meer.
In ieder geval bedankt voor je reacties.
Groet,
Daniel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 900 of stel zelf een nieuwe vraag.