close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Saab 9000: chiptunning wel of niet doen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i

hoi mede knutselaars....
dit is geen probleem maar een vraag.
ik heb een vraag van een klant.
die wil graag chiptuning op zn saab.
maar naar wat rond vragen kwam ik uit op,
haal je ecu van je non turbo eruit en zet een ecu van een ftp erin.
kan dat zomaar ? en wat is het voordeel van een andere ecu op een non ftp
kan de ecu ook van een lpt in? wat zijn de grote verschillen in de ecu van non turbo ?
en het verschil van lpt en ftp de ecu bedoel ik dan
de non turbo is een saab 9000 van 96 met 150 pk.
hij wil dus een ftp of lpt ecu erin zetten.
groetjes thom

Geplaatst door

asfaltrocker (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In zijn algemeenheid: zo maar ecu's wisselen zie ik niet werken.
Wat zijn "ftp" en "lpt"?
Dit is een non-turbo motor van 150pk?

oldford 0
badge

14 jaar

lpt=low pressure turbo,
ftp=full pressure turbo
standaard worden de 9000 geleverd met 2 types motoren een van rond de 130 pk en een van rond de 150 pk
de saab waar het omgaat heeft geen turbo maar standaard blok .
de meest saab hebben ook igniotion cassette maar deze heeft dat niet maar gewone bougie kabels naar de verdeler.
ik vermoed dat het een omega blok is voor saab

asfaltrocker 0

14 jaar

Leuk indianenverhaal dat wisselen van die ecu's. Gaat NIET werken.

Turbomotor werkt met minder compressie dan een non-turbo. Dus ontsteking en brandstof voorziening niet goed.
Vervolgens krijg je foutmeldingen op alles wat met de turbo te maken heeft: te lage druk, waste gate ventiel onderbreking,
map sensor onderbreking, etc. En dan maar hopen dat de sensoren/actuatoren op die motoren allemaal gelijk zijn qua calibratie.
Dus luchtmassameter, injector etc. etc. En dan vergeten we de bobine(s) maar even.

oldford 0
badge

14 jaar

dus met andere woorden niet aan beginnen ?
in iedergeval dankje voor de informatie.
ik zal het door spelen
groetjes thom

asfaltrocker 0

14 jaar

Laat ik het zo stellen, je regelt dus een dure ecu, leert de sleutel en zo in (bij de dealer denk ik a raison van ?).
En dan slaat de auto niet eens of hij loopt op 1 of 2 cylinders. Denk je dat je klant dan alle kosten betaald?
Laat hem het zelf maar regelen als hij het zo goed weet.

oldford 0
badge

14 jaar

Al dat chiptunen kost vroeg of laat (te) veel geld. Niet aan beginnen

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Ralf, er zijn ook goede voorbeelden van chiptuning. Deze topic gaat overigens niet over chiptunen.
Onder chiptunen versta ik het beter afstellen van de standaard ecu door het aanpassen van de mapping.

oldford 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9000 of stel zelf een nieuwe vraag.