Saab 9-3: Dynamo uitbouwen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 204i

Wie weet hoe je de dynamo moet uitbouwen. Krijg de bovenste inbusbout van de dynamo niet zover uitgeschroefd dat ik de dynamo kan uitnemen.
Is de uitbouw van de spanrol soms noodzakelijk? Of moet ik de motor soms laten zakken.

groet Hans

hansschoonenberg

Geplaatst door hansschoonenberg (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

leo saab (0) PRO, 12 jaar geleden

Hans ,accu pool min klem los, spanner er af halen, geleide rol er af halen dan de twee inbus bouten er uit bedrading los ,uitlaat voor pijp los halen.groet Leo

hansschoonenberg (0), 12 jaar geleden

Leo,uiteraard dank voor het mee denken.

Had uiteindelijk ook de spanner uitgebouwd, maar dat ging niet zonder demontage van de LPI injectoren.
Achteraf blijkt dat de inbusbouten in een soort geleidebussen gemonteerd zitten. Wat meer brutaliteit en met een breekijzer tussen dynamo en de steunen wrikken, zorgt er voor dat de pasbussen naar rechterzijde verplaatst worden. De dynamo krijgt daardoor ruimte in de montage console en waarschijnlijk kun je de bovenste inbusbout er dan ook zonder demontage van de spanner naar rechts uit schuiven. Waarna men de dynamo kunt uitnemen. Bij de montage heb ik nl de spanner zonder sw spanrol gemonteerd en daarna pas de dynamo. Voor de demontage en montage van de spanrol poelie heb je overgens wel een ingekorte inbussleutel nodig vanwege de zeer beperkte ruimte tov van de rechter zijwand in de motorruimte. Ook voor het los en vastdraaien van de bovenste inbusbout (8 mm) heb je gemodificeerde inbussleutels nodig. Een les voor de volgende keer en andere saabsleutelaars die via dit forum hulp zoeken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.