Saab 9-3: Hulp nodig met mijn 9.3

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900

Hoi.

Hier een Belg in nood dat wel handje nodig zou hebben.

Heb dus problemen met mijn wagen (saab 93). Deze nog maar net gekocht, en omdat deze 108.000 km op de teller had, dacht ik die rechtstreeks binnen steken bij hoofdverdeler voor groot onderhoud en distributie steken.
Nou krijg ik telefoon in de loop van, dat ze die niet meer gestart kregen. Contactslot malfunction, dus was een SIM defect ofzo onder stuur , computer dat contactslot regeld ofzo. Dus deze moeten laten vervangen, extra kost van 400 euros. Antwoord van garage was, ja kan je thuis ook overkomen... Dus oké vervangen mits overleg met managment. Nu rijd ik daar weg en de auto heeft storing op de gasklep (niet mee te rijden). Die nu al verschillende keer binnen gestoken, maar nog steeds het zelfde probleem. Volgens garage is deze vervangen ondertussen maar nog steeds het geval.

Moet zeggen er zit dus een probleem in de versnellingsbak (automaat) aslook. Die heeft dus problemen bij het schakelen van 1ste naar 2de. Volgens garage zou de storing op de gasklep dus gevolge hebben van versnellingsbak (automaat) en regelunit.

Mijn vraag dus nu is dit mogelijk dat de gasklep storing krijgt van regelunit en/of versnellings automaat? Heel af en toe heb ik zo een raar lawaai in (motor of versnellingsbak ofwat dan ook) een mechanish geluid, alsof er een ketting doorslipt, tijdens of eerder net na ik storing op da gasklep gekregen heb. (dit mechanish lawaai is wel niet elke keer ik storing op de gasklep heb, maar wel enkel alsk storing heb gekregen, anders niet).

Probleem is hem eigenlijk, doordat ik extra kost had tijdens groot onderhoud, dat zij de storing van de gasklep op hun gingen nemen. Natuurlijk eerste keer dat ik moest terug gaan heeft hem iemands zich missrpoken en ja was nog niet vervangen maar gekuist. Na in het totaal daar al 4 keer terug gestaan te hebben veronderstel ik dat ze deze nu wel vervangen hebben. Ze zouden het stuk terug gestuurd hebben (dat ze niet besteld hadden) en een ander in de plaatst gekregen hebben zonder probleem.

Dusja.....
Wat denk je , is dit dus mogelijk dat die storing en geluid van automaat en/of regelunit zou komen? Natuurlijk moeilijk om zo te zeggen op afstand natuurlijk.

Volgens mijn weten "voor zover ik her maar mee gereden heb alvorens binnen te steken bij hoofdverdeler", had mijn wagen geen storing op de gasklep, probleem bij schakelen 1ste naar 2de wel. Dus vraag mij echt af wat ze daar uitgestoken hebben.

Olie versnellingsbak reeds vervangen om het probleem van 1ste en 2de te verhelpen. Maar geen succes. Wat natuurlijk storing op de gasklep niet gaat fixen, maar dan ben je toch al wat meer op de hooghte wat er al dan niet al gebeurd is.


Toch dank ik je op het voorhand

freetjen

Geplaatst door freetjen (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 9-3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

freetjen (0), 12 jaar geleden

Laat mij effe duidelijk zijn, het schakel probleem van 1ste naar 2de heeft niets te zien met de storing op de gasklep.
Dat is een foutje in de transmissie, had dit probleem al bij de aankoop. Maar volgens mij had de wagen de storing op de gasklep niet. Heb nog even geluisterd bij de garage en het zou hem gaan over de motor regelunit die defect zou zijn.

Vindt het wel wat toeval dat, wanneer ik hem eerst heb binnen gestoken voor groot onderhoud, en hem wou afhalen, ze die niet meer gestart kregen dat de unit van contactslot defect was. En nu de unit van de motor?

Wat dus effectief gebeurd is bij de dealer tijdens groot onderhoud is, dat de sleutel in het conatct is blijven zitten, waardoor deze zonder batterij is gevallen. Die heeft daar 12u gestaan, en was vervolgens helemaal plat. Dus wwat hebben ze gedaan, ze hebben deze moeten herladen. Nadien kregen ze de wagen niet meer gestart. Contatcslot Malfunction. Je kon de sleutel niet meer verdraaien, en kon niet meer uitgelezen worden. Dus kwamen tot besluit dat de SIM ( of unit ) van contactslot defect was.(de computer die in contact staat met contactslot). Na dit te vervangen was het probleem opgelost.
Dus rij daar buiten, en ik krijg de eene storing na de andere op de gasklep. On rijdbaar, beetje gelijk dat je aan het acceleren bent dat je op je rem duwt. Auto slaat gelijk uit, en dan op fractie van seconde weer aan, wat een zware schok heeft. Heel af en toe gaat dit dan gepaard met een geluid in (motor en of versnellingsbak).

Nu als er één of ander kortsluiting gebeurd is door de batterij lader verkeerd aan te schakelen of bij het aansluiten van de batterij, dat de units defect kunnen gaan. Dat is een feit, want mijn neef is elektrotechnicus voor voertuigen, die wist mij dat te vertellen.


Wat ik hier al overal gelezen heb is dat mensen met storing op de gasklep, na vervanging gasklep het meestal gefixed is. Gasklep zou reeds vervangen geweest zijn, maar nog steeds storing op de gasklep.

Hoop dat dit al wat verduidelijkt

Gargage is een herkend Saab verdeler

Groeten

freetjen (0), 12 jaar geleden

Dit is wat ik gevonden heb op ander forum

Re: Hulp nodig met mijn 9.3

Berichtdoor gfgf » vr 20 jan, 2012 18:26
Accu niet toevallig verrot? Verklaart vaak ook de nodige rare elektronicastoringen. Door volledig ontladen kan de accu echt stuk gaan, zodanig dat herladen ook niet meer helpt.
"Man erträgt die Unbequemen lieber, als man die Unbedeutenden duldet." (Goethe)
2003 9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch | 1955 Union rijwiel duomatic | OV 1e klas



Re: Hulp nodig met mijn 9.3

Berichtdoor jansen » vr 20 jan, 2012 19:02

Gasklep zou reeds vervangen geweest zijn, maar nog steeds storing op de gasklep.



Als de gasklephuis reeds eerder is vervangen dan zou ie geen storingen meer mogen geven of er zou sprake zijn van defecte motorbedrading zoals de aansluitbedrading is ergens onderbroken, draadbreuk of massa sluiting aan motor of carrosserie, kontaktsloten kunnen spontaan defect geraken en dan geeft ie meestal aan,, Steeringlock malfuntion,, motorbedrading storingen heb ik al meerdere malen meegemaakt, een motorstuurunit nog nooit.



Re: Hulp nodig met mijn 9.3

Berichtdoor freetjen » vr 20 jan, 2012 19:28
Wel ivm met stuuring lock malfunction, ze hebben 2maal het contactslot proberen vervangen maar zonder succes. Eenigste dat ze konden doen was SIM contactslot te vervangen volgens dealer. Moet zeggen , sinds dien geen problemen meer gehad met dat probleem. Natuurlijk wel duur grapje.

Sta nu vor nog een duurder grapje als ze motorreglunit moeten vervangen. Want dat loopt al op naar 1500 euro zonder btw en zonder steken.

Normaal zou de bedrading ook reeds gecontroleerd zijn.

Heb ze daarjuist dus nog even gebeld, als ze die zouden bestellen( dat waarschijnlijk nog moet overkomen van Zeden waarschijnlijk, en er nog zal moeten wachten ook, dan spreek ik over mss wel meer dan een maand) dat dit dan effectief het probleem moet oplossen, want dat ik dat niet betaal als dat niet werk. En dat zou geen probleem zijn.

Maarja, nog geen definitief antwoord gegeven of ik dit al dan ga laten uitvoeren

freetjen

Re: Hulp nodig met mijn 9.3

Berichtdoor jansen » vr 20 jan, 2012 20:30

Want dat loopt al op naar 1500 euro zonder btw en zonder steken.



Enne een gebruikte stuurunit bij de Firma Elferink bijvoorbeeld is dat geen optie.

Volgens website hebben ze 3x 120pk liggen en 1x een 150pk, denk dat ie ook ietsjes goedkoper is dan jouw genoemde bedrag.

jansen

Re: Hulp nodig met mijn 9.3

Berichtdoor freetjen » vr 20 jan, 2012 21:10
Volgens dealer zou enkel een nieuwe mogelijk zijn, omdat deze her moet geprogrammeerd worden. Klopt dit?

Ah maar is niet de stuur unit, die is reeds vervangen, is de unit van de motor dat het probleem is. (Volgens dealer)

Zal site even bekijken
Dank al

freetjen

Re: Hulp nodig met mijn 9.3

Berichtdoor jansen » vr 20 jan, 2012 21:36

Volgens dealer zou enkel een nieuwe mogelijk zijn, omdat deze her moet geprogrammeerd worden. Klopt dit?



Nope, ook een gebruikt exemplaar is mogelijk te herprogrammeren en aan te melden/toevoegen.

Ah maar is niet de stuur unit, die is reeds vervangen, is de unit van de motor dat het probleem is. (Volgens dealer)



Motor stuurunit zit rechtsonder in je wielkast, en is de unit van de motor er zit GEEN andere op, slechts 1x inspuitstuurunit cq computerkast en die zit rechtsonder in je wielkast.

jansen


Re: Hulp nodig met mijn 9.3

Berichtdoor wernerelvis » vr 20 jan, 2012 22:53
hey, ik denk dat je best een goede garage gaat opzoeken,want de meeste wat ze het beste kunnen is je, van je geld af helpen :roll:

wernerelvis


Re: Hulp nodig met mijn 9.3

Berichtdoor freetjen » vr 20 jan, 2012 23:20

jansen schreef:

Volgens dealer zou enkel een nieuwe mogelijk zijn, omdat deze her moet geprogrammeerd worden. Klopt dit?



Nope, ook een gebruikt exemplaar is mogelijk te herprogrammeren en aan te melden/toevoegen.

Ah maar is niet de stuur unit, die is reeds vervangen, is de unit van de motor dat het probleem is. (Volgens dealer)



Motor stuurunit zit rechtsonder in je wielkast, en is de unit van de motor er zit GEEN andere op, slechts 1x inspuitstuurunit cq computerkast en die zit rechtsonder in je wielkast.



Regeld die inspuitstuurunit ook de gasklep? Normaal zou die dan toch heel regelmatig moeten draaien als dit defect is? Stationair draait die wel redelijk goed.
Al heel af en toe eens ( 1 a 2 keer) gehad dat de motor raar begint te draaien bij start, uitleggen en weer starten en geen probleem. Doe je dit niet en rijd je gewoon verder dan draait motor heel de tijd slecht. Rijd dan 7 km en dan heeft gij nog altijd zelfde fenomeen.

Alsook storing op de gasklep is soms 5-7 km niets, en andere keren is dat dan al direct bij het vertrekken en zo gespreid over de afstand dat je doet. Wat zou ik zeggen soms 4 keer op half uur rijden, soms 7 keer. Al momenten gehad dat ik op en af naar werk rijd (7km op en 7 km af) en dat er zich geen storing op gasklep voordoet. Maar hoelanger ik wacht hoe meer het voorkomt.

freetjen

Re: Hulp nodig met mijn 9.3

Berichtdoor freetjen » vr 20 jan, 2012 23:32
Aangezien deze nog maar net nieuwe distributieriem heeft dacht ik eerst dat het iets met de timings was, maar zou niet het geval zijn. Dan zou de motor in stationair ook slecht draaien volgens mechanieker

freetjen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.