Saab 93 2.2 TiD SportSedan, bouwjaar 2003, 314.000 km.
Sinds enige tijd brandt het 'check engine'-lampje en heb ik regelmatig last van het feit dat de auto in de noodloop springt.
Voorheen was het maar af en toe (meestal als ik rond de 120 km/u reed), maar de laatste tijd is het zeer regelmatig, ook bij lagere snelheden al. De auto wordt begrensd rond de 2500 toeren en verliest alle pit.
Als de motor uitzet en opnieuw start, geeft de boordcomputer gewoon 'check ok' (ondanks dat m'n lampje blijft branden) en is de noodloop er voor enige tijd af. Dit kan 1 km zijn, dit kan 100 km zijn, maar zoals gezegd...de laatste tijd steeds vaker/eerder. Op het moment dat ik die noodloop er niet op heb zitten, is er volop kracht en rijdt de auto normaal, ook hoog in de toeren en bij snelheden van 170 km/u.
Een bevriende monteur heeft 'm uitgelezen, telkens komt dezelfde foutmelding terug:
"P0400 Exhaust Gas Recirculation "A" Flow"
Los van deze storing is het nog een prima auto en ik blijf er graag in rijden. Ik zie hier op het forum enkele langdurende probleemverhalen rondom onder andere deze storing. Vanwege de dagwaarde heb ik echter weinig zin om hier 1500 eu of meer in te stoppen. Ik heb ook mensen gehoord over het uitschakelen van de EGR (software-matig?), waardoor het probleem niet meer bestaat.
Wie helpt mij op weg, of wie heeft er evt. ervaring met die electronische aanpassing?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is een opelmotor,EGR is een gekende ziekte van die motor,dus,vervangen is vaak de enige goede oplossing.
Schoonmaken wil nog weleens helpen,maar meestal is tie inwendig stuk.
Hij is al een keer schoongemaakt en ik heb ook al een keer fuel-cleaner gebruikt, beiden zonder resultaat.
Vraag is... kan dat ding ook worden uitgeschakeld (evt. softwarematig?) en zoja, maakt het uberhaupt iets uit... (los van evt. milieu-gedoe, heeft het voor de auto nog een functie?).
13 jaar
Het probleem is dat je de ECU de egr klep wel ziet en je kunt de klep niet zomaar afdoppen.
je kunt het proberen met een plaatje en daar een klein gaatje inboren,maar de grote van het gaatje gaat ook wel of geen storing geven.
Dus dat word een heleboel gepiel en verschillende diameters van gaatjes proberen teneinde de noodloop te voorkomen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar