👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Beste Pro's,
Ik post dit probleem om hoop ik hulp te krijgen.
Gisteren plotseling tijdens het rijden steeg de temperatuurmeter tot net onder de rode lijn.
Meteen aan de kant, motor uit en deze daalde weer naar 90 graden.
Toen ik de motorkap opende zag ik dat de koelvloeistof in het reservoir aan het borrelen was en hoorde deze ook borrelen in het blok.
Na afkoeling maar bijgevuld en kon ik ff gauw naar huis.
Wat mij wel opviel is dat tijdens het rijden de ene keer de temperatuur stijgt en dan plotseling weer daalt. Mijns inziens kan een blok dat eenmaal tijdens het rijden heet is geworden toch niet tijdens het rijden (althans) binnen 1 a 2 minuten weer naar normale bedrijfstemperatur dalen om plotseling weer te stijgen?
Verder onder auto geen lekkage gezien alleen van de overloop van het reservoir als deze borrelt.
Bij openen van het reservoir staat deze wel onder druk en komt er een sissend geluid met vloeistof eruit.
In de koelvloeistof ook geen sporen van motorolie alsook niet in de carter zelf. Aan de peilstok ook geeb belletjes te zien welke zouden aanduiden op water in de olie.
Naar de garage geweest en kreeg 2 versies te horen.
1: koppakking kan stuk zijn (ik heb nooit zonder Koelvloeistof gereden)
2: Systeem moet ontlucht worden
Wat ik wel niet hoorde is : Het kan ook de thermostaat zijn. (Dit zeg ik maar, ben nl een leek op dit gebied) maar het kwam wel in mij op.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat misschien of dan wel de oorzaak van dit probleem kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een koelsysteem dat altijd normaal gefunctioneerd heeft , daar komt niet spontaan lucht in , dan moet er al een lekkage zijn of de koppakking is defect.
Lekkage , zeg je is er niet ? , is het systeem afgeperst en dit gecontroleerd ?
Koppakking kan lek zijn , tussen verbrandingskamer en koelkanaal , dan komen er verbrandingsgassen in je koelsysteem , dit is met een simpele test te controleren , is dit gedaan ?
Thermostaat kan het vreemde fluctueren van de temperatuur ook veroorzaken , ik zou beginnen met deze te vervangen , het koelsysteem ontluchten , dat doet deze volgens mij vanzelf via het dunne ontluchtingsslangetje van je radiateur naar je tankje en juist afvullen.
Ja dit is door de garage uitgevoerd.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-5 of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar