Saab 99: na het stop zetten even blijven lopen (nadieselen)

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine

Mijn Saab 99 van bj 1983 blijft nog even lopen na hem te hebben stopgezet.
Ik draai het contactslot om hem stop te zetten, maar hij blijft echter nog even lopen je hoort de motor klapperen en staat dan even later af.
Volgens mij wordt dit ook wel na dieselen genoemd.

Tis wel heel vervelend en hoop dan ook dat iemand mij een oplossing kan geven.

Gr Ron

ron136

Geplaatst door ron136 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Saab 99? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

ron staat het stationiare toerental niet tehoog.
heeft hij een stopklep in de carburateur die niet werkt?
laat hem niet nadieselen want dat is voor de motor niet goed je kunt dan beter hem in de versnelling zetten en de koppeling op laten lomen zodat hij gelijkt stopt.

groetjes jan.

ron136 (0), 14 jaar geleden

Ik heb geen idee of er een stopklep in carburateur zit ???Er zit een enkele caburateur op waar kan ik die stopklep ergens vinden ?

Gr ron

Hendrik4290 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat er te warme bougie's in zitten, vervangen door een kouder type kan veel helpen.
Ik bedoel hiermee uiteraard de warmtegraad, die kan je meestal aflezen aan de hand van het typenummer. Welke bougie's gebruik je?

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

die klep moet dan op de carburateur zitten dat zie je door een draadje dat er dan loopt heb je dat niet dan kun je dat vergeten.
en drraid hij niet tehard dan is dat van de bougies ook een zeer goede wenk.

groetjes jan.

ron136 (0), 14 jaar geleden

Ik heb net de bougie's vervangen, en lood vervanger toegevoegd heb verkeerd getankt gisteren 95. Heb de auto ook net 2 dagen de loodvervanger kwam ik tegen in de kofferbak.
De bougie's welke erop zaten waren van NGK en die ik vanmiddag gehaald heb ook, heb het kenteken meegenomen dus ik neem aan dat ik de goeie heb gekregen.
De caburateur zal ik morgen nazien op zo'n draadje, heb net even snel gekeken hij is wel vervuild aan de buitenkant vooral onder maar denk niet dat dat kwaad kan, heb toen niet op dat draadje gelet ik lees dit nu pas.
Moet zo werken en neem de auto mee, zal mij benieuwen, eens kijken of ik geluk heb.
Beankt alvast voor jullie advies, zal morgen weer een bericht plaatsen hoe het is afgelopen.

Gr ron

ron136 (0), 14 jaar geleden

Snik hij doet het dus nog.
Zo nog even kijken of ik iets kan vinden.
Maar wat rijd deze saab heerlijk, ik heb ook nog een andere nieuwe fam koets staan en heel stuk jonger met alles erop en eraan. maar die ga ik niet meer gebruiken denk ik :-)

ron136 (0), 14 jaar geleden

Heb net de verdelerkap en rotor vervangen door nieuw spul, maar niks doet het nog steeds.
Nu was ik zo eens aan het kijken en heb het slangetje losgetrokken welke naar de ontsteking gaat naar die ja hoe dat ding ? vacuumpompje ofzo het is dat rond din wat aan de zijkant is gemonteerd.
Ik weet nog dat als je eraan zuigt hij vacuum moet trekken en blijft dan zeg maar aan je tong kleven, om het zo maar even uit te drukken.
Maar ik kan er aan zuigen en blazen met membrampje wat erin zit is dus hoogstwaarschijnlijk lek.
Zal het daardoor komen ? bij de automaterialen zaak konden ze deze echter niet bestellen, zal het eens bij een dealer proberen.

Gr ron

harnak (0), 14 jaar geleden

goed zo je zit in de buurt van het probleem ik bedoel dus ontstekingstijdstip.
als je er nog achter kunt komen welk merk brandstof er eerst in getankt is kan dit ook al resultaat opleveren

ron136 (0), 14 jaar geleden

Ja ik kom al dichterbij :-)
Ik heb de auto dus net een paar dagen en heb 95 getankt zonder loodvervanger toe te voegen dat heb ik echter later wel gedaan.
Het zou dus aan het ontstekingstijdstip kunnen liggen ??
Had daar ook al een klein beetje aan gedacht het kan dus met een stoboscooplamp ( dat schrijf ik vast verkeerd ) auto moet dan 2000 toeren draaien om het punt op het vliegwiel te zien, hoe gaat dat eigenlijk ook al weer ??
Zo'n st-lamp heb ik wel.

Gr Ron

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Eerst de tank verder leeg rijden en dan tanken met octaan 98, al dan niet loodvervanger toevoegen dan. De benzine die er nu inzit, heeft geen effect op het nadieselen.
Het nadieselen kan 3 oorzaken hebben: of het stationair toerental is te hoog, het ontstekingstijdstip staat te laat of de bougies zijn erg verkoold door verbrande olieresten. Meestal is het 1e de oorzaak. Toerental bij warme motor stationair mag niet hoger zijn dan 850 tot 900 tpm.

ron136 (0), 14 jaar geleden

Hij loopt echter perfect stationair ook zo'n 900 toeren, de bougie's zijn er gisteren nieuw in gekomen.
Dus bljft over de ontsteking hoe zet ik die ontsteking goed dan, of in ieder geval vroeger.

Heb al een andere caburateur en ontsteking gekocht maar die wil ik er niet gelijk op zetten, heb ik eigenlijk als laatste redmiddel en voor reserve.

Heb hem net meegehad en toen sloeg hij perfect af, toen ik weer naar huis ging niet.

harnak (0), 14 jaar geleden

http://www.saabnl.nl/techniek/9596ontste...

kijk hier maar eens weet je overal raad mee 1 sec google en ik was er

ron136 (0), 14 jaar geleden

Bedankt maar die van mij is een saab 99.
Moet eerst die vacuumvervroeger vervangen welke op de ontsteking zit., die van mij is lek.

En morgen de onsteking controleren

ron136 (0), 14 jaar geleden

Nou had ik net een helder moment, want als de auto stop gezet wordt en hij blijft dan nadieselen hoor ik hierbij ook dat hij een partij valse lucht aan zuigt.
Ik heb net de slang doorgeknipt ( van het vacuumpompje op de ontsteking ) en er twee zelftappers in de slang gedrukt hij is nu wel zonder functie maar goed eerst dat nadieselen oplossen, eerst het 1 dan het ander.
En jawel hij slaat nu af zo als het hoort pfffffffffffffff gelukkig hoop dat het zo blijft heb het net 3 maal gedaan.
Dan te bedenken dat ik al een andere ontsteking en caburateur heb gekocht moet ze echter nog ophalen.
misschien mooi voor op reserve.

Hierbij wil ook iedereen bedanken voor de tips en het advies, mooi dat jullie allemaal de moeite er voor genomen hebben.

groet Ron

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

nou ron dat is mooi laat effe weten als je alles gemonteerd is of het goed is we leven een beetje met je mee zodoende.

groetjes jan.

ron136 (0), 14 jaar geleden

Potverdrie deed hij het net weer snik snik.
Het wordt wel beter dat wel.
Maar goed maandag ga ik de ontsteking na kijken of dat allemaal op tijd staat, dit weekend helaas geen tijd moet nl ook nog een beetje werken
:-)
Zeker laat ik het weten als ik de ontsteking klaar heb.

Mvg ron

ronhj1971 (0), 14 jaar geleden

Heb een andere gebruikersnaam ik was mijn wachtwoord vergeten vandaar.

V.w.b het nadiesel " bijna "schijnt over te zijn.
Ik heb euro 98 getankt en hierbij is het een stuk beter geworden.
Af en toe nog even, maar er komt electronische ontstekeing op heb de bobine nog niet.
Plaats wel weer een reactie hoe het gaat, na een week te hebben gereden

Gr Ron

jan T (20) PRO, 14 jaar geleden

nou ron we wachten af.


groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 99 of stel zelf een nieuwe vraag.