hallo kenners,
ik heb een probleem met een 9 3 2.0t, olie lekkage die uit de koppakking lijkt te komen. bij de specialist geweest, en die gaf het advies op te beginnen met de kopbouten aan te halen, dat is gebeurt, ook is er een carterventilatieslang vervangen die bij het klepdeksel uitkomt. er zit daar ook een aftakking met een wit klepje, die is ook vervangen,
maar de auto lijkt meer te gaan lekken, en sinds kort een blauwe pluim uit de uitlaat bij koude start
de auto heeft nu 180 000 km gelopen, wie heeft advies? is de koppakking nu echt aan de beurt?
groeten niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Rookpluim neigt meer naar turbo.
ja dat had ik ook hier ergens gelezen, toch wel raar dat het gekomen is nadat de kop is nagetrokken...
17 jaar
Moet toeval zijn.
Meestal lekt de koppakking alleen naar buiten toe.
Vaak zie je dan aan de distributie zijde een lekkage[aan de kant van de dynamo en daar in de omgeving]
Dit is dan het punt waar kop/motorblok/distributie samenkomen.
Soms is de lekkage over na het aantrekken van de kop.
Het is gezien de kosten van een nieuwe koppakking de moeite waard om dit te proberen.
Gezien de km stand adviseer ik de turbo na te laten kijken.
Deze kan zowel aan de inlaatzijde als aan de uitlaatzijde lekke.
De uitlaatzijde is heel moeilijk te controleren dan moet de turbo al ver weg zijn.
Ook is het verstandig om de zeef in het carter en de olie aansluiting op de turbo te controleren op aanslag.
Er bestaat de kans dat deze deels verstopt is met alle gevolgen van dien.[slechte smering turbo]
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar