Het betreft hier een Vialle Lpi installatie.
Saab 9-3 (2004) op gas die moeilijk op lpg reed en problemen had gehad met de turbo.
Voordat ik de turbo verving reed de auto redelijk op gas.
Na het vervangen bleek dat een nozzle lekte waardoor die bevroor en geen gas meer kreeg.
Ondertussen is de turbo vernieuwd en is de gastank inclusief pomp vernieuwd. Verder heb ik de nozzles vervangen voor nieuwe. En de bougies zijn vernieuwd (iridium 0,7 mm).
Nu rijdt de auto op benzine uitstekend. Overzetten op gas stationair lukt redelijk eenmaal draaiend is stationair 900 toeren. Onbelast gas geven geeft geen problemen. Zodra er power wordt gevraagd (boven 2000 toeren) slaan alle cilinders (gevoelsmatig) over. Niet vooruit te branden. Wanneer ik dit te lang volhoudt laat de boordcomputer een motorstoring zien.
Er zijn me al verscheidene scenario's voorgespiegeld. Waaronder het feit dat de kleppen verbrand zouden zijn. Op benzine loopt de motor echter uitstekend.
Mvg
JM
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de foutcodes al laten uitlezen?
Dank voor de reactie. Jawel, overslag cilinders. Wat dus niet optreedt op benzine. Wanneer de kleppen schade hebben dan zou dat toch ook op benzine een foutcode moeten geven?
7 jaar
Alles wat met luchttoevoer te maken heeft nagekeken. En heb net weer een stuk gereden, getracht althans, op gas. Stationair geen problemen. Tot 30 km per uur beneden 2000 toeren geen problemen. Zodra boven de 2000 of sneller dan 40 km/uur dan houdt de auto in, gaat gewoon niet sneller. Lijkt of er gewoon geen goed mengsel ingespoten wordt?
7 jaar
Mengsel kun je wat van zeggen als je rijdend een paar parameters uitleest: zoals Lambdasonde en fuel trims.
Of als alternatief op een rollebank onder belasting meten met een 4-gas tester of wideband lambda sonde.
Beide methodes dien je 2-maal uit te voeren: op gas en op benzine.
De foutcode is dat algemeen overslag op cylinders (P0300)?
Of worden er specifieke cylinders aangegeven?
Klepzittingen weg gezakt in de kop , of zit er een speciale gaskop met harde zittingen ?
Klepspeling kan wel te klein zijn , dat merk je dan niet op benzine maar wel op gas .
Er wordt 1 specifieke cilinder aangegeven.
7 jaar
Compressie meten , lektest.
Volgens mij is dit gewoon een kwestie van afstellen van de verdamper...zoek een goeie gasspecialist.
[quote=Hans4040]Volgens mij is dit gewoon een kwestie van afstellen van de verdamper...zoek een goeie gasspecialist.[/quote]
Vialle Lpi verdampt niet maar injecteert.
7 jaar
[quote=JohanMichiel][quote=Hans4040]Volgens mij is dit gewoon een kwestie van afstellen van de verdamper...zoek een goeie gasspecialist.[/quote]
Vialle Lpi verdampt niet maar injecteert.[/quote][quote=kaleido 1]Compressie meten , lektest.[/quote] ga ik doen, dank!
7 jaar
Dan kan het nog aan de drukregeleenheid liggen...compressietest heeft geen zin want auto loopt op benzine uitstekend, zeg je...
[quote=Hans4040]Dan kan het nog aan de drukregeleenheid liggen...compressietest heeft geen zin want auto loopt op benzine uitstekend, zeg je...[/quote] Goede opmerking. Klopt op benzine merk je niets. Wil je me even helpen? Drukregeleenheid van de gasinstallatie? Het gas wordt rechtstreeks ingespoten onder bepaalde druk, dat wel maar of dat en waar dat op een Vialle installatie zit, geen idee.
Dit zegt Vialle: De pomp verhoogt de druk in het brandstofsysteem met 5 bar en pompt het vloeibare autogas naar de drukregeleenheid. De drukregeleenheid regelt de druk in het systeem en bevat een afsluiter die geopend wordt wanneer overschakeling van benzine op autogas plaatsvindt. De brandstof bereikt de injectoren die in het inlaatspruitstuk zijn gemonteerd. Het overtollige autogas wordt via de retourleiding en de drukregeleenheid naar de tank teruggevoerd. De autogas-injectoren worden aangestuurd door de autogas-regeleenheid (LPE). Hiervoor wordt het signaal voor de benzine-injectoren afkomstig van de originele ECU gebruikt dat vervolgens wordt vertaald voor de autogas-injector.
Hoe ontdek je of dat ding het doet of niet. Da's de vraag.
7 jaar
Met een 626 een keer gehad , op benzine prima op gas niet goed , toch op 1 cilinder minder compressie , het is maar een idee.
De Saab DI ontsteking is nogal apart en gebruikt de bougie ook als pingel/ontstekings sensor. En dat werkt alleen goed met de originele bougies. Dus om te beginnen die iridium's eruit en de voorgeschreven standaard NGK's erin, voor lpg kan je eventueel de gap iets kleiner zetten op 0.9-1.0 mm ipv de voorgeschreven 1.1mm. Nooit onder de 0.9 gappen!
Dikke kans dat het daarmee opgelost is. Zoniet probeer dan een andere DI module, kan zijn dat deze op z'n eind loopt en dat merk je het eerst op lpg.
7 jaar
[quote=MDZNL]De Saab DI ontsteking is nogal apart en gebruikt de bougie ook als pingel/ontstekings sensor. En dat werkt alleen goed met de originele bougies. Dus om te beginnen die iridium's eruit en de voorgeschreven standaard NGK's erin, voor lpg kan je eventueel de gap iets kleiner zetten op 0.9-1.0 mm ipv de voorgeschreven 1.1mm. Nooit onder de 0.9 gappen!
Dikke kans dat het daarmee opgelost is. Zoniet probeer dan een andere DI module, kan zijn dat deze op z'n eind loopt en dat merk je het eerst op lpg.[/quote]
Dank je; ga ik doen . Ik geloof je op je woord, maar op veel plekken wordt gezegd dat je juist een gap van 0,7 moet hebben. Maar voor de Saab klopt dat niet?
EDIT: ondertussen gedaan. Motor loopt beter maar soms wel en soms niet. Er volgt hier nog een update. Wat me verbaasde is dat de Iridium bougies die er ongeveer 3000 km inzaten er uitzagen (allemaal) als in bijgaande pic. Bij rijden op benzinewant gas deed het niet.
7 jaar
Gewoon de originele bougies erin,niet de elektrodeafstand verkleinen,nergens voor nodig.
Op benzine loopt de auto goed dus zit het in het gasgedeelte.
Bij de injectoren van vialle is het belangrijk dat de uitstroompijpjes vast zitten en richting inlaat staan.
Is dit niet geval bevriest het mengsel en zal je de problemen krijgen die je beschrijft.
Dit treed met name op bij gasgeven en boven de 2000 toeren.
De luchtsnelheid word hoger en bevriezing is het gevolg.
De drukregelaar doet bijna niks in deze installatie,kan idd kapot zijn maar komt zelden voor.
De pomp in de tank wel,maar is vervangen zoals je schreef.
Het is een hele simpele installatie,op druk brengen met de pomp,injectoren open/dicht.
De stekker verbindingen zijn prut en geven ook nog weleens problemen,met name die grote op de LPE.
Die kun je losmaken.insprayen met contact spray,laten drogen en dan een paar keer erop en eraf drukken.
Maar ik vermoed dat de pijpjes niet goed staan van de injectoren.
7 jaar
[quote=primera p11]Gewoon de originele bougies erin,niet de elektrodeafstand verkleinen,nergens voor nodig.
Op benzine loopt de auto goed dus zit het in het gasgedeelte.
Bij de injectoren van vialle is het belangrijk dat de uitstroompijpjes vast zitten en richting inlaat staan.
Is dit niet geval bevriest het mengsel en zal je de problemen krijgen die je beschrijft.
Dit treed met name op bij gasgeven en boven de 2000 toeren.
De luchtsnelheid word hoger en bevriezing is het gevolg.
De drukregelaar doet bijna niks in deze installatie,kan idd kapot zijn maar komt zelden voor.
De pomp in de tank wel,maar is vervangen zoals je schreef.
Het is een hele simpele installatie,op druk brengen met de pomp,injectoren open/dicht.
De stekker verbindingen zijn prut en geven ook nog weleens problemen,met name die grote op de LPE.
Die kun je losmaken.insprayen met contact spray,laten drogen en dan een paar keer erop en eraf drukken.
Maar ik vermoed dat de pijpjes niet goed staan van de injectoren.[/quote]
de injectoren zijn geplaatst zoals op de pic te zien. Is het mogelijk dat ze na het inbouwen van alles "verdraaid" zijn?. Inderdaad was 1 stekker kaduuk, die is vervangen. De bougies zijn nu weer de originele met een gap van 0,9.
Dank voor de reactie!
7 jaar
Pijpjes staan goed,met de opening richting inlaat.
Als ze na inbouw verdraaid zijn of los zitten kunnen ze verdraaien.
Startonderbrekerrelais ook goed?.
Dat wil zeggen loopt niet op twee brandstoffen?.
7 jaar
[quote=primera p11]Pijpjes staan goed,met de opening richting inlaat.
Als ze na inbouw verdraaid zijn of los zitten kunnen ze verdraaien.
Startonderbrekerrelais ook goed?.
Dat wil zeggen loopt niet op twee brandstoffen?.[/quote]
Allereerst dank voor het meedenken. Aan 2 brandstoffen heb ik ook gedacht ja, maar hoe zie je dat ........... het overschakelen gebeurt zonder problemen, de indicator geeft aan dat er op gas gereden wordt, maar hoe zeker is dat dan. Wanneer er op 2 brandstoffen gereden wordt dan zijn de verschijnselen hetzelfde?.
Ik heb ook nog gedacht aan de mogelijkheid dat de LPG ontsnapt voordat het de nozzles bereikt. De verbinding van de slangen met de nozzles is echter stevig. En dan zou je toch iets moeten ruiken.
7 jaar
JohanMichiel , je hoeft niet elk bericht te citeren;
Gewoon direct antwoorden in het vak "bericht" volstaat.
Dank je.
7 jaar
Het is even geleden, nogmaals dank voor alle info. @kaleido 1 inderdaad de klepzittingen waren weggezakt. Andere kop erop en probleem opgelost. Op benzine weet ik nu hoe hij behoort te rijden. Ik dacht eerder dat alles op benzine prima functioneerde, maar nu is het net een duivel uit een doosje.
@MDZNL wat betreft gas op 3e cilinder nog problemen (P300) niet duidelijk wanneer, beetje random, zelfs bij 130 km/uur). Daar zit echter GEEN originele saab bobine op. Dat zou het probleem kunnen zijn? Wanneer ik de bobine wissel dan verhuist het probleem mee. Het lijkt wijsheid te gaan zoeken naar een origine bobine. Verder iedereen dank voor de input.
Overigens lijkt het dat er geen powerverschil is tussen rijden op gas en benzine. Kan dat kloppen? Hij verbruikt wel iets meer.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar