Hallo, bij de laatste 2 APK's was de roetmeting op het randje met een K-waarde van 3.0.
De kmstand is 350.000, de motor is is betrouwbaar, soepel, net zo zuinig als 12 jaar geleden, rookt niet zichtbaar bij normaal gebruik. Behalve bij flink doortrekken in de toeren.
Originele DPF maar nooit foutmeldingen, ook niet als ik mijn OBD laat uitlezen dus regeneratie gaat goed. Inlaatspruitstuk heb ik 7 jr geleden schoongemaakt. EGR-klep is 97% afgeblind.
Onlangs grote beurt gehad, alle filters vervangen.
Ik vermoed dat de injectoren aan het slijten zijn.
Andere mogelijkheid: PVC klep/catch tankje/carterontluchting werkt niet naar naar behoren? Dan had ik blauwe rook verwacht.
Een diagnose bij een dieselspecialist met testen en revisie van 4 injectoren kost tussen de € 750 en € 1500, afhankelijk wat er aan de hand is.
Technisch is deze auto dus afgeschreven aangezien ik volgend jaar waarschijnlijk niet meer door de APK kom. Dat is toch doodzonde?
Ik kan gereviseerde injectoren aanschaffen voor € 120,- p.st. en zonder diagnose uitwisselen.
Wat is wijsheid?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als er geen problemen verder zijn , lekker doorrijden , kosten zijn zonde , volgend jaar met een bijna lege tank en 2 blikjes verstuiverreiniger vlak voor de keurring toevoegen en hij gaat er weer fluitend doorheen.
ik heb voorafgaand aan de test inderdaad 3 volle tanks met verstuiverreiniger opgereden waarvan 1 blikje op een bijna lege tank. Dus dat hielp helaas niet.
3 jaar
Klepspeling al eens gecontroleerd ?
Hydraulische klepstoters
3 jaar
Wel met stelplaatjes dacht ik , is dit een opel motor ?
De 2 klepper heeft stelplaatjrs de 4 klepper hydraulisch
3 jaar
Deze opel motor is oorspronkelijk door fiat ontworpen maar dat terzijde
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
3 jaar