close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Saab 9-5: roken

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3t

Hallo, recent heb ik een saab 9-5 gekocht met een 2.3t motor van bj. 1998.
Deze saab zou een lekke koppakking hebben maar nu komt het vreemde wat ik even niet begrijp en toch graag een antwoordt op had gehad voor ik aan deze klus begin.
De auto start meteen als deze koud is maar rookt ook meteen (heb de contactsleutel nog niet los) en toch loopt die meteen mooi stationeer.
Het is een dikke grijze / lichtblauwe rook wat uit de uitlaat komt en dan zou je toch zeggen dat als er koelwater in de verbrandingsruimte komt deze gaat overslaan en op bv. 3 cilinders gaat lopen.
De katalysator kan het ook niet zijn want die is op dat moment nog ijskoud.
Ik ga nu twijfelen of de turbo niet het probleem is maar er is geen vermogensverlies en de turbo heeft geen gekke geluiden.
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem het beste kan aanpakken????


Gr. Mat

Geplaatst door

mikelj (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een motor kan heus wel mooi lopen ondanks een lekke koppakking .
Als de bougie het mengsel nog kan ontsteken zal deze gewoon op 4 cilinders blijven lopen.
Er word duidelijk iets verbrandt wat niet hoort en dan is de koppakking de eerste verdachte , natuurlijk zou het iets met de turbo kunnen zijn maar begin toch maar eens de kop eraf te halen, ik denk dat je wel iets ziet wat niet hoort, een lekke pakking of scheurtje

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Dinsdag as. ga ik aan de koppakking beginnen en hoop dan inderdaad een slechte koppakking tegen te komen, wel wat meer werk maar minder kosten.
Ik laat tegen die tijd nog wat weten en alvast bedankt voor de reactie.

Gr. mat

mikelj 0

13 jaar

Hallo, vandaag begonnen aan de saab waarvan ik dacht de koppakking maar toch maar eerst even naar de turbo gekeken en ja hoor asje van het schoepenwiel lag er bijna los in dus er komt een andere turbo in en hoop dat het probleem dan opgelost is.
Bedankt voor de reactie.

Gr. Mat

mikelj 0

13 jaar

Laat even weten wat er uit komt, ben benieuwd.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Hallo, het was de turbo die defect was.
deze had ook axiale speling en daardoor kon de olie via de turbo zo de uitlaat in lopen vandaar de heftige rook.
Ik heb de saab van een gereviseerde turbo voorzien en alle 170 paardjes zijn weer aanwezig.

Gr. Mat

mikelj 0

13 jaar

zou toch het zeef van de carter na kijken bij deze auto's loopt de turbo heel vaak kapot door een verstopt zeef waardoorde turbo te weinig smeering heb er wat ervaring mee en zou zonde zijn van een nieuwe turbo zo ook om zeep te helpen

TrDirk 0
badge

13 jaar

Ja dat had ik al begrepen bij deze motoren maar gelukkig is dat een kleine 4maanden geleden al gedaan.

Gr. Mat

mikelj 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-5 of stel zelf een nieuwe vraag.