Sinds enkele weken begint de auto te stotteren en te schokken bij gas geven in de 4de en 5de versnelling (automaat) als je op gas rijd niet op benzine, pas grote beurt gehad nieuwe bougies filters enz. gasinstallatie uit laten lezen was goed. motor uit laten lezen gaf storingen
p0116 motor temperatuursensor 1 circuit
p0411 secundair lucht injectiesysteem verkeerde stroming
p0300 meerdere gedetecteerde cilinder ontstekingsfouten
Het stotteren begint bij ongeveer 80 km/h, zowel in de 4e als de 5e versnelling. Schakel je dan over op benzine, pakt de motor goed op en rijd soepel door.
Oude bougies terug gemonteerd, probleem blijft hetzelfde. Contact gehad met de Saab dealer, deze zeiden dat het de ontstekingsmodule kon zijn. Maar gezien dit probleem zich alleen voordoet tijdens het rijden op gas, lijkt mij dit niet heel logisch.
Ook zouden de kleppen gesleten kunnen zijn en hierdoor te ver de kop in gaan, is dit een geloofwaardig kenmerk?
Iemand een idee waar dit probleem aan kan liggen?
Kmstand: 337.000km
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer de bougiekabel eens;
Het beste gaat dit in donker.
Laat de motor draaien en sproei dan met een plantenspuit water op de kabels..als het vonken regent slaan de kabels door...
[quote=Hans4040]Controleer de bougiekabel eens;
Het beste gaat dit in donker.
Laat de motor draaien en sproei dan met een plantenspuit water op de kabels..als het vonken regent slaan de kabels door...[/quote]
Deze auto heeft geen bougiekabels, maar is voorzien van 4 penbobines, deze worden aangestuurd door de ECU.
10 jaar
Die kunnen ook doorslaan, denk aan haarscheurtjes..
de bobines zelf dan? de overige kabels staat niet meer dan de accuspanning op. de bobines staan direct in verbinding met de bougies. Bij onbelast gas geven treedt de storing niet op. Alleen onder zware belasting en LPG.
Er is dus geen goede verbranding op LPG, de storing kan ook optreden door een slechte verbranding.
Het stotteren gebeurd dan ook alleen in het toerengebied waar de turbo zijn werk doet, in de hogere toeren stottert de motor niet meer.
Bijvoorbeeld bij optrekken van 100 naar 130, in de 5e versnelling veel stotteren en sputteren, in de 4e versnelling niet.
Optrekken van 70 naar 100, in de 4 stotteren en in de 3 niet.
10 jaar
De onsteking boven op kan idd door slaan
Door de oude methode van de planten spuit
Waarschijnlijk is de onsteking modulle kleur rood
En is bijna niet te controlleren op werking.
Effe swappen met een werkende modulle.
Succes
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 9-3 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar