close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Saab 900: Versnellingsbakproblemen na vervangen koppeling.

Bouwjaar: 1997, Motorcode: 2.0i

Goede avond,

Het volgende probleem.

Vandaag bij een bevriende monteur de koppelingsset van mij SAAB 900NG laten vervangen. Volgens de monteur was de klus zo gepiepd.
Nu belde hij vandaag, dat na het starten van de auto de bak in zijn 3/4/5 moeilijk gaat, terug de auto er ondanks de slechte koppeling toch goed heen ging.

Wat is er vervangen:
- Drukgroep
- koppelingsplaten
- Druk lager
- Bakolie 10w40 zoals voorgeschreven.
- koppelingskabel

Het schakelmechanisme is volgens de monteur meerdere malen opnieuw afgesteld. er word nu geprobeerd de boel nog te kwieken, maar de monteur vreest het ergste :-S

Alle bakrubbers zijn verder nog goed, motor uit niks aan de hand.

Waar kan het aanliggen?

Bij voorbaat bedankt.

groetjes,

Jeroen

Geplaatst door

jeroenbreuer (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

10w40 kan nooit de handbak in gegaan zijn
dit is motor olie en geen bakolie
er moet denk ik 75w90 in
dit gaat namelijk in andere handbakken in
op kroon-oil zeggen ze dat
Transmission Oil SP 1081, er staat dat het 75w is dus 10w40 kan nooit en als dit echt in zit dan bakolie vervangen en de goeie erin doen
er in moet
olie is namelijk te dik dat er in is gegaan en de smering is dan niet optimaal
hierdoor kan dus ook moeilijker schakelen gevolg zijn

hoi werner,10w40 is goed hoor,klopt wel ik heb zelf een dodge ram van gehad en daar zit ook gewone 10 w 40 in de bak,en wat de dikte van de olie betreft 75w90 is nog altijd dikker dan 10 w 40,dus wat jij zegt is tegenstrijdig, bak kapot kan niet zomaar tijdens wisselen van koppeling,ik denk dat de koppelingset niet helemaal goed is dan komt de plaat niet goed vrij en kun je moeilijk schakelen bij draaiende motor,wat gebeurt er als je hem eerst in een van die moeilijke versnelling zet en dan start,of als je hem in die versnellingen zet en motor uit en koppeling in kun je dan makkelijk je wielen rondraaien

ik zit te denken(of vergis ik me)??hier moet je toch het diafragma opspannen met hulpstuk of stuk ijzerdraad van 4mm,heeft hij het diafragma niet beschadigd

[quote=trucker0werner]10w40 kan nooit de handbak in gegaan zijn
dit is motor olie en geen bakolie[/quote]
Zels in schakelbakken van oa Honda zit een 10w/40 in.
Dit is helemaal niet raar het bestaat al jaren.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Jeroen,normaal zit ep 75 in deze versnellings bak maar 10w40 mag er ook in mits het een minerale olie is.
Uit het verhaal begrijp ik dat de 1-2 en r prima schakelen,dat betekend dat de koppeling goed werkt.
Wat gebeurt er in de 3-4 en 5 gaat de versnelling zwaar kraakt deze of moet je zoeken naar de versnelling?
Groet Leo

leo saab 0
badge

14 jaar

Het is opgelost!

Bedankt voor de tips, de bak is nogmaals geslushed met 10w40 en toen was er niks meer aan de hand! Kwam nog een hoop derrie uit.

Heb de schakelstangen zelf nog eens afgesteld en hij snijdt weer als boter!

@ Leo het is niet zoeken naar de versnellingen.

jeroenbreuer 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Saab 900 of stel zelf een nieuwe vraag.