auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Arosa: 1.4 16v Trilling in aandrijflijn/voortrein

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Vermogen (kw): 74

Dag allen,

Mijn Arosa trilt sinds aankoop (14 maanden geleden) tijdens het optrekken en op hogere constante snelheid. Inmiddels zijn er veel verschillende onderdelen vervangen, maar de trilling is gebleven. Een paar weken terug is de versnellingsbak vervangen (gereviseerd) en is er gelijk een complete Sachs koppelingsset gemonteerd. Hij schakelt en koppelt absoluut beter, maar zoals gezegd is de trilling niet weg.

Ik heb geen idee of het een verband heeft, maar de motor lijkt ook behoorlijk in te houden, meer dan verklaarbaar (lage toerenregionen). Ook lijkt het blok behoorlijk te kantelen, maar krijg er met de hand geen beweging in.

Zo langzamerhand zie ik door de bomen het bos niet meer en heb inmiddels de aankoopprijs alweer geïnvesteerd in reparaties.

Afgelopen jaar vervangen:
-4 nieuwe banden
-Remschijven en -blokken rondom
-Remklauw rechtsvoor
-Beide wiellagers vooraan
-Versnellingsbak en koppeling-drukgroep-koppelingsplaten
-Koppelingskabel
-Distributieset + waterpomp

Alvast bedankt!

Groeten,
Joost

Geplaatst door

Joost1990 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit soort onbalans kan ook heel goed uit een aandrijfas komen , binnenste homokineten vaak verdroogt vet waardoor ze niet meer soepel bewegen , of er is er 1 iets krom door schade , chassis geraakt.

Hallo Kaleido 1, bedankt voor je antwoord. Ik heb het schadeverleden gecheckt, omdat ik daar zelf inderdaad ook aan dacht. De auto heeft geen geregistreerde schade gehad in zijn bestaan. Ik neem aan dat het wel gemeld zou zijn bij een impact van dien aard.

Joost1990 0

5 jaar

Speling in de voortrein en motor/versn.bakrubbers kan je meestal niet met de hand voelen.Je gebruikt daar een staaf of breekijzer voor.Soms kan je wel visueel zien of de rubbers zijn versleten.Ik weet niet of je het zelf kan.Als dat zo is onderzoek dan of de volgende zaken speling hebben: wielllagers , stuur/fuseekogels, stabilisatorstangetjes, bak/motorrubbers, taatslagers,draagarmen. Kijk ook even naar je wielen en banden.Zijn ze niet krom,zit er hoogteslag in je banden.Maar als eerste zal ik het blok nakijken.Je motor moet wel in alle toeren goed lopen.O ja ,je moet uiteraard ook achter kijken ,hoe het daar zit. En controleer de assen waar Kaleido over heeft geschreven.
Ferry

ferdinand 60

5 jaar

Hoi Ferry,

Ook jij bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik ga hem komend weekend eens in een dhz-garage op de brug zetten, eventueel met hulp van een monteur daar de schokbrekers achter vervangen en op onderzoek uit naar de staat van de rubbers, kogels en draagarmen. De wiellagers en banden zijn afgelopen jaar beide vervangen. Het blok loopt zoals het moet lopen. Heb echt het idee dat er ergens in de voortrein teveel speling/beweging zit, dus dat is waar ik het eerst naar ga kijken.

Joost1990 0

5 jaar

Afgelopen week zijn beide aandrijfassen vervangen en daarmee is het probleem verholpen. Tegelijkertijd is ook een lekkage bij de carterontluchting verholpen en zijn de schokbrekers achter vervangen. Zoals het er nu op lijkt, is de auto helemaal klaar voor de vakantie!

Joost1990 0

5 jaar

Prettige vakantie, bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.