Seat Ibiza: aanjager vervangen?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1900 TDI

Onlangs is de aanjager van de kachel er mee gestopt
het is een vol automatic climatcontol en ik ben al zover dat het de aanjager is
maar hoe ga ik die vervangen? hij zit achter het daschbord kasje dat heb ik al gezien maar er zitten twee ijzere beugels voor dus ben ik bang dat het daschbord er af moet
of heeft er iemand anders een betere oplossing
BVD Rob

roeletje

Geplaatst door roeletje (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rob

Weet je zeker dat het de aanjagermotor zelf is en niet de kachelweerstand ?

Gr Stefan

roeletje (0), 14 jaar geleden

hallo Stefan
de aanjager doet het helemaal niet meer op geen ene stand ik heb de spanning gemeten en die is goed maar als ik de spanning meet als ik de stekker op de aanjager drukt dan is die 1.2 volt ik ben er toen achter gekomen dat als ik de stekker er op drukt dan hoor je hem kliken op te gaan draaien maar heb de kracht niet om te draaien
toen heb ik de achterkant (het plastic) los gesneden en kon ik het anker zien heb er wat reineger in gespoten en hem een aantal zetjes gegeven maar ook dat mag niet baten ik moet zeggen dat voor hij het helemaal niet meer deed hij al wat aan het piepen ging maar goed ik hoor het wel
MVG Rob

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Rob

Je kunt voor te testen eens rechtstreeks spanning op de aanjagermotor zelf zetten, doet deze niks meer, is hij inderdaad kapot, maar vind de spanning die je meer wel vreemd, met zo'n voltage kan hij haast niet draaien, meet je wel ongeveer een 12 V als je de stekker van de motor afhaald ?

Gr Stefan

roeletje (0), 14 jaar geleden

hallo Stefan
als ik de stekker los maak dan meet ik wel 12 volt

roeletje (0), 14 jaar geleden

Stefan
maar als blijkt dat de aanjager zelf kapot is dan is mijn vraag moet ik hiervoor mijn daschbord er af slopen?
of is er een andere maneer voor?
Greets Rob

roeletje (0), 14 jaar geleden

moeilijk he die vraag!!!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Als je even naar de dealer gebeld had, werkte alles nu weer..

Heb je topic even niet meer gelezen,

En als iemand antwoord op je vraag wist, was die al lang geplaatst.

roeletje (0), 14 jaar geleden

oplossing gevonden
Greets Rob

Naar aanleiding van mijn airco display dat knipperde op een error geattendeerd.
De aanjager was ook moeilijk te bedienen en ging een eigen leven leiden. Hier in ander topics reeds
aandacht voor geweest.

Heeft een tijdje geduurd voor ik hem goed uit had gelezen en middels mijn scanner gaf hij ook aan dat
de weerstandswaarde niet goed was.

Daar de ventilator steeds slechter ging werken heb ik maar een nieuwe voorschakelweerstand aangeschaf. Dacht nog even aan de V2 aanjager zelf, maar deze is slechts met 2 draden aangesloten en wordt volt geregeld. Dus niet gelijk de manuele ventilatie met een 4 standen functie.

Het uitbouwen stond mij nog wat tegen want de boel zit helemaal achter het dashboard.

Toch maar de klus ter hand genomen want de aanjager liep afgelopen week heel langzaam nog maar.

Dashboardkast moet uitgebouwd worden en de bouten van dash losgemaakt aan beide
zijde. Dit geeft wat spelingsruimte maar hij kan niet helemaal los genomen worden het dashboard.

De boosdoener in aanzicht. Je ziet ook het subframe dat de aanjager blokkeerd voor demontage.
Linker framebalk zit nog achter de isolatie.

Links naast de aanjager zit het blok met de voorschakelweerstand in het luchtkanaal.

Eerst nog even het nieuwe blok aangesloten en getest. Ja het werkt

Frame gedemonteerd en nu alle schroefjes rond het ventilator huis losnemen.
Door het dashboard naar je toe te trekken en de bak iets te forceren kan je de onderste ook losmaken.

Ventilator door veel wrikken en verdraaien en wegtrekken van het dash losgekomen.
Links in het kanaal zit het aluminium blok met de weerstandsregeling.


Weerstandsblok was anders geleverd, namelijk voor Rechtgestuurde auto's

Lijkt niet veel te verschillen, maar het blokje zit nu aan de ander zijde iets uit het midden.
Heb daardoor het gat in de luchtbuis aangepast door uitsparing aan andere zijde te maken.
Gaat allemaal maar net, want ruimte heb je er niet

Alles weer in omgekeerde volgorde terug gezet en de airco getest.
Werkt weer 100% en de display knippert niet meer.

Bij elkaar zo'n 6 uur werk geweest met al de gepriekel op onbereikbare plekken, maar
goed. Moest gebeuren.

Ben weer helemaal blij met de airco nu

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback Rob!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.