close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: acculampje blijft branden

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Wie weet de oplossing voor het volgende:
Er is een nieuwe accu geplaatst, omdat er 1 cel kortsluiting bleek te hebben....
Na het plaatsen van de nieuwe accu brandde het acculampje geheel niet (ook niet op contact).
Na het plaatsen van een nieuwe spanningsregelaar brandt het lampje fel op contact en minder fel als de motor draait. Ik heb wel het vermoeden dat de dynamo wel laad, de motor draait iets zwaarder bij inschakelen lampen en achterruitverwarming.
Vraag mij af of de koolborstels misschien nog even moeten inslijten en nu niet 100% contact maken??
suggesties?

Geplaatst door

johan4422 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Koolborstels hoeven niet in te slijten.
Meet de spanning eens op de accu bij lopende motor, deze moet rond de 14v zijn.
Heb je alleen de spanningsregelaar vervangen? Kan ook zijn dat een van de diodes in de dynamo defect zijn.

Audidriver73 75
badge

14 jaar

Ook kunnen de sleepringen van de dynamo slecht zijn..maar eerst even de spanning meten, dan weet je al snel meer, is er niks met de bedrading gebeurt tijdens de accuwissel ? Omdat het erna onstaan is, tenminste, dat maak ik uit je verhaal op.

stefan84 0

14 jaar

Dank voor jullie reakties.
Heb idd gemeten met motor uit en draaiende motor.
Motor uit, 12volt. Draaiende motor iets van 13,6/13,8. Dit lijkt mij normaal...
Het is wel zo dat de "oude" koolborstels een rand hadden gesleten. Normaliter zou je idd verwachten dat
ze niet hoeven inslijten....maar toch twijfel ik daar nog een beetje aan. Stel je voor dat ze op dat randje staan te draaien? dan maak hij niet heel veel contact...
diodes en sleepringen...dat betekend neem ik aan andere dynamo....?

johan4422 0

14 jaar

Ja een revisie.
Heb je de sleepringen niet bekeken toen de oude spanningsregelaar met koolborstels eruit was ?

Audidriver73 75
badge

14 jaar

Ik zou het nog even afwachten en vooral rijden, indien mogelijk is , met zo'n min mogelijk verbruikers. Wellicht slijten de koolborstel op de ringen beter in opdat hij goed kan geleiden. je vertelde dat de spanningsregelaar vernieuwd is, betekent ook dat de diodes gelijk meegenomen zijn? Als de storing blijft dan is mijns inziens een gelijkricht diode defect. Eerst even afwachten, opladen doet hij in ieder geval.

tedkroon 0

14 jaar

Dank u voor de reakties!

Ik laat de dynamo deze week toch nog even doormeten...

en als hij toch gedemonteerd wordt, ga ik nogmaals naar sleepringen en koolborstels kijken

daarna laat ik weer even weten

nogmaals bedankt

johan4422 0

14 jaar

De dynamo is nu doorgemeten en deze is goed. Geeft een gezonde waarde van ca. 14volt weer.
Echter blijft het lampje nu weer helemaal fel branden en laad de accu niet meer bij.
Het acculampje is er schijnbaar voor nodig om de dynamo aan het laden te krijgen.
Misschien is het een massaprobleem voor het dashboardlampje.....?
Iemand suggesties?

johan4422 0

14 jaar

Klopt, het is zelfs zo dat wanneer het acculampje defect is de dynamo niet gaat laden.
Vreemd is dat lampje fel brandt, dus je bedoelt feller dan de andere lampjes ?

Audidriver73 75
badge

14 jaar

Het lampje brandde normaal fel bij inschakeling contact. Als de motor draaide werd hij minder fel in laadde de dynamo wel bij..... Echter nu is dat weer anders...bij contact fel lampje en bij draaiende motor ook...en laad niet meer bij... Heb dus sterk de indruk dat er een breuk / slecht contact in de bedrading naar het lampje zit... Hoe zou ik de kabel het best kunnen volgen vanaf de motor? Of valt dit probleem ook met een omweg op te lossen....het is wel erg lastig zo op deze manier...

johan4422 0

14 jaar

Als er een breuk of slecht contact in de kabel van dynamo naar dashbordlampje zou zitten dan zou het acculampje helemaal niet branden.
Ik vind het wel vreemd dat je zegt dat dynamo goed is en 14v afgeeft en ondanks dit niet laadt.
Heb de de spanning gemeten op de accuklemmen ?

Audidriver73 75
badge

14 jaar

Op het ( meestal ) blauwe kabeltje van de dynamo komt de accuspanning te staan als je de motor laat lopen, haal je het kabeltje eraf, laad de dynamo ook niet bij, en als het kabeltje eraf is, of er een breuk aanwezig is, laad de dynamo ook niet bij en brand je acculampje op het dashbord ook niet..Vreemd..

stefan84 0

14 jaar

Zoals het zegt...het blauwe kabeltje...geeft 10,8 volt aan bij contact en laat het lampje idd branden...
naar wat ik begrepen heb is het lampje nodig om de dynamo aan het laden te krijgen en gaat hij uit zodra de motor draait. De dynamo dient als "min" pool en dit contact wordt verbroken zodra de motor draait. Nu dit niet het geval is blijft er volgens mij maar 1 ding over...de dynamo... Ik zal hem morgen eens laten nazien door een specialist..en dan weer verder kijken...
Hier krijg je anders teveel hoofdpijn van ..:)

johan4422 0

14 jaar

Heb je al eens op de dynamo zelf gemeten wat die daar aan geeft. Lees hier dat je wel op de accu hebt gemeten, maar niet op de dynamo zelf. Heb ook weleens een losse min-aansluiting gehad op de motor zelf. Auto starten wel, maar laden deed ie niet. Ik zie bouwjaar 2002 staan, maar is het 6L model of 6K. Bij 6K gaat de dynamo B+ draad als het goed heb naar de startmotor. Bij een arosa heb ik al vaker meegemaakt dat ie op de aansluitoog slecht contact maakt.

Op zich geen moeilijk probleem. Juist meten is wel van belang.

alexander242 0
badge

14 jaar

alexander 242...
het is idd een 6K. Met B+ bedoel je het blauwe (plus) draadje dat vanuit het dashboard komt...?
Die loopt in een kabelgootje van voor naar achter de motor om daar vervolgens nabij de accu weer in een 4 polige stekker uit te komen. Wordt hij ondertussen nog weer ergens onderbroken voor de startmotor? ik zal hem nog eens volgen naar de startmotor...en daar een los contact zoeken..

johan4422 0

14 jaar

B+ = Accu +

stefan84 0

14 jaar

[quote=stefan84]B+ = Accu +[/quote]
Inderdaad......dus de dikke draad. Met de blauwe draad is niks mis mee. Anders zal het lampje op je dashboard ook niet brandde als ie onderbroken is. Trek de stekker maar eens los en je zal zien dat het lampje als het goed is niet brandt.

Zo te lezen is het dus hetzelfde als bij een arosa en daar heb ik al een paar gehad dat ie slecht contact maakte met de aansluitoog op de startmotor zelf. Moest hiervoor en een nieuwe oog monteren. Hier heb je hem een goeie tang voor nodig. Wij hebben er zelf één voor aangeschaft voor dit soort dingen.

alexander242 0
badge

14 jaar

Wat is de precieze functie van die zwart/rode B+ draad? Bij de startmotor is dit een stekker en geen oog..dezelfde kleur zwart/rood komt uit bij de dynamo..maar dan wel dunner als bij startmotor. Ik begrijp ook niet dat het zo van het ene op het ander moment is gekomen...kan ik het probleem misschien ook omzeilen, zodat hij wel oplaad??

johan4422 0

14 jaar

De grote dikke draad(B+) zocht voor het opladen van de accu en tevens voor het voorzien van stroom voor alle componenten en volgens mij is ie gewoon rood en niet rood-zwart.

De andere draad (rood-zwart) die je bedoeld bij de startmotor is de aansturing van het startrelais. Heeft niets met de B+ draad te maken. Op de startmotor zit ook een hele dikke draad en deze staat in verbinding met de accu. Op deze aansluiting zit ook de B+ draad vanaf de dynamo. Hij gebruikt dus de dikke startmotordraad om de accu te voeden met laadspanning(stroom). Zoals het in de reclame van KPN gezegd wordt "een stukje kosten besparing". Nu zie je deze techniek meestal niet meer en wordt hij direct met een zekering naar de accu geleidt.

Hoe kan je dit omzeilen? Gewoon het probleem oplossen waar het zit.

alexander242 0
badge

14 jaar

Na lang zoeken blijkt het volgende; de dynamo was toch niet in orde, de reden was de koolborstels dusdanig lang waren dat er 1 te klem zat en om een of andere reden niet meer terug kwam (misschien dom bij het erin zetten, maar heb het niet vernomen). Deze heb ik ingekort en nu is het weer oke. Laad weer 14,10volt. Maar...het vervelende lampje op het dashboard brand nog steeds.... Nu heb ik dit met een ander lampje direct van de accu uitgeprobeerd en deze gaat gelijk uit als de auto gestart is... Dus de vraag is nu waarom het lampje in het dashboard niet uitgaat en de "bypass" lamp wel...
ben erg benieuwd naar jullie oplossing(en)....!

johan4422 0

14 jaar

Dacht dat de dynamo was doorgemeten? Heb je stekker al los gelaten en gekeken of het lampje nu wel uit is?

alexander242 0
badge

14 jaar

Ja de dynamo was doorgemeten...en toen was hij dus goed....en als de stekker eruit is...dan lampje ook...
ik zit er aan te denken om het draadje te onderzoeken/vervangen tot aan het dashboard...

johan4422 0

14 jaar

Dus lampje is uit? Raar dit.....ik zal zeggen probeer een nieuw draadje, maar ik denk niet dat hier het probleem in zit.

alexander242 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.