Seat Arosa: afslaan bij stationair draaien....

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.0

Hallo allemaal,

Ik heb sinds ik mijn Arosa heb (2 mnd) problemen met het stationair draaien van de motor.

Het toerental pingelt tussen 500-1500 toeren. Daarna slaat ie af.

Ik heb hiervoor de volgende dingen vervangen:
Gasklephuis
Bougie's
Bougie kabels
Brandstoffilter
Luchtfilter
Temperatuursensor
Injectiereiniger in brandstof gedaan

Maar alles zonder succes. Probleem blijft terug komen.

2 keer uit laten lezen bij dealer maar geeft geen fout meldingen.

Een kennis die heeft gisteren de verdeler waar de bougiekabels aan vastzitten beetje gedraaid. Toen sloeg ie niet meer af. En dit allemaal tot vandaag... Hij sloeg niet af maar hij trok voor geen meter. En uit uitlaat kwam steeds geplof, lijkt wel of motor niet op 4 cilinders loopt.

Bij deze heb ik verdeler een beetje gedraaid en motor draait nu beter, slaat niet meer af en trekt beter. Ik hoor ook geen geplof uit uitlaat. We hebben dit draaien van verdeler bij draaiende motor gedaan. Kan dit kwaad?

Ik ben bang dat het weer fout gaat.... Weet iemand wat het is? Wat het kan zijn?

Want de kosten lopen maar op....

mister1

Geplaatst door mister1 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Arosa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Haal de verdeler er nog eens af en kijk of het asje waar het rotortje op zit geen lagerspeling heeft,komt nog wel eens voor.

Ricky,

mister1 (0), 16 jaar geleden

Hallo,

Tot vandaag had ik geen problemen. Maar vandaag na het werk opeens bij de stoplichten begint hij weer gek te doen. Toerental springt op en neer en slaat dan af.

Toen ik thuis was heb ik verdeler beetje gedraaid en toen is ie beter gaan draaien. Motor slaat niet meer af.

Rotor as heeft geen speling. Heb ik naar gekeken. Een kennis zegt dat het ontstekings moment niet goed is. Hij zegt dat Distributieriem 1 tandje ofzo heeft gesprongen en tijdstip van ontsteking is veranderd. Kan dit?

En ontsteking wordt door computer geregeld toch?

Weet iemand uberhaubt wat het kan zijn want ik wordt gek!!!!

Alvast bedankt voor uw hulp....

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Ok,omdat je aan de ontsteking hebt gedraaid moet je hem zo en zo weer opnieuw laten afstellen,moet met de testkast erop.
Laat ook eens storing uitlezen,misschien komt er wel wat nuttigs uit.
Je zegt,gasklephuis vervangen,maar is deze met de testkast ook weer ingeleerd (in basis gezet)?
Verspringen van de tandriem komt niet vaak voor,en is te controleren door de streepjes die op de krukas staan en op de nokkenas staan voor elkaar te zetten.
Laat hem eerst maar eens uitlezen op eventuele storingen.

Ricky,

mister1 (0), 16 jaar geleden

Beste Ricky,

Uitlezen is al zo vaak gebeurd dat er steeds geen foutcodes uitkomen. Als hij stationair zo slecht loopt wordt door de testkast de auto is basisstand gezet dan doet ie het goed maar paar dagen later begint het weer. ik heb dit al een keer of 3 gedaan maar steeds zonder resultaat.

Toen met vervangen van gasklephuis ook aan testkast in basisstand gezet.

Wat mij ook opvalt is dat als ik mijn electrische raam bedien of aan mijn stuur draai (met stuurbekrachtiging) dan schommelt toerental ook!

Alvast bedankt voor de hulp...

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Indien je een sensor op je stuurpomp hebt zitten...probeer eens met de stekker dan los,deze regelt namelijk ook het stationaire toerental.

Ricky,

mister1 (0), 16 jaar geleden

ik heb niet echt veel verstand van auto's. Ik weet niet waar het sensor zit maar hij schommelt ook als je niks doet. Gewoon als je stil staat heb je dat ook. Dan schommelt toerental ook. Maandag gaan ze distributieriem en spanrol vervangen. Kennis van mij zegt dat distributieriem beetje los zit. Moet distributieriem strak zitten dan???

Dealer zegt dat ze eerst riem vervangen en daarna pas gaan zoeken naar oorzaak. Ik hoop dat ze het kunnen vinden.

Zou computer stuk zijn? En zo ja wat kost dit?

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

De distributieriem zou dit alleen maar kunnen veroorzaken als hij echt maar dan ook echt slap staat,maar ik denk niet dat het hieraan ligt.
Vermoed eerder een sensor,of gasklephuis toch niet juist ingeleerd of misschien wel defect,probleem met de ontsteking,of een vacuumlek ergens.
Stuurpompsensor (indien aanwezig) kan ook schommelen in toerental veroorzaken als je niets doet,leg dit eens voor bij de garage,als deze stuk is moet hij het beter doen met de stekker eraf.
De computer vermoed ik niet,komt bijna nooit voor.

Ricky,

mister1 (0), 16 jaar geleden

gasklephuis heb ik 1 maand geleden nieuwe gekocht dus daar kan het niet aan liggen. Ze hebben hem toen ingeleerd en heb er ongeveer 1 maand geen last van gehad. En toen ineen keer weer wel.

1,5 maand geleden is thermosthaathuis helemaal compleet vervangen dus temperatuur sensor zal het ook niet zijn.

En wat ie ook nog doet is dat als je auto laat uitrollen voor een stoplicht ofzo dat ie bij ongeveer 1500/1700 toeren ff een schokje krijgt. Dit doet ie altijd als ik hem laat uitrollen in zijn versnelling.

Ricky zal ik riem eerst laten vervangen of eerst oorzaak vinden?

Garage zegt eerst riem dan kunnen we de tijdstip (ontsteking/krukas/nokkenas) meteen vaststellen dat ie goed is.

Wat zeg jij?

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Om het tijdstip van krukas/nokkenas/ontsteking te controleren hoef je niet eerst de riem te vervangen,dit kun je zo al controleren,maar een nieuwe riem erop kan ntuurlijk ook niet kwaad.
Heb een keer met een Polo 1.4 gehad,die bleef ook vanzelf gasgeven,dacht eerst aan gasklephuis,maar bleek de ontsteking te zijn,probleem in de hall-gever,bij de Polo zat de ontsteking op de zijkant van cylinderkop.

Ricky,

mister1 (0), 16 jaar geleden

Hallo Ricky,

Bij mij zit ook de ontsteking aan de zijkant. recht van de motor. Deze auto heeft precies dezelfde motor als een polo.

Bij mij geeft hij ook steeds van zelf gas. Hij corrigeert zijn eigen steeds. Toerental gaat naar 500 toeren en dan geeft ie vanzelf gas en gaat toeren op naar 1500/1600 toeren.

Dus bij mij is ook ontsteking kapot denk je? Want hij doet dit niet altijd. Als ik aan die ontsteking draai dan is het ff paar dagen goed en begint het opeens weer.

Bij uitlezen komt er geen foutcodes uit. Is deze hallgever duur? geeft ie computer dit aan als het niet goed is?

Want ik ga morgen mijn auto naar bos & slegers brengen die gaan dan metteen de distributiriem vervangen en probleem oplossen (hoop ik). Heb je ervaring met hun? Ze zijn even duur als dealer maar wel ietsje sneller en je kunt er tot 23 uur langs.


Gr

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Het probleem zit hem naar mijn idee in hetgene wat de gasklep regelt,en daar is de onsteking ook onderdeel van,deze vermoed ik aangezien je het gasklephuis al vv hebt en ingeleerd,anders zou gasklephuis nummer 1 verdachte zijn.
Wij vervangen de onsteking altijd compleet,maar de hall-gever schijnt ook los te krijgen zijn.
Ik had trouwens ook geen storingen in het systeem.
Als ze er niet uitkomen,laat ze dan ff een andere onsteking proberen,dan weet je het zeker.

Ricky,

mister1 (0), 16 jaar geleden

En is die ontsteking duur? Je bedoelt die ding waar de verdelerkap op zit toch he??

Eigenlijk was ik van plan auto te gaan verkopen en een andere aanschaffen. Maar aangezien ik al zoveel onkosten heb ik gemaakt houdt ik hem nog. Alles is bijna vervangen voor een nieuwe dus hij kan nog lang mee als oorzaak gevonden is.

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=mister1]En is die ontsteking duur? Je bedoelt die ding waar de verdelerkap op zit toch he??

Eigenlijk was ik van plan auto te gaan verkopen en een andere aanschaffen. Maar aangezien ik al zoveel onkosten heb ik gemaakt houdt ik hem nog. Alles is bijna vervangen voor een nieuwe dus hij kan nog lang mee als oorzaak gevonden is.[/quote]
Ja precies,onsteking is waar de verdeler op gemonteerd zit.Denk iets van 100-200 euro,maar dat weet ik niet zeker,en prijzen zullen wel verschillen bij de dealer of immitatie.
Ik zeg niet dat het de onsteking is die stuk is,maar het is mogelijk.

Ricky,

mister1 (0), 16 jaar geleden

want als ik daaraan beetje draai is het ff paar dagen goed. Daarna begint het weer opnieuw. Als ik dan weer draai aan die ontsteking is ie weer ff goed en ga zo maar door.

Ik ga auto vandaag naar garage brengen gaan ze hem maandag checken/maken.

Hoop dat het nu eindelijk gemaakt wordt. Want het is niet meer leuk!!!!

mister1 (0), 16 jaar geleden

vandaag hebben ze distributieriem + spanrol vervangen, ontsteking op tijdstip gezet, gasklephuis/ontsteking op basis afstelling gezet.

Auto slaat niet af bij stationair draaien maar houdt in bij gas geven. Hij wil zeg maar niet op toeren komen. Pas na 3000 toeren gaat het goed. Onder de 3000 toeren houdt ie in.

Dit deed ie altijd als je basis afstelling van gasklephuis deed. Daarna ging ie weer gek doen met toerental.

Wat kan nu kapot zijn? Bij aflezen komt er geen fout uit. Ze gaan hem morgen tijdens het rijden uitlezen.

Weet er iemand nog uberhaubt wat er aan de hand is? Ik ben vandaag 340 euro lichter maar probleem is nog steeds niet opgelost. En ik vind het nu zonde om auto weg te doen.

A.U.B. HELPPPPPP

ricardo9623 (0), 16 jaar geleden

Hoe is het nou afgelopen?
Als ik jou verhaal zo lees krijg ik de neiging te denken aan een lekkende onderdruk slang of dat er op de een of andere reden valse lucht wordt aangezogen. Een lekkend inlaatspruitstuk veroorzaakt namelijk een sterk wisselend toerental, vermogensverlies en afslaan van de motor.
Dat zou ik maar eens controleren, denk daarbij ook aan de slang van de rembekrachtiger, die gaan wel eens stuk bij V.A.G. Er zitten er ook twee onder het lucht filter, die regelenen de inlaatlucht voorverwarming. Vergeet ook niet de slang van het actieve koolstoffilter vast te zetten, af fabriek zit er geen slangklem op, ik heb er zelf een opgezet. Het elektromagneetklepje van het koolstof filter zou ook vervuild kunnen zijn waardoor die open blijft staan. En dan is er nog een slangetje van de brandstofdrukregeling, die moet natuurlijk ook niet lekken. Ik noem nu zomaar een paar mogelijkheden, ik zeg niet dat dit de oorzaak is. Kort gezegt, controleer of dat het inlaatspruitstuk tussen de gasklep en de motor lekvrij is en dat de onderdrukslangen doen wat ze moeten doen en niet lekken.

P.S. Dat de auto langzaamer is geworden nadat de ontsteking is afgesteld is wellicht te verklaren. Door dat je aan de ontsteking hebt gedraait heeft ie wellicht te vroeg gestaan, dan wordt ie feller en als je daar aan gewend raakt zul je nu misschien denken dat ie sloom is. (Tja... 50 PK is iet veel ;-) Maar een te vroege ontsteking sloopt je motor langzaam maar zeker.

Veel succes...

mister1 (0), 16 jaar geleden

Hallo Ricardo,

Ik ben meteen volgende dag terug gegaan. De monteur heeft er zelf ingereden en heeft blijkbaar ontsteking verkeerd afgesteld. Hij heeft hem daarna afgesteld en in basisstand gezet. Nu loopt ie beter. Hij trekt niet meer zo snel op als eerst, maar daar heb ik geen problemen mee, daarvoor heb ik hem ook niet gekocht! Voor alleen simpel woon-werkverkeer.

Nu je die koolfilter zegt he, waar ligt die? Is dat het interieurfilter? of gewoon luchtfilter?

Voor de rest zijn alle slangen enzo allemaal goed. Hij loopt nu ook weer beter.

ricardo9623 (0), 16 jaar geleden

Hoi Mister1,

Dat active koolstoffilter is geen lucht/interieur filter. Het is een tankje dat brandstofdampen en vloeibare brandstof uit de tank opvangt en naar de inlaat van de motor leid zodat het niet opstraat komt. Het zit bij mijn arosa aan de bijrijderskant in het spatscherm tussen de koplamp en het wiel. De slang loopt vauit het inlaatspruitstuk richting spatscherm vlakvoor de veerpoot bevestiging. Hier zit ook een elektromagneetklep die pulserend opent bij stationair draaien, dan hoorje een vreemd bonkgeluid. (bij mijn arosa dan) De magneetklep was los in de slang gestoken, ik heb hier een slangklem gebruikt om het vast te zetten omdat er mijninziens valse lucht kon worden aan gezogen. Sindsdien hoor ik het rare gebonk niet meer zo sterk.. Van de magneetklep loopt er een slang naar de koolstoftank en van daaruit gaat er een slang richting brandstoftank.

P.S. Ik heb in het verleden ook wat probleempjes gehad met de trekkracht van mijn arosa, voornamelijk als het warm weer was. Zie mijn postings als je op mijn naam klikt...

Gr en succes....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Arosa of stel zelf een nieuwe vraag.