Het airbaglampje brandt. Dit is door mijn autobedrijf gereset. (geen foutmeldingen meegekregen). Helaas na 2 dagen was het waarschuwingslampje weer aan.
Volgens mijn autobedrijf zit er geen kabel in de stoel en moet er aan het stuur van alles worden vervangen. Klopt dit wel?
Ik lees hier veel over een stoelsensor?? Maar waar kan ik die vinden.
Ik zie alleen onder de rechterstoel 2 kabels met een zekering.
Kan iemand mij helpen en aangeven waar ik moet zoeken? Kan ik zelf de zaken aan het stuur oplossen?
Graag advies.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zonder foutcode(s) is niet aan te geven wat er mis is. Je hebt in ieder geval apparatuur nodig om uit te lezen en fouten te wissen.
Zonder kennis van zaken niet zelf aan beginnen.
ik ga op zoek naar iemand die de foutcode voor me uitleest
13 jaar
Heb inmiddels VAGCom gedownload en hoef alleen nog een stekkertje aan te schaffen.
Maar ik zie bij airbags onderstaande waarschuwing:
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/829...][img]http://img829.imageshack.us/img829/4994/...[/img][/url]
Da's link om te doen of niet? Mijn Seat is uit 1999 en niet uit 2000 (waarvoor gewaarschuwd wordt)!
13 jaar
Dan is dit een oude versie van Vagcom. Bij de nieuwe versies zou dat probleem opgelost moeten zijn.
Je kunt ook VCDS-Lite downloaden bij RossTech. Nieuwe versie, die onderhouden wordt en dezelfde interface zou gebruiken als die oude Vagcom.
Dat is veiliger als gokken.
Prima advies. Gaan we downloaden maar hier zit vast geen registratiekey bij denk ik. Dat wordt dan een freeware versie en de vraag is dan of alles wel werkt.
13 jaar
Voor functionaliteit shareware versie: http://www.ross-tech.com/vcds-lite/index...
Je hoeft VCDS niet overal voor te gebruiken. Maar wel voor je airbags.
Motor zou je ook met de oudere versie kunnen doen tenzij je echt iets nodig hebt dat pas in de nieuwe versie zit.
@oldford super dank je wel. Software gedownload. Nu is het wachten op het bestelde kabeltje om in de laptop te hangen.
13 jaar
stekker ingeplugged maar ik moet een driver hebben. En wat ik ook download het werkt niet.
Weet iemand de goede driver voor een usb kabel?
13 jaar
Inmiddels 3 dagen verder, diverse euro's lichter en nog geen foutcodes. Voor wellicht 'n paar euro had een garage het zo even voor je uitgelezen en was het probleem misschien al opgelost geweest.
Maar het is ook de sport om ZELF zaken te ontdekken of je via fora bij te laten brengen. Uiteindelijk kun je altijd nog naar de garage gaan. Kortom ik vind dit leuk om te ontdekken. En leuk is ontspanning en weer verder ontdekken. En gezien de reacties ben ik niet de enige (met vragen om oplossingen) die dit doet.
13 jaar
Ik vermoed dat je een virtual com port moet installeren, kijk eens bij http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm
Staat ie ook op de goede com-poort (1tot4) staat de baud-rate goed 9600
Heb ook al ergens gelezen dat het niet met vista werkt enkel XP
Dit zijn enkel suggesties, ik heb zelf deze kabel niet, wel andere uitleesadapters die gelijksoortige problemen gaven.
succes
13 jaar
Dank voor je bijdrage.
Ik had daar de drivers voor vcp en d2xx als een .exe gedownload en geïnstalleerd. Maar het werkt niet. Er werd zelfs een virtuele com 5 aangemaakt. Kabel wordt ingeplugged via usb. Er wordt door VDSlite en VagCom geen comport gevonden die werkt en dat zou wel moeten met die driver. Ik heb inderdaad vista.
De baudrate staat op 0 en die ga ik morgen maar eens aanpssen naar jouw voorgestelde 9600 en dan hem dan nog eens in de auto hangen. Thankz.
13 jaar
En de juiste com poort toewijzen/veranderen in apparaatbeheer, zou com 1 tot 4 moeten zijn dus 5 zal zowiezo niet herkent worden.
13 jaar
[quote=jeroen5305]En de juiste com poort toewijzen/veranderen in apparaatbeheer, zou com 1 tot 4 moeten zijn dus 5 zal zowiezo niet herkent worden.[/quote]
Ja maar bij appartaatbeer gaan we verder vanaf port 6. Weet je een oplossing?
[url=http://img99.imageshack.us/i/comport.jpg...][img]http://img99.imageshack.us/img99/4893/co...[/img][/url]
13 jaar
eindelijk alles draaiend gekregen. |Com 5 verplaatst naar com1 en de baudrate aangepast en ..het werkt. Bedankt Jeroen
volgende foutcode:
[url=http://img52.imageshack.us/i/airbagfoutc...][img]http://img52.imageshack.us/img52/153/air...[/img][/url]
en die haal ik er nu uit. En inderdaad geen foutcode meer.
Maar ik denk dat ie heel snel terug is en dan....................................? En inderdaad het lampje brandt al weer (40 min later tijdens het rijden)
Graag advies over de oorzaak en de oplossing van deze foutmelding
13 jaar
Ben bang dat je klokveer af en toe een onderbreking geeft, dit is het enige bewegende deel van een airbag systeem en daardoor ook aan slijtage onderhevig. Wis hem nog maar eens en draai het stuur van links naar rechts en geef zachtjes wat tikken op het stuur, waarschijnlijk komt hij er dan weer terug in.
13 jaar
[quote=jeroen5305]Wis hem nog maar eens en draai het stuur van links naar rechts en geef zachtjes wat tikken op het stuur, waarschijnlijk komt hij er dan weer terug in.[/quote]
Jeroen
Laat mij dit toverstafje ook eens vasthouden..... je weet het mooi te vertellen ;)
Gr. paul
00588
nl Ontsteker airbag (bestuurderszijde) (N95)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
- Weerstand te groot (Resistance value too High)
Mogelijke verschijnselen:
Airbag Waarschuwings Lamp brandt
Mogelijke oorzaken:
Defecte kabels of stekerverbindingen van/naar Ontsteker Airbag Bestuurderszijde (N95)
Wikkelveer airbag/terugstelring met sleepring (F138) defect
Airbag bestuurderszijde defect
Airbag Control Module (J234) defect
Mogelijke oplossingen:
Defecte kabels of stekerverbindingen vervangen
Check / vervang Terugstelring met sleepring (F138)
Vervang Airbag bestuurderszijde
Check / vervang Airbag Control Module (J234)
Klokveer is meest voor de hand liggend en als je hem al kan oproepen door stuur te draaien en wat op het stuur te slaan dan kun je voor 99% slechte kabels en stekkerverbindingen uitsluiten evenals module.
De bestuurdersairbag zelf is sowieso niet direkt verdacht omdat de storing even wegblijft.
Gr Jeroen
13 jaar
Het is niet gelukt om via tikken op het stuur en tegelijkertijd draaien de storing op te heffen.
Is het verantwoord om de klokveer zelf te repareren of is dat niet te doen? (heb wel 2 rechterhanden) Zo ja kan iemand aangeven waar ik moet beginnen?
Voor seat vond ik deze:
Voordat je begint; accu polen los en ongeveer een half uur wachten. Dan het volgende doen:
Stuur vanuit de middenstand 90 graden naar links draaien
Een kleine schroevendraaier aan de achterkant van je stuur in het gaatje steken.
Met de schroevendraaier omhoog/omlaag bewegen; de airbag klikt nu los.
Stuur 180 graden naar rechts draaien en hetzelfde doen.
Je airbag is nu los geklikt.
Stekkertje verwijderen en de airbag is eruit.
Je ziet nu 1 centrale bout; deze haal je los.
Vóórdat je het stuur nu eraf haalt, markeer je de stand van je stuur (zodat je hem niet scheef terug zet..)
Je haalt nu je stuur los.
Klaar
Is het nodig om de klokveer te vervangen? of is er iets niet goed geschoten en kan dat worden teruggezet.
13 jaar
Na heel lang zoeken via het internet eindelijk een tweedehandse wikkelveer gevonden. Na plaatsing en resetten blijft het airbaglampje uit. Nou nog even een testrit en dan hopelijk alles voor elkaar.
Ik heb veel steun gehad aan deze pagina: http://www.sgaf.de/node/253291
Iedereen bedankt voor de bijdragen.
John
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar