hoi ik heb een seat cordoba sx en nu sinds enige tijd heb ik het volgende, irritante, probleem:
de auto slaat gewoon af tijdens het rijden en ook als je stilstaat bij een stoplicht.
stationeer loopt die perfect, hij houdt er gewoon mee op.
auto heeft net grote beurt gehad( had die al voor de beurt) en ook is al de bobine vervangen, brandstofslangen en een voedings relai ( als ik dat goed schrijf), plus ontsteking en bougie kabels zijn ook vervangen.
het gebeurt vooral als de auto even stil heeft gestaan, dus langer als een uur, maar hij doet het ook als die warm gereden is.
vooral ook als je het gas wat los laat bijvoorbeeld op de snelwegmaar doet dit ook als je gas geeft.
als ik dan rijd dan slaat die onder het rijden gewoon af, maar dan kan ik hem ,tijdens het uitrollen, wel gewoon starten en gaat die door.
wel hoor ik dan steeds vaker dat "kraken" van als je starten doet terwijl de motor aan is.
als ik stil sta bij een stoplicht en hij valt dan uit, dan krijg ik hem niet meer aan en moet ik echt 1a 2 tot wel 5 minuten wachten om hem weer aan te krijgen.
bij het starten hoor je de benzinepomp, dus dat kan het( denk ik) niet zijn.
bij het uitlezen komt er geen foutmelding te staan.
garage weet het ook niet zo en willen wel alles vervangen maar dat word ook zo'n duur grapje als je alles vervangt en da is het dan ook niet!
wie weet raad????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lastig als je geen storingen hebt.
Dan denk ik iets van of een vervuild gasklephuis,maar dan slaat hij niet af als je gas aan et geven bent.(wel bij gas los en koppeling ingetrapt).
Of een bdp sensor,dan zou hij elk willekeurig moment af kunnen slaan.
Zou ook nog kunnen dat hij even geen brandstof krijgt.
hoi, gasklephuis is ook schoongemaakt geworden tijdens de grote beurt.
hoe kun je erachter komen dat het om een sensor gaat?
zoals ik al schreef, als ik alles moet vervangen en dat is het niet dan word het een duur grapje, niet lullig bedoeld.
wat ik van sommige garage's krijg te horen is dat het aan de/ : gasklep, hallsensor,krukassensor,lambda,benzinepomp en bobine kan liggen.
dit zijn allemaal dure dingetjes!
maar zijn er testen om bijvoorbeeld erachter te komen of een sensor niet werkt?
alvast bedankt voor de reacties!!
17 jaar
Wordt toch het een en ander testen,heb je ook testkast bij nodig.
Ik denk als een ervaren monteur ermee rijdt op het moment dat hij uitvalt,en hij kent deze motor,dat hij dan wel het een en ander kan zeggen/vermoeden.
Bij geen foutcode's dan moet je het zoeken in iets wat de computer niet kan weten als het stuk is.
Onderandere de bdp sensor/brandstofpomp/voedingen enz.
Is lastig te zeggen vanachter de pc.
ja dat is inderdaad lastig om zo even te zeggen.
het probleem is alleen dat als de monteur erin rijd, dat die het dan perfect doet!!
denk dat ik de auto deze week even daar laat en dat ze ermee rijden in de ochtend.
is zo vervelend als je voor het stoplicht staat en de auto doet het niet meer.
je ziet de mannen dan weer denken.........
17 jaar
[quote=chris10ne]ja dat is inderdaad lastig om zo even te zeggen.
het probleem is alleen dat als de monteur erin rijd, dat die het dan perfect doet!!
denk dat ik de auto deze week even daar laat en dat ze ermee rijden in de ochtend.
is zo vervelend als je voor het stoplicht staat en de auto doet het niet meer.
je ziet de mannen dan weer denken.........[/quote]
Ja dat zul je altijd zien,dat ie het op et moment wel goed doet.
Maja heel veel mannen kunnen ook niet rijden hoor.haha
Ha Ricky, Hebben deze motoren nog een monopoint injectie. Zit namelijk te denken aan valse lucht via voetpakking of aan massa probleem blok naar carosserie.
Groet thijs
Hoi Christine,
Geeft ie enige waarschuwing voor ie er mee op houdt? Zeg een hikje, lampje, schokje of zoiets?
Bobine is al vervangens schrijf je dit zou mijn eerste optie zijn maar met een nieuwe zal het dat niet zijn.
- Contactslot
- Inderdaad BDP sensor en/of Hall/pulsgever (weet niet precies hoe dit zit bij deze auto)
- Draadbreuk ergens in het sensorencircuit en dan ben je nog niet jarig want ga het maar eens vinden
- ECU (computer)
Ik zit te piekeren over wat je schrijft als ie er mee ophoudt op de snelweg en je zegt dat je hem dan weer kan starten bij het uitrollen. Je start hem dan onder het rijden weer met de startmotor of laat je de koppeling weer opkomen in zijn versnelling en slaat ie dan weer aan? (als je hem start met het contactslot pas in godesnaam op dat hij niet op het stuurslot springt onder het rijden)
Als hij op de snelweg gewoon afslaat en niet weer aan de gang gaat als je hem in de versnelling laat uitrollen en wel als je hem opnieuw start denk ik toch richting contactslot.
Is een enorm lastig zoekklusje vrees ik.
Gr Jaap
17 jaar
[quote=matthijs1]Ha Ricky, Hebben deze motoren nog een monopoint injectie. Zit namelijk te denken aan valse lucht via voetpakking of aan massa probleem blok naar carosserie.
Groet thijs[/quote]
Volgens mij is dit de akl (of zelfde soort motor),als ik zo naar het vermogen kijk.Die heeft multipoint.
hoi allemaal,
hij houdt er gewoon mee op, en geen enkele waarschuwing vooraf.
de twee lampjes gaan dan aan, die ook aangaan als je de auto start ( dacht abs en accu).
en als die weg valt op de autosnelweg dan trap ik de koppeling in en start hem opnieuw want hij doet niets als je de koppeling hoog laat komen.
pppfff, ik weet het niet hoor... !
17 jaar
Het kunnen best wel wat dingen zijn. Één draadje kan al een hele auto tot stilstand brengen. Je zal hem toch door een deskundige monteur moeten laten onderzoeken wat er nu fout gaat. Hoe vaker het gebeurt hoe makkelijker het voor een monteur is om op te lossen.
De enige echte methode is om de juiste meetapparratuur aan te brengen aan belangrijke componten zoals de injector en bobine. Dan te gaan rijden en op het moment dat het probleem zich voor doet om de beelden te bekijken. Zo kan je pas echt bepalen wat en waar er iets fout gaat. Houdt wel vaak ik dat je de auto voor een langere periode kwijt bent. In ieder geval totdat het probleem boven water is.
Je kan ook iets gokken zoals de BDP- sensor vervangen. Zonder deze sensor zal de motor afslaan en hij hoeft niet altijd een foutcode aan te geven.
Krukaspositiesensor stuk. Deze zit aan de achterkant in je blok dicht bij de distribitie als ik me niet vergis. . Ik heb hetzelfde probleem gehad, alleen dan met een '97 cupra. Hier kwam de garage er ook niet uit. Geen foutcode gewoon afslaan en niet meer aan de gang te krijgen...
Groeten,
Jeroen Vossen
17 jaar
nog even een detail.
het is nu al zover dat de auto ermee ophoud als ik alleen maar al de straat uit ben en dan doet die het 2 a 3 minuten niet.
garage zei me dat ik moest opletten of ik de benzinepomp "hoor" met starten.
nu heb ik opgelet en die doet het dan niet . na een paar keer starten en niets horen, hoor ik opeens de pomp en dan kan ik starten.
toch misschien de benzinepomp?
kan het dan zijn, als ik hem 'smorgens start dat het restje benzine in de leiding opgemaakt word, en omdat de pomp het dus waarschinlijk niet doet en dat die daardoor stopt?
ik ben een vrouw en een leek met auto's dus veroordeel mij niet haha!
17 jaar
ook iemand een idee wat dat weer kost?
17 jaar
[quote=chris10ne]ook iemand een idee wat dat weer kost?[/quote]
Prijs van het onderdeel kan per motorcode al verschillend zijn. Vele zijn hier ook monteur die een reactie plaatsen en weten dus net als ik in de meeste gevallen geen prijzen.
Volgens mij kom je er wel makkelijk bij als het om een AKL motor gaat. Maar het blijft altijd een gok of het dat onderdeel is. Een dealer/garage kan pas het bepalen of ie stuk op het moment dat het niet doet en dat is in dit geval dus best wel lastig.
Gewoon een prijsopgave laten doen bij een dealer of garage en dan weet je meer.
hoi allemaal,
even een up-date: het bleek een relai te zijn ( nr 30 staat erop) .
ik weet even niet welk relai het is want ik kon de auto na mijn werk ophalen ( 19 uur ) en toen was de monteur al weg, vraag het deze week even na.
maar sinds die tijd geen enkel probleem meer gehad en het relai was 10 euro !
bedankt voor alle reacties!
17 jaar
Dit is de voedingsrelais van de computer. Als die het inderdaad niet doet bij deze type motor slaat de motor af. Heb deze type relais ook regelmatig vervangen, alleen niet voor de klacht afslaan.
hoi alexander, voedingsrelai is het , dacht ik, niet, want deze heeft die de vorige keer vervangen maar dat was het niet. ( was wel gratis dat relai om uit te proberen.)
ik vraag deze week welk relai het was, want diegene die afrekende wist even niet welk relai dat was en de monteur was naar huis.
voedingsrelai heeft , dacht ik, 3 punten?! ( van die contactpunten ofzo) en deze had er 5.
gelukkig doet die het weer !
17 jaar
Nr.30 voedingsrelais is zeker van de motorregelapparaat. Anders heb je relais 167 is die van de benzinepomp. Verder heeft ie geen relais die invloed zou kunnen hebben op jouw probleem. Maar maakt allemaal niet uit. Hij doet het weer.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar