close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: Auto start niet of slecht

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 Aee

Type Seat: ...Ibiza 6k
Bouwjaar: ...1998
Motorinhoud: ...1600 AEE
:
Zo als de titel al zegt met auto start niet / tot slecht
het lijkt net of die aan gaat maar start gewoon niet
als je stop met starten schokt die

Accu is goed..
Bobine is goed
Bougies vervangen
Bougiekabels vervangen
Verdelerkap vervangen
bezine pomp schakelt in

de auto heeft 2 dagen onder de carport gestaan
en toen starten die gelijk.

wat kan het probleem zijn ?

Alvast bedankt

Geplaatst door

Wesje (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je een vonk tijdens het starten ? En komt er brandstof uit de injector ?

Loopt hij ook niet als je een scheutje benzine in de inlaat spuit en dan start ?

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

ja heb een vonk en ja er komt branstof uit want stinkt naar bezine.

nee hij loopt niet eerder als ik er bezine inspuit.

hij start wel beter als het boven 0 is dus als warmer is als 5a 10 graden geen probleem.

Wesje 0

13 jaar

Zijn je bougies soms nat na een tijd starten ? De vonk moet mooi blauw en sterk zijn!

Het kan zijn dat de vonk te zwak is en daarom benzine ruikt..

Probeer eens even door te starten met volgas en kijk of hij dan wel wilt.

Klinkt de motor normaal tijdens het starten of is dat nu anders ?

stefan84 0

13 jaar

Bougie vonk is goed hebben ze nagekeken.
volgas heeft geen zin.

ja de motor doet het zelfde alleen slaat deze bij normale temp wel binnen 2 sec aan..
nu doorstarten en dan pas na 30 sec dat die aangaat als die aangaat.

Wesje 0

13 jaar

Misschien een defecte temp sensor, indien je hem kan uitlezen kun je eens in de meetwaardeblokken kijken wat de kvs temp aangeeft..Als deze tevee afwijkt, kan het mengsel ( in dit geval ) veel te rijk staan waardoor hij zo slecht aanslaat.

Maar als hij eenmaal loopt, loopt hij dan verder wel goed ?

Wat andere zeggen kun je ook niet altijd geloven, zou de bougie's zelf eens bekijken..

Of heeft diegene die 'ze' heeft nagekeken geen oplossing ?

stefan84 0

13 jaar

Ik heb een kabel waar je alleen mee kan uitlezen dus een goedkopen.

dit heb ik vorige week gedaan toen kreeg ik bougiekabel defect
foutcode: 00609 - Uitgang naar bougie 1
Mogelijke oorzaken: Draadbreuk en/of kortsluiting

vervangen + Bougies en toen was het wat warmer toen dacht ik werkt weer prima.
maar nu het vocht / vriest werkt de auto weer niet.

Als de auto start loop deze goed temp loopt netjes op na het midden en fan slaat aan.
Het lampje links onder?knippert heel soms rood,maar als ik de auto uitzet en weer start is dat ook weg.

Hoe kan je uitlezen of die de verkeerde waarde geeft?

Wesje 0

13 jaar

Dat lampje wat je bedoelt, zal voor het koelvloeistof niveau zijn, die gaan knipperen als het reservoir leeg is op de motor temp te hoog oploopt.

De motortemp ( ECU ) kun je ook zien, dit is niet hetzelfde als jou meter op het dashbord.

Ik neem aan dat je een Vagcom kabel hebt ? Sluit hem eens aan en ga dan niet naar 01 Engine, maar 08 meetwaardeblokken, die staat eronder.

Selecteer dan eens groep 01, ik dacht dat het 2e blok de kvs temp was.

Kijk maar eens wat deze aangeeft bij koude motor als hij zo slecht start.

Als dit niet het juiste kanaal is, kijk dan eens links boven in de hoek, daar staat een labelfile nummer, noteer die anders even hier.

stefan84 0

13 jaar

Nederlandse tekst bij foutcode 00609 lijkt mij niet helemaal goed.
In het Engels is het: Ignition Output 1. Ik denk dat ze daarmee een uitgang van de ecu richting bobine bedoelen en niet een bougie.
Ecu kan ook niet zien wat er richting bougie gebeurt, wel op de uitgang naar de bobine.
Mogelijk vocht in de bobine stekker of ecu stekker.

oldford 0
badge

13 jaar

Welke stekker is dat dan oldford.
Die boven in zit ? Dus niet die naar de verdelerkap loopt?
hoe kan ik testen of deze kapot is ?
de kabels zijn nieuw van bobine naar verdelerkap
verdelerkap is nieuw en kabels van verdelerkap naar bougies zijn nieuwe
bougies zijn ook nieuw


Stefan.
Ja ik heb z'n kabel van KKl ofzo van 12euro kan je alleen uitlezen
en heb dat vag-com programma

ja dat is het lampje hoor je wel vaker dat is het probleem niet

Wesje 0

13 jaar

De foutmelding slaat op de LAAGspanning en NIET op het HOOGspanningsgedeelte (Bougie en bobine kabel).
Hoe zit de bobine aangesloten? Twee draadjes op een ronde bobine?
Dan is er 1 de voeding (12 volt) en de andere de aansturing. Die komt of rechtstreeks bij de ecu vandaan of gaat via een vonkversterker.
Die laatste draad klaagt de ecu over. 1 van de stekkers die mogelijk vocht heeft is dus de grote stekker op de ecu.

oldford 0
badge

13 jaar

De bobine ziet er als volgt uit

Boven gaat 1 kabel in van Bobine naar verdelerkap.

daar een cm of 3 onder zit 1 kabel geklikt.
die zet vast aan de bobine die gaat over 3 pinnetjes laat maar zeggen

Wesje 0

13 jaar

De stekker met 3-pinnentjes is diegene die je moet bekijken/meten.

oldford 0
badge

13 jaar

en hoe kan ik die meten op welke punten ?
daar moet dus 12 volt op staan ?

Wesje 0

13 jaar

Stefan.

hoe moet ik dat doen ik heb die VAg-com software.

Wesje 0

13 jaar

Wesje,

Sluit de kabel eens aan, je zult hem eerst moeten 'testen' op je wagen, wel even de goede com poort selecteren indien deze verkeerd staat..

Contact moet ook ingeschakeld zijn, start vagcom, klik links boven in de hoek, dan 01 Engine, zo zie je de storingscode's, onder 01, zie je 08 staan, daar zie je sensoren e.d.

Kijk voor de duidelijkheid eens op gerritspeek.nl daar staat mooi alles beschreven.

Als je in 08 zit, zie je links boven aan 'label-file' staan met een nummer erachter, noteer dat even hier, dan weet je tenminste wat die blokken en groepen betekenen want vaak staat er niks bij..

Wat betreft je bobine, de buitenste 2 contacten is + en massa, het middelste pootje = signaal..

stefan84 0

13 jaar

ik heb net gekeken alleen me laptop is kapot gaat allemaal lekker.

maar goed iemand zei dat het ook het brandstofrelais kon zijn heeft dit er mee te maken?

want net starten die gelijk en ben wezen tanken en weer gelijk goed starten..

Wesje 0

13 jaar

Ja het kan vanalles zijn, moeilijk te zeggen zo..

stefan84 0

13 jaar

Ja dat vindt ik dus ook.

ik weet zelf wel een beetje daarom had ik als eerst de
Bougiekabels + bougies + verdeelkap vervangen.
want ik dacht zit ergens niet goed maar dat hielp niet.

en nu kwam iemand die zei dat dat relais 162 ofzo als ik het goed zeg wel eens gaar kon zijn en zo de brandstofpomp niet goed inschakelt. omdat die het de 1e keer wel doet en de andere keer niet.
en dit een seat / Vag groep probleem is.

Heb jij misschien een idee hoe ik dat kan testen

Wesje 0

13 jaar

Relai op plaats nr 3 is voor de ECU, nr 12 in de zekeringkast is voor de pomp, waarschijnlijk nr 67 of 167..

Je kunt deze eens eruit halen en uit elkaar halen, misschien zie je iets aan de solderingen, of stop er anders eens een andere in voor wat uit te sluiten...

Maar mocht het relai niet werken, dan loopt ook de pomp niet.

Zou toch even je laptop maken en kijken of je dan wijzer word.

Vaak geeft het contactblokje nog wel eens problemen, mocht dat het geval zijn, dan zou hij meestal wel gelijk aanslaan als je hem even aanduwt / aantrekt.

Succes..

stefan84 0

13 jaar

Het relais is prima heb het getest alles werk goed.

Vaak geeft het contactblokje nog wel eens problemen, mocht dat het geval zijn, dan zou hij meestal wel gelijk aanslaan als je hem even aanduwt / aantrekt.
dit kan ik proberen dan dat is wel een goede.

het stomme is deze ochtend starten de auto niet.
maar toen ik thuis kwam van het werk starten ik hem nog een keer en deed de auto het wel!

kan dat dan aan de sleutel liggen?

Wesje 0

13 jaar

Meestal bij een probleem aan de startblokkering, dan slaat de motor aan en na 1 sec weer af..

stefan84 0

13 jaar

probleem is das als die niet aanslaat dat je kan blijven doorstarten en dan stop schokt die even.
en nog een paar keer probeert slaat die wel aan.

en dan andere keer slaat die gelijk aan.

als die dus niet gelijk start even aanduwen en dan heeft het te maken met blokje?

Wesje 0

13 jaar

Ja, probeer hem eens aan te slepen of te duwen, en kijk of hij gelijk loopt..

Herhaal indien nodig de test een paar keer als hij met de sleutel niks doet..

stefan84 0

13 jaar

late reactie pardon maar verder nog geen tijd gehad.


Even een vraag hoe kan ik testen of mijn contactblokje kapot is / niet goed werkt..

want soms start de auto zonder problemen de andere keer niet en als die start hoef ik maar iets met me sleutel naar links te bewegen en slaat die af..

als die niet het contactblokje is wat kan het dan zijn ?

Wesje 0

13 jaar

Als me auto loopt en ik veel gas geef schokt deze heel erg.

en dan moet ik het gas los laten en dan rustig gas geven anders valt de auto bijna uit

me toetental blijft ook niet 100% stabiel als ik bijv 50km/h rij dan schommelt me toertental een beetje

Wesje 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.