Ik ben van plan om een nieuwe Seat Ibiza ST 1.2 TDi Ecomotive aan te schaffen.
Wegenbelastingvrij, BPMvrij, superzuinig en toch alles erop en eraan.
Deze is voorzien van een start/stopsysteem dat de motor bij bijv. een verkeerslicht af laat slaan en bij het weer intrappen van de koppeling automatisch laat starten.
We hebben een proefrit gemaakt en dat start/stopsysteem (wel even wennen) werkte erg goed.
Nog voordat je de eerste versnelling hebt ingeschakeld loopt de motor alweer, zodat je weg kunt rijden alsof hij gewoon is blijven lopen.
Volgens Seat is de startmotor er speciaal voor gemaakt.
Nu hebben ze mij vroeger altijd geleerd, dat starten de meeste slijtage veroorzaakt doordat er nog niet op alle plaatsen olie is voor de smering en de oliedruk nog opgebouwd moet worden.
Mijn vraag is dus:
Kan ik met zo'n nieuwe belastingvrije diesel dan op termijn problemen verwachten door het start/stopsysteem?
Heeft Seat/VW bij deze motoren een systeem die de oliedruk vasthoudt, of hebben ze op een andere manier iets gedaan om de smering optimaal te houden bij het starten?
Ik zit namelijk niet te wachten op een uitgesleten dieselmotor bij bijv. 100.000km.
Graag zou ik antwoorden/reacties of ervaringen willen horen.
Bij voorbaat dank,
Hans.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
oliepomp zorgt ervoor dat bij 200rpm al de benodigde druk bereikt is
dus wanneer hij aanslaat bij 250rpm dan loopt hj gesmeerd en al naar de 800rpm om stationaair te blijven lopen
of in jouw geval voorruit te komen
dit is met alle motoren
zet je de motor af dan blijft tussen alle lagers een klein filmlaagje olie achter
dit is om bij de volgende keer starten direct smeer middel ter beschikking te hebben
het enige nadeel in mijn ogen van dit systeem is dat wanneer je bij wijze van de snelweg afkomt en stilstaat de motor zijn eigen stil gooit
dit is het gevaarlijkste wat kan gebeuren voor de turbo
deze draait namelijk nog rond
en zal de filmlaag weg zijn
dus de turbo lijdt het meest met het systeem
tevens wordt de motor niet voorzien van rondlopende koelvloeistof dus wanneer je in de bergen boven stil zet dan zal de motor op hogere temperaturen zijn en dan wordt de motor bij over verhitte (is normaal in zo'n situatie) direct stil gegooid
echter denk/dacht ik dat het systeem pas na een bepaalde tijd uitvalt
heb tijdelijk bij van mossel gewerkt (toevallig ook in tilburg)
en heb 1 keer meegereden met zo'n wagen en vondt het maar niks
maar dat is mijn mening
als ik auto rij wil ik zeker weten dat de motor loopt en direct de pk tot je beschikking is
zelf voor een treinovergang blijft mijn motor lekker lopen
kan beter stroom gebruiken van de dynamo dan van de accu
en bij veel stads verkeer zal de accu sneller kapot gaan bij afslaan (muziek luisteren) daarna weer starten
de gedachten is dat de radio en licht tijdelijk uitgaat en na het starten pas weer doet
en dt wil ik ook niet
maar denk dat mijn negatieve gedachten er niet in zit
enige is dan de turbo
tenzij ze een elektrische oliepomp gebruiken echter nooit gezien
Je kan het systeem wel aan en uit zetten!
14 jaar
En het werkt niet altijd:
Als de motor niet op bedrijfstemperatuur is; als de airco aanstaat en volgens mij nog in een paar gevallen.
En als je hem een keer gewoon wil laten draaien (bv. na snelle rit) zet je 'm toch gewoon NIET in zijn vrij maar houd je de koppeling ingetrapt. Blijft ie sowieso draaien.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar