Seat Cordoba: Bijgeluid versnellingsbak

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400 APQ

Mijn versnellingsbak (DCJ) maakt een bijgeluid.

In de 5e versnelling hoor je een zacht fluitend geluid dat met het toenemen van de snelheid hoger wordt.
Het is vrij zacht en niet echt storend, maar valt wel op, omdat mijn vorige auto het niet had.

Verder is waarschijnlijk het differentieel hoorbaar. Als je tijdens het rijden de koppeling intrapt, of de bak in zijn vrij zet hoor je heel zachtjes iets ruisen (toonhoogte afhankelijk van snelheid).

Tevens lekt hij af en toe een druppel versnellingsbakolie. Ik weet alleen (nog) niet of hij langs de aftapplug lekt, of langs de keerring van de aandrijfas.

De versnellingsbakolie heb ik onlangs ververst (Kroon Oil Syngear 75W90).
De oude olie zag er trouwens nog goed uit.
Het geluid is daarna wel iets minder geworden (klinkt iets zachter).

De koppeling is compleet nieuw (2000km geleden bij aanschaf van de auto).

Moet ik aan een aankomende revisie denken,of een sloopbak, of alleen een lekkage opsporen, eventueel een keerring vervangen en gewoon verder rijden.

De auto rijdt ondanks het bovenstaande uitstekend en schakelen doet hij perfect.
Hij heeft nu 142.000 km gelopen.

Alvast bedankt.
Hans.

hwnmuijs

Geplaatst door hwnmuijs (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

als je de radio zacht aanzet en een normaal gesprek voert komt het geluid daar boven uit

hwnmuijs (0), 14 jaar geleden

Niet echt.

Wat de 5e versnelling betreft:
Alleen als je er dan speciaal op gaat letten is het hoorbaar tijdens een gesprek.

Wat het differentieel betreft:
Dit is alleen hoorbaar als je alleen in de auto zit en géén radio en géén kachelaanjager aan hebt.
Je je dan wel op het geluid concentreren, anders hoor je het niet.

Grt,
Hans.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

lekker door rijden tot t wel goed hoorbaar word

hwnmuijs (0), 14 jaar geleden

Ik denk dat ik er voorlopig zo maar mee doorrijdt.

Mocht het erger worden, dan kan ik altijd nog een revisie of sloopbak overwegen.

Is de oliekeerring waar de linkeraandrijfas uit de bak komt eventueel makkelijk te vervangen, of moet de bak uitgebouwd en/of gedemonteerd worden?

Alvast bedankt,
Hans.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hans,

Als het goed is haal je de aandrijfas eronder uit, en dan kun je de flens er met een trekker afhalen, of door 2 lange bouten in de flens te draaien die zich dan tegen de bak afzetten, als je dan verder draait komt de flens mee eruit, dan keerring eruit halen en de nieuwe plaatsen, flens erin tikken en de as weer monteren.

Gr Stefan

tedkroon (0), 14 jaar geleden

Een tube Fingear toevoegen geeft ook iets verbetering.

hwnmuijs (0), 14 jaar geleden

Wat betreft de olielekkage:

Hij blijkt dus niet te lekken langs de aandrijfas, maar langs de keerring van de schakelstang die aan de achterkant de bak in gaat.
Is deze keerring makkelijk te vervangen?
Heeft vervangen van deze keerring nut?
Want er zijn mensen die zeggen dat met het vervangen van deze keerring de olielekkage niet over is, omdat er inwendig waarschijnlijk nog iets van een busje of iets dergelijks zit die olie doorlaat die door de keerring niet wordt tegengehouden.
En er zijn ook mensen die zeggen dat als hij daar olie lekt, dat de bak dan versleten is.

(bakcode: DCJ).

Grt,
Hans.

hwnmuijs (0), 14 jaar geleden

Ik denk dat er toch een revisiebak in gaat komen.
Vandaag een stukje snelweg gereden met 120km/u en dan fluit hij behoorlijk in de 5e versnelling.
Ook het differentieel is dan redelijk hoorbaar.

Na een aanvraag via onderdelenzoeker en onderdelenlijn heb ik diverse aanbiedingen gekregen, varieërend van een sloopbakje van € 350,- met garantie op werking tot revisiebakken oplopend tot € 750,- (ex.btw) met garanties varieërend van 6 maanden tot 2 jaar.

Ik heb een revisiebedrijf benaderd die voor een redelijke prijs een revisiebak kan leveren.
Volgens het revisiebedrijf is er vaak ellende met deze "polobakjes".

Eens kijken wanneer ik tijd heb om mijn bak eronderuit te halen en om te wisselen.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij het de- en monteren van de versnellingsbak?

Bij voorbaat dank,
Hans.

hwnmuijs (0), 14 jaar geleden

Versnellingsbak gisteren vervangen voor een redelijk geprijsde revisiebak met garantie.
Geen lekkage en geen bijgeluiden meer.

Klus viel achteraf nog mee als je bekijkt dat deze gewoon voor de deur op de oprit is uitgevoerd met assteunen, krik en oprijbokken.
Dat makkelijke zal waarschijnlijk ook te maken hebben met het feit dat eind januari toen ik de auto kocht de bak er al een keertje af geweest is voor het vervangen van de koppeling (deze blinkt inderdaad nog als nieuw). Zodoende waren alle bouten makkelijk los te draaien.

Grt,
Hans.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.