Goedemorgen allen,
Al enige tijd last van het probleem dat de motor afslaat tijdens het rijden. Na ca. 1 minuut kan ik de auto opnieuw starten, de motor start dan probleemloos. Echter, na enige tijd herhaalt het probleem zich weer.
1 jaar geleden adviseerde de wegenwacht mij het hoofdrelais te vervangen. Gedaan, echter een paar dagen later stond ik wederom langs de kant van de weg, opdat moment wilde de auto helemaal niet meer starten. Vervolgens is de bobine vervangen. Sindsdien reedt de auto weer perfect.
Het probleem doet zich nu opnieuw voor. De wegenwacht adviseerde mij het contactdoosje te vervangen. Dit laten doen, maar zonder resultaat.
Gisteren reed de auto 500 meter en sloeg de motor weer af. Na een paar minuten kan ik opnieuw starten en draait de motor vervolgens weer perfect voor zo'n 10 minuten, dan slaat hij weer af.
Vervangen zijn reeds;
- contactdoosje
- bobine
- bougies + kabels
- tevens gasklephuis laten reinigen en opnieuw laten afstellen (loopt stationair inderdaad beter nu)
Gisteren is de wegenwacht er weer bij geweest, maar heeft het probleem niet kunnen vinden. Tijdens de test bobine tijdelijk vervangen, maar dit had geen effect. Contactstekker computer nagekeken, geen aantoonbare problemen.
Verder maakte hij de volgende notities;
"ontsteking en injectiesignaal valt weg (nieuwe bobine geen resultaat). Tijdens afslaan wel 5Volt op sensoren, dus ECU + en - 12 Volt. Vliegwielsignaal (Hallgever) blijft - signaal afgeven tijdens afslaan. Cilinderherkenning vanuit verdelertoren niet relevant bij deze storing"
Heeft iemand een idee waar het probleem zich kan bevinden? Eenmaal rijdend rijdt de auto verder prima.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het probleem klinkt als een defect hall-gever, deze zit in de ontsteking of heeft een losse op het onderblok zitten ( krukaspositie sensor ) Waarschijnlijk het eerste..
Je kan eens testen of de bougie's nog vonken op het moment dat hij niet meer aanslaat, is dat niet het geval, dan vervang de ontsteking maar eens, desnoods even door een gebruikt exemplaar.
Bobine, kabels en verdeelkap kun je eventueel wat nat sproeien met water als de motor loopt, hoor je dan geknetter, zie je vonken of slaat de motor af, dan moet je die onderdelen vervangen.
Als je geen ontsteking meer hebt en geen injectie, zal deze ook niet vonken, of heel minimaal, en mocht de hall gever toch nog in orde zijn, kan het niet anders dan een kabelbreuk of de ECU zijn, maar ik ga voor de hall gever zelf die je probleem veroorzaakt.
Gr Stefan
Stefan,
Nog hartelijk dank voor je reactie.
Test van natspuiten bobine, kabels en verdeelkap leverden geen andere reacties op dan het gebruikelijke.
De auto heb ik naar een officiële Seat dealer gebracht, daar heeft de auto uiteindelijk 3 dagen gestaan.
Het bleek de toerentalsensor/impulsgever te zijn. De hall-gever functioneerde correct.
Alles bij elkaar kostte de reparatie 375,-, maar na een aantal dagen rijden kan ik zeggen dat de auto nu weer zonder problemen rijdt.
Een klein detail is nog het stationaire toerental na schoonmaak en instellen gasklephuis, dat toerental is hoger dan voorheen.
In ieder geval het probleem van het afslaan tijdens het rijden is opgelost.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar