close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Ibiza: Cupra schokt bij stationair toerental

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hallo,

Mijn SEAT IBIZA III (6K1) 1.8 T 20V Cupra (156Pk) schokt vooral als de motor koud is bij stationair toerental.
Bij een koude start hoor ik een schrapend geluid bij de motor vandaan komen.
Als ik een beetje gas geef komen er flinke witte pluimen uit de uitlaat.
De achterkant van m'n auto zit ook helemaal onder het roet.

Vaak als ik een kort ritje heb gemaakt stinkt mijn auto naar benzine.
Als ik een beetje doortrekt houd hij vaak in.
Het motormanagement lampje gaat ook regelmatig branden, nu kan ik hem zelf uitlezen.
De meest voorkomende fouten zijn:

Oxygen (Lambda) sensor B1 S1: Malfunction in circuit: P0130

Fuel Trim: Bank 1 (Mult): System too lean: P1128

De Lambdasonde is al een keer vervangen en de bobines gaan ook vrij regelmatig stuk.
Vandaag voor het eerst zelf maar is een bobine vervangen, want dat werkplaats tarief wordt je niet vrolijk van.

Hebben jullie een idee wat deze problemen kan veroorzaken?

Met vriendelijke groet, Simon

Geplaatst door

bowserjunior (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Voor het verhaal schokkend lopen en benzine stank , zit ik toch te denken aan een watertemperatuurzender.
Hij krijgt teveel brandstof wat niet corrispondeert met P1128 maar wat er aan fout codes uitgelezen wordt hoeft niet altijd met een storing overeen tekomen.
Het schrappend geluid zou een lager kunnen zijn , verdwijnt het geluid langzaam of blijft het?

kaleido 1 6565
badge vip badge

12 jaar

Is een watertemperatuurzender hetzelfde als een koelvloeistoftemperatuursensor?
Die heb ik namelijk al vervangen, die fout had ik ook uitgelezen maar die komt niet meer terug.

Heb ook een keer deze fouten gehad:
EVAP Emission Control Sys: Incorrect Flow : P0441
Oxygen (Lambda) Sensor Heating: B1 S1: Performance too low : P1103
Secondary Air INjection Flow Detected : P0411

Het schrapende geluid is er alleen met het starten zelf, als de motor draait is het weg.

bowserjunior 0

12 jaar

Ho het moet zijn:

Secondary air injection system: Incorrect flow detected: P0411

bowserjunior 0

12 jaar

Het schrapende geluid komt vermoedelijk van een traag terug komende bendix van de startmotor.
Je start en op het moment dat de motor aanslaat hoor je even een raasend/ schrapend geluid.
Voor de overige storing lijkt me de lambdasonde een optie om te vervangen.
Signalen van de lambdasonde al uitgelezen of deze wel goed reageert.
Sensor is dezelfde alleen andere naam.

kaleido 1 6565
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.