close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat IBIZA: Distributie riem vervangen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: LPG, Motorcode: BXW, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 63

Beste forumers

Vraag over de Distributieriem
Onze ibiza heeft bijna 90 dkm gereden vanaf 2009 en volgens het onderhoudschema zou ik na 90 dkm de driem moeten controleren en evt vervangen.
Daarna elke 30 dkm controleren indien niet vervangen.
Verder wordt er geen tijdslimiet ( aantal jaar) genoemd
Nu heb ik in het verleden vaak distributieriemen vervangen bij andere merken maar nog nooit een VAG 16v.
Ben dus niet bekend met deze motor

VRAGEN:

-Waar moet ik op letten bij alleen controleren?
-Kan ik allen de bovenkap verwijderen voor controle?
-Is dit type motor gevoelig voor breuk?
-----------------------------

Als ik ga vervangen:

-Is het raadzaam de waterpomp en spanrollen vervangen?
(Of zou ik dat bij 180dkm pas doen)

-Is er iets waar ik goed op moet letten tijdens werkzaamheden?

-Ik las bijv dat het aanhaalmoment van de spanrolbout belangrijk is.
Tot slot :
-zijn er ontluchtings ventielen in het koelsysteem als de koelvloeistof weer bijgevuld wordt. ( dit had onze Peugeot 106)
Dank alvast

Geplaatst door

michel106 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gezien het aantal jaren en de kilometers moet je geen risico lopen en compleet vervangen, dus riemen, span-looprol(len) en uiteraard waterpomp.

Breuk van distr riem is altijd schade tegenwoordig.

Het kleine riempje dat de nokkenassen aandrijft is het gevoeligst, je moet nokkenassen wel blokkeren voordat je de kleine riem loshaald, dit kan met speciaal gereedschap of met 2 m8 bouten.

Koelsysteem ontlucht zich is meeste gevallen vanzelf, dus geen ontluchtingsventiel aanwezig.
Kan zijn dat je even steil heuveltje moet op en af rijden om lucht uit kachelradiator te krijgen, dat heb ik al eens gehad.

Dank je !
Tot zover duidelijk.
Ik kan een aantal D sets met WP kopen
Vanaf modeljaar 2006 wordt het kleine spanrolletje op een armpje niet bijgeleverd ,
dit zit/zat op het gedeelte tussen waterpomp en nokkenaspoelie.
Neem aan dat die vervallen is?
Wat is de aanhaalmoment van de spanrollen?

michel106 0

8 jaar

Aanhaal moment als ik het goed heb, 20Nm + 90 graden, ik doe dat altijd op gevoel met niet al te grote sleutel.
Het vervallen spanrolletje zegt mij niks, denk eerder dat dit een looprol is, zou kunnen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.