auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Seat Ibiza: Distributieriem stuk na net te zijn vervangen(koelwaterpomp)

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Beste Forum Leden,

Graag wil ik jullie dit geval kenbaar maken want ik ben TENEINDE raad.



4 weken geleden heb ik bij een B garage (naam kan ik nu even niet noemen) bij mij seat ibiza een grote beurt en apk en vervangen distributie riem laten uitvoeren. De teller van de auto stond op 85.000km dus vervangen van de distributieriem was eigenlijk niet nodig. Maar omdat ik op wintersport zou afreizen had ik besloten om de riem toch te vervagen. Alles bij elkaar was ik voor het onderhoud €1000 kwijt. 3 week na de werkzaamheden ben ik op de terugreis van mijn wintersport gestand in het buitenland met pech. Ik heb hierdoor enkele dagen in het buitenland vastgezeten (ook flinke schade). De auto is voor onderzoek naar de seat garage in nederland getransporteerd. Daar was de conclusie dat de waterpomp vast is gelopen (lager lag er compleet uit) en vervolgens de distributieriem is gebroken. De schade en vervolgschade zal waarschijnlijk enorm zijn. Nu zegt de seat garage dat het waarschijnlijk moeilijk te bewijzen valt dat er in de B garage fouten zijn gemaakt. Dit zou betekenen dat ik voor alle kosten zal opdraaien.Ik ben er echter bijna zeker van dat er wel fouten gemaakt zijn. Navraag heeft mij geleerd dat zij de waterpomp op z’n minst hadden moeten controleren (B garage zegt natuurlijk dat gedaan te hebben) en eigenlijk hadden moeten vervangen of inierdergeval iets hadden moeten adviseren. Feit blijft dat ik mijn auto voor €1000 heb laten onderhouden en dat ik 3 weken later met een motor compleet in soep lig. Alleen dit gegeven toont volgens mij al aan dat er echt iets verkeerd is gegaan. Maar wat? En hoe toon ik dat aan? Is er iemand die mij van advies kan voorzien. Duidelijk is dat ik de schade niet kan betalen en dat het waarschijnlijk dan weer een hele tijd kan gaan duren voordat ik eea bij elkaar gespaard heb.

Concreet heb ik de volgende vragen:
Wat kan er, mogelijk, verkeerd zijn gegaan bij de montage van de riem?
Zijn er mogelijkerwijs nog ander oorzaken?
Hoe kan een koelpomp zo vastlopen.Bestaat de mogelijkheid dat dit automatisch gebeurt?
Valt hier naderhand nog iets van te bewijzen?
Heeft iemand advies?

Wanneer iemand mij kan helpen dan zou ik je daar heel dankbaar voor zijn.

Geplaatst door

dong0001 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Indien de riem dusdanig strak is gespannen dar DAARDOOR de waterpomp aan gort is gelopen, dan had je dat gelijk moeten merken, dan JANKT de motor, en is het jou verwijtbaar dat je niet terug bent geweest voor garantie.

Indien de pomp zwaar draaide en dit niet is opgemerkt, is de garage verantwoordelijk, maar dit is nooit meer te achterhalen.

Indien het lager spontaan de geest heeft gegeven, is het domweg een geval van botte pech, maar ook dit is niet meer te achterhalen.

In mijn optiek zit je dus inderdaad met de gebakken peren, enigste raad die ik je kan geven is dit samen met garage B proberen op te lossen, onder een soort van Coulance. Bijvoorbeeld, jij de onderdelen, en zij de uren. Dan denk ik dat je er zo slecht nog niet vanaf komt.

Iets anders is op dit moment niet/nooit meer te bewijzen/achterhalen. 85.000 is wel erg vroeg voor een waterpomp maar zeg nooit nooit. Indien je verder nooit last hebt gehad van waterlekkage, lijkt me dat inderdaad de pomp spontaan de geest heeft gegeven.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

bram het had verstandig geweest als de waterpomp mee vervangen was ik adviseer dit altijd wat dit probleem wil nog wel eens gebeuren na het vervangen van de riem omdat de oude riem slapper is gaan staan.
met de nieuwe riem staat alles weer keurig op spanning maar dat is dan weer de nel slag voor de waterpomp lagers.
maar ik denk dat je zelf voor de kosten op zult draaien wat de waterpomp is bij vervangen goed geweest.

groetjes jan.

jan T 155
badge vip badge

15 jaar

beste bram bij het vervangen van een distributieriem waar bij de waterpomp word aan gedreven moet altijd de waterpomp worden vervangen wat jouw is gebeurd is een classic voorbeeld riem vervangen na een tijd loopt de lagers van de waterpomp eruit de garage had je erop moeten wijzen waterpomp vervangen de garage valt wel degelijk nalatigheid hij is de deskundige de bovag heeft er over gescheven de gagare kan je aansprakelijk stellen voor je schade is de gagare geen bovag lid? dan aan kaarten bij de bovag een speciaale commissie hier voor.

brunello 0
badge

15 jaar

[quote=brunello]beste bram bij het vervangen van een distributieriem waar bij de waterpomp word aan gedreven moet altijd de waterpomp worden vervangen wat jouw is gebeurd is een classic voorbeeld riem vervangen na een tijd loopt de lagers van de waterpomp eruit de garage had je erop moeten wijzen waterpomp vervangen de garage valt wel degelijk nalatigheid hij is de deskundige de bovag heeft er over gescheven de gagare kan je aansprakelijk stellen voor je schade is de gagare geen bovag lid? dan aan kaarten bij de bovag een speciaale commissie hier voor.[/quote]
Je hebt gelijk, waterpomp altijd mee vervangen, toch is het niet verplicht.
Waterpompen worden in het algemeen preventief vervangen, niet omdat het moet en altijd nodig is.

De garage kun je natuurlijk aansprakelijk stellen, maar er zal ook het ea bewezen moeten worden, wordt een heel moeilijk verhaal.
Het wordt een ander verhaal indien er voor een onderdeel betaald is en niet is verkregen....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

het is niet moeilijk te bewijzen als die niet op facteur staat niet vervangen het gaat hier om wie is de deskundige het staat in de bovag krant zelf als je het advies geeft vervangen en de klant wil het niet dan er voor laten teken, doe dat niet is de garage juridis nalaatig geweest omdat hij de deskundige is.

brunello 0
badge

15 jaar

Hmmmm, weet je wat het probleem is, brunello?

De Bovagkrant is geen Wetboek...........

En wat doe je met een Bovagkrant bij een niet-Bovagbedrijf...?

Je kont ermee afvegen? Of er je mond vol tanden ermee bedekken...?

Santa 0

15 jaar

santa als je de bovagkrant heb gelezen ,van wat ik heb gescheven staat onder de rubliek juridische kwestisch en dat is iets wat voor alle garages geld bovag lid of niet.
de bovag geeft zijn leden het advies om het zo tedoen om een plobleem als bram te voorkomen geld het zelfde voor als je onderhoud doet en vergeet op het factuur te zetten dat de ditributierriem vervangen moet worden als de klant het niet wil en het gaat fout de garage kan dokken als je het niet opschijft dus ik zal maar even wachten om kont er mee afvegen zelf een zaak mee gewonnen door het op te schijven

brunello 0
badge

15 jaar

Ennuh...... WIE beslist er ook altijd weer bij juridische kwesties...?
De Bovag? Of de rechter...?
En die Geschillencommissie is ook niet altijd alles......
Bovendien wordt ELK geval altijd APART bekeken en beoordeeld.

Maar wie weet kun jij de topicstarter juridisch ondersteunen en hem helpen financieel niet ten onder te gaan...?

Santa 0

15 jaar

santa wie is topicstarter? wat ik wil aan tonen dat bram wel degelijk een kans heeft op schade vergoeding van de garage waar hij zijn onderhoud heeft laten doen,en dat de bovag geen wetsboek is dat klopt.maar wat er in staat is geen lulkoek, je eerste reactie vond ik nogal negatief

brunello 0
badge

15 jaar

Beste Mensen,

Ik wil jullie nu al bedanken voor de moeite, die jullie met betrekking tot dit probleem, nemen. Het voelt goed dat ik ergens mijn verhaal kwijt kan en dat ik niet alleen maar te horen krijg dat het mijn eigen schuld is.

Dan is er nog een tweede probleem en dat is dat is rechtsbijstand bij Interpolis heb. Maar in de kleine letterjes staat aangegeven dat, wanneer een garage geen bovag lid is, recht op juridische bijstand vervald. Op eigen inititatief kan ik denk ik weinig beginnen tegen deze garage.

Groet Bram

dong0001 0

15 jaar

wat zegt het bedrijf ervan waar je de reparatie hebt laten uitvoeren?
Misschien kunnen ze wel iets voor je betekenen of iets aan coulance doen ofzo!
lijkt mij redelijk dat hun het oplossen voor een aannemelijke prijs!

[quote=autobedrijf van breugel]wat zegt het bedrijf ervan waar je de reparatie hebt laten uitvoeren?
Misschien kunnen ze wel iets voor je betekenen of iets aan coulance doen ofzo!
lijkt mij redelijk dat hun het oplossen voor een aannemelijke prijs![/quote]
Op dit moment geven ze min of meer aan dat de waterpomp altijd wel kapot kan gaan. Ze stellen voor om een onafhankelijk expert het te laten bekijken. Kosten hiervoor +- €400. Partij die ongelijk heeft zou moeten betalen. Maar het probleem is volgens mij dat het inderdaad waar is dat een koel water pomp spontan) stuk kan gaan. Alleen is de kans erg klein dat dit gebeurt en is het wel heel toevoelig dat het net na het uitvoeren van het onderhoud gebeurt is.

Ik denk dat ik toch ga voorstellen om inderdaad iets onder coulance te doen. Dit gaat me dan alsnog geld kosten maar goed minder dan dat ik alleen voor alles opdraai. Maar ik blijf het onterecht vinden. Ik ben geen techneut en heb er absoluut geen verstand van, en vertrouw mijn auto aan een expert toe, betaal veel geld, en zit met de gebakken peren.

dong0001 0

15 jaar

[quote=dong0001]Op dit moment geven ze min of meer aan dat de waterpomp altijd wel kapot kan gaan. Ze stellen voor om een onafhankelijk expert het te laten bekijken. Kosten hiervoor +- €400. Partij die ongelijk heeft zou moeten betalen.[/quote]
Onafhankelijk expertise lijkt mij een goed en een eerlijk voorstel.
Dat het je misschien wat minder goed uitkomt is een ander verhaal...

Indien je denkt gelijk te hebben, en de schade op de garage denkt te verhalen zou ik dit voorstel zeker met beide handen aannemen, zie geen enkele reden om dit af te slaan.


Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

als ik het zo inschat dan denk ik dat je er met die expertise niet goed vanaf komt.
Probeer er met de garage uit tekomen voor een redelijke prijs, die garage vind het waarschijnlijk ook erg vervelend.
Blijf correct tegen hun en kijk wat hun voorstel is!.

[quote=autobedrijf van breugel]als ik het zo inschat dan denk ik dat je er met die expertise niet goed vanaf komt[/quote]
Je wilt te kort door de bocht!!

Eerst een onafhankelijk expertise is wel zo eerlijk voor beide partijen. Dat Bram er slecht vanaf gaat komen is nog helemaal niet gezegt dat wordt zomaar aangenomen...., zo lust ik er nog wel een paar!!

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

15 jaar

ja als je de expertise laat uitvoeren dan weet je zeker hoe je er voor staat!
Een expertise ik inderdaad eerlijk en duidelijk maar kost ook geld!

aleen als je verliest ben je 400 euro armer, en voordat geld is de auto al half gemaakt bijna!
Ik zou eieren voor mijn geld kiezen en de kosten voor de expertise in de reparatie steken!
Ik denk dat ieder Autobedrijf wel bereid is om dit op een nette mannier op te lossen!

Dit is mijn mening, ik wil alleen maar vertellen hoe ik het zou gaan oplossen!
in principe Heeft Paul wel gelijk, maar wat als blijkt dat garage zijn werk goed heeft gedaan?
Groeten
Bart

Ik blijf erbij, dat van je nu defecte waterpomp ZEER moeilijk te achterhalen valt of het al langer speelde, ofdat het een spontaan probleem is geweest.

DIT is eigenlijk de vraag waar het hele verhaal om draait.

Ik zou in elk geval terug gaan dnaar de garage, en vragen of er een passende oplossing te vinden is voor het probleem, dus gedeelde kosten.
Het zal je ongetwijfeld geld gaan kosten, de enigste manier waneer je niets hoeft te betalen, is als je door een onafhankelijke expert VOLLEDIG in het gelijk wordt gesteld.

Dat maakt kans van slagen, als je al langer klant bent bij diezelfde garage, en ze dus een groot deel van het onderhoud zelf hebben gedaan. En ze je dus ook kennen als klant, die geen verstand heeft van autotechniek, en alles op de garage toevertrouwt. Pas DAN zal een expert 100% zeker kunnen zeggen dat de garage in gebreke is gebleven.

Indien dit bezoek de eerste keer was, kan NIET worden hardgemaakt dat de garage 100% fout zat, en zal je dus voor ( een gedeelte van ) de kosten opdraaien.

Ik zou dan voor de tussenweg kiezen, en er proberen zonder tussenkomst van een expert uit te komen. Gedeelde smart is halve smart, en indien de garage jouw graag als klant ziet terugkomen, zullen ze echt wel een en ander willen proberen, om het zo goedkoop mogelijk te repareren.( Ook garage's hebben zo hun wegen om goedkoop aan spullen te komen. En een keer een kopreparatie bij een revisiebedrijf tegen een zacht prijsje is dan ook niet ondenkbaar)


Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

[quote=brunello]santa wie is topicstarter? wat ik wil aan tonen dat bram wel degelijk een kans heeft op schade vergoeding van de garage waar hij zijn onderhoud heeft laten doen,en dat de bovag geen wetsboek is dat klopt.maar wat er in staat is geen lulkoek, je eerste reactie vond ik nogal negatief[/quote]
Ik ben meestal nogal recht door zee. Dat scheelt een hoop getik en bespaart mensen vaak een vals gevoel van hoop.
Hier is echt GEEN 100% schadevergoeding uit te halen omdat er simpelweg teveel ontsnappingsclausules in deze zaak zitten.

Net zoals hierboven al eerder is beschreven: probeer er onderhands met de garage uit te komen, dan heb je MEER kans van slagen dan met een onafhankelijke expertise want we kunnen wel met 1000 technici naar dat kapotte blok gaan staan kijken, de vraag BLIJFT:
WAT was nou de oorzaak en wie gaat dat betalen......

Ik ben er van overtuigd dat dit nooit 100% goed gaat uitvallen voor de topicstarter. Maar ja, wie ben ik....

Santa 0

15 jaar

Ennuh, ikke is bekend met "onderzoeken" van b.v. de DEKRA......

Santa 0

15 jaar

Dank je Marcel,

Dit is wat ik ook heb proberen uit te leggen!!
het is hoe dan ook een hele vervelende zaak, maar je kunt beter naar de oplossing kijken dan naar wie er een fout heeft gemaakt!!!!

Hier laten we het bij. De TS zal voldoende info hebben en toch zelf een beslissing moeten nemen.

moderator 0
badge

15 jaar

Namens Topic Starter, de afloop van deze zaak:

LS,

Hierbij wil ik jullie nog graag op de hoogte brengen over de afloop van de zaak.
De garage waar ik mijn auto heb laten onderhouden is een filiaal van
K..... Achteraf krab ik mezelf flink achter de oren dat ik zo'n
cruciale onderhoudsbeurt aan deze partij heb uitbesteed. K..... heeft
mij aangeboden om onder een coulance de auto te repareren. Ik zou dan
de onderdelen betalen en zij zouden verantwoordelijk zijn voor de
uren. Ik ben, ondanks dat dit mij €1000 scheelt, hier niet op in
gegaan (zeker omdat ze ook geen garantie konden geven). Ik heb gewoon
geen vertrouwen meer in deze onderneming. Als zij blijkbaar geen
distributieriem kunnen monteren dan lijkt mij deze reparatie ook niet
aan hen besteed.

De schade aan de auto viel uiteindelijk nog redelijk mee. Er waren 8
inlaatkleppen krom. Eea heb ik bij de Seat dealer laten repareren voor
een totaal bedrag van €1700. Dit is erg veel geld, zeker als je een
maand geleden ook al €1000 aan onderhoud hebt besteed en je in de waan
was dat je voorlopig geen kosten meer aan de auto zou hebben.

K..... wijst elke verantwoordelijkheid van de hand. Hier ben ik het
natuurlijk niet mee eens maar ik sta machteloos. Ik vind gewoon dat
zij hun verantwoordelijkheid hadden moeten nemen en mij op een andere
wijze tegemoed hadden moeten komen.

Al met al is het een heel zuur verhaal geweest. Maar de schade is
inmiddels betaald en ik ben in staat om het achter me te laten. Een
weet ik zeker: "Ik zet nooit meer één stap in die toko". Ik hoop dat
velen hetzelfde doen want op deze manier verdient K..... het niet om
om nog een cent te verdienen, beter gezegd binnen te krijgen.

Allen nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

Groet Bram

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.