Seat Ibiza: Distributieriem vervangen Seat Ibiza Cupra 2.0I 16V GTI 97

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i 16v GTI 150PK

Hallo allemaal,

Ten eerste allemaal de beste wensen en een gelukkig en gezond 2011!!

Ik vroeg me af om een distrubutieriem van een cupra zelf te vervangen is? (ik heb het zelf nog nooit gedaan ik heb wel veel sleutel ervaring)
Mijn kilometer stand bedraagt bij 180.000 KM dus ik vind het wel tijd worden ik weet ook niet wanneer de vorige eigenaar hem vervangen heeft.
Deze is pas in 2004 in Nederland ingevoerd hij heeft daarvoor in duitsland gereden.
Op de nationale auto pas kan ik ook niks terug vinden.

Wat komt er eigenlijk nog meer bijkijken? waterpomp,spanrollers,riem,multiriem? welk gereedschap?
Gelijk ook de filters en bougie's vervangen?

Ik heb wel stuurbekrachting en airco!

Als het me echt afgeraden wordt dan moet ik het wel laten doen door een garagebrijf op wat voor kosten kan ik dan rekeken? het liefst ga ik dan wel bij een Seat dealer.

alvast bedankt

Opperbeun

Geplaatst door Opperbeun (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dave,

Indien je niet zeker bent van je zaak, laat het dan doen voor die paar euro.

Je hebt geen speciaal gereedschap nodig, de ketting die beide nokkenassen aandrijft hoef je niks aan te doen.

Je moet de multie riem eraf halen, net zoals de spanner en indien aanwezig de trillingsdemper, Ook de onderste krukaspoulie moet je eraf halen, niet met de moer in het midden maar die 4 inbussen.

Merkteken op krukas staat zowel op de poulie / kap als onder de plastic dop van de versnellingsbak ( merkteken op vliegwiel en pijltje in schroefdraad van de dop )

Het merkteken van de nokkenas moet in lijn liggen met het kleppendeksel, dus als je vanaf de accu zijde naar de poulie kijkt, zit het streepje op 9 uur.

Heb je de riem gemonteerd, en staat hij gespannen draai de motor dan eerst met de hand rond, erna pas starten, mocht hij wat raken dan merk je dat gelijk en als je dat tijdens het starten merkt, dan heb je op zijn minst een paar kromme kleppen.

Voor de rest hoef je eigenlijk niks te vernieuwen, de waterpomp loopt over de multieriem,

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.