Hallo, heeft iemand het volgende probleem ook gehad met zijn ibiza?
bij een koude start houd de motor in en hapert hij ( beetje stotteren) wanneer de motor op temp. is ....is het probleem weg.
auto is al bij de dealer terug geweest en kon niets vinden ( motor is ook uitgelezen)
heeft iemand suggesties?
Gr. Henri
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Valse lucht of een sensor die een verkeerde waarde afgeeft.
Sensoren zul je bij koude motor moeten laten kontroleren.
4-gas test bij koude motor tijdens en vlak na de start kan ook een hoop gegevens verstrekken.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
zal dit doorgeven!! echter sensoren kun je toch niet laten testen aan de kast?
13 jaar
Jawel hoor, met een goede testkast wel - en die heeft de dealer.
Je kunt het signaal dat b.v. de koelwater temperatuur sensor afgeeft kontroleren op afwijkingen.
Bij warme motor moet deze zo rond de 90 graden zittn en niet -20 afgeven.
Zo kun je het signaal van alle signalen (behalve toerental sensors) beoordelen.
Daarmee zie je afwijkingen die nog net niet tot een foutcode leiden, maar wel problemen veroorzaken.
Wat ook een aanwijzing van een probleem kan geven is het uitlezen van een regelwaarde, de zogenaamde fuel trim.
Die moet rond de 0% zitten. Bij afwijkingen van meer dan 10% (naar boven of beneden) is er een probleem met het mengsel.
bedankt voor je antwoorden. ik zal dit voorleggen bij de dealer.
wat betreft de fuel trim waarde......mocht deze afwijken...dan zal ik bij een warme motor ook problemen moeten ondervinden. dat is niet het geval.
13 jaar
Heb de auto na 2 dagen terug gekregen. probleem is nog steeds niet verholpen en krijg de indruk dat de dealer het probleem niet kan oplossen!! aangezien ik nog dik 6 maanden garantie heb....is mij de vraag wat ik nu het beste kan doen. heb in ieder geval geen vertrouwen in de dealer meer!!
er werd mij gezegd dat ze een update aan de motor gedaan hebben en het gasklephuis? aangepast?
het heeft in ieder geval niet geholpen.
wat moet ik in godsnaam nu doen!!!!!
13 jaar
Voor de garantie is van belang dat het probleem binnen de periode gemeldt wordt, niet wanneer het gerepareerd wordt.
Met dat melden ben je dus ruimschoots op tijd (wel bewijzen bewaren).
Fabrieksgarantie? Dan kun je een andere dealer proberen.
auto is van mei 2008 dus helaas geen fabrieksgarantie.wel 12 maande seat garantie . aangezien ik geen vertrouwen meer heb in de dealer ..wil ik m`n aankoopbedrag terug minus uiteraard de afschrijving van de maanden waarmee ik met de auto gereden heb. is dit haalbaar? wat voor rechten heb ik in dit geval. ook heb ik vermoeden dat ze liegen. heb namelijk nooit van een motor update gehoord.
13 jaar
Update aan de computer gebeurd dagelijks. Wil natuurlijk nu niet zeggen dat jouw probleem daarmee verholpen is, met andere klachten weer wel.
Ik ken de dealer niet maar ik zou niet gelijk na 1 bezoek geen vertouwen meer hebben, soms is het gewoon lastig om iets in 1x op te lossen. Je zegt dat je nog garantie hebt dus ik zou gewoon terug gaan en zeggen dat HETZELFDE probleem er nog steeds is en dan je wil dat er weer verder naar gekeken wordt. Nu omdat ze weten dat er al een update is gedaan gaan ze weer verder kijken naar andere mogelijke problemen (stap 2 voor hun). Breng hem dan ook s'avonds zodat hun hem koud kunnen starten op het moment dat het probleem aanwezig is.
even voor de duidelijkheid. auto is al 3x terug geweest voor dit probleem. ook is de auto al 2x s`avonds gebracht. wat betreft de update....aan de computer ok maar aan een motor? wat moet het voor update zijn dan?
13 jaar
Een software update is alleen van toepassing als er een probleem met de software is gebleken.
Een mechanisch probleem los je daar niet mee op...
Dan moet je wel erbij zeggen dat je al 3x bent geweest voor dit probleem dan kunnen wij ook een beeld ervan vormen.
Er is geen update voor de motor maar voor de motorcomputer, maar omdat de motorcomputer de motor regelt wordt er gezegd dat er een update aan de motor is gedaan.
Wat de update precies inhoudt weten wij ook niet altijd, maar het verbeterd vaak de manier van regelen van de motor (alles wordt namelijk electronisch geregeld). En dan is het vaak even aankijken of er verbetering is en zoniet dan verder zoeken.
Dus ga gewoon terug en zeg dat het nog steeds niet is opgelost en geef de bal aan hun, je hebt garantie dus......
was ik vergeten te melden dat ik al 3x terug ben geweest. heb een boze mail gestuurd waarbij de dealer over na kan denken. morgen overdag zal ik hem eens bellen wat voor oplossing hij in gedachten heeft.
in ieder geval heb ik geen vertrouwen in de auto meer. heb de auto nu 4 maanden en heb de volgende problemen al gehad.
1) electrische spiegel defect ( nieuwe opgekomen en daarna veel windruis ) windruis nog steeds niet opgelost
2) slot achterklep stuk ( nieuwe slot op gezet)
3) vocht achterlichten in alle units ( 3/4 zit onder vocht) probleem nog niet opgelost
4) haperende motor bij koude start (dat vind ik het ergste !!) auto heeft pas 28.000 op de teller staan
kortom....heb een maandagmorgen auto gekocht
13 jaar
Wat staat er in de voorwaarden van de SEAT garantie?
Alleen garantie waar de auto gekocht is of bij elke SEAT dealer? En staat er ook Nederland dan bij of overal in Europa?
Staat er iets bij over nood-reparaties onderweg?
heb mobiliteits garantie. betekend dat er problemen zijn....de auto naar de dealer gaat waar hij gekocht is. zo ook de 12 maanden garantie wat telt voor de dealer waar je de auto gekocht heb.
inmiddels ben ik terug geweest met de auto. ik werd direct geholpen ( dat is wel netjes) ze hebben 2 bobines gevonden die niet goed waren. monteur kon de bobine zo uit het huis trekken ( metalen omhulsel zat los) ze hebben de auto bij zicht gehouden en heb een leenauto gekregen. ik word gebeld wanneer ze denken dat de auto in orde is. ik ga dan met de dealer een testrit maken en mocht blijken dat het dan niet opgelost is....gaan we praten hoeveel geld ik terug krijg voor de auto. auto heb ik nu precies 4 maanden in bezit.
13 jaar
Heb de auto na 1 week kwijt te zijn bij de dealer weer terug gekregen. voordat ik hem meenam heb ik de auto samen met een monteur getest. er is niets veranderd aan het probleem wat ik heb. ( terwijl ze mij uitdrukkelijk gezegd hebben dat het ok was) auto blijft haperen!!
ook werd er mij verteld dat ze de importeur hadden gebeld en die hebben medegedeeld dat de auto altijd iets mag haperen. ( dat is toch niet meer normaal!!)
nu gaan ze de importeur morgen weer bellen met de vraag of er een update voorhanden is voor de motor. ( dit hebben ze al een keer gedaan maar heeft niet geholpen) dit is ook het laatste wat ze kunnen doen.
mochten ze het probleem niet kunnen verhelpen.....heb ik dan recht om mijn geld terug te krijgen? heb de auto nu 4 maanden waarbij het probleem nu al 2 maanden erin zit. ( dus heb maar 2 maanden plezier aan de auto gehad)
wie weet wat m`n rechten zijn!!! of waar ik meer info kan krijgen.
mvg Henri
13 jaar
Je mag het blok tijdens stationair wel een heel klein beetje zien schudden (dat is normaal voor sommige types) maar je mag binnenin niets voelen. Als je gaat luisteren bij de uitlaat dan mag je alleen een vloeiend constant geluid horen en bijvoorbeeld geen plofjes tussendoor of haperingen.
Wat je nu precies kan doen weet ik ook niet echt (bovag informeren misschien?) maar je zou hem ook naar een andere dealer kunnen brengen en kijken wat hun zeggen,zal dan misschien wel voor eigen rekening zijn.
Wat de importeur zou hebben gezegd dat hij mag haperen ligt eraan wat er met haperen bedoeld wordt, sommige blokken lijken stroef te rijden en dat kan normaal zijn,maar haperen zie ik als voelbare/niet vloeiend gevoel en met schokken tussendoor alsof je even snel gas los en weer gas geeft. Sommige blokken rijden alsof je bijvoorbeeld even een klein beetje aan je handrem trekt en weer los laat tijdens accelereren en dat kan dan weer normaal zijn.
Ik ga er vanuit dat de motorcode BTS is. Voor de klacht die jij omschrijft is wel een software update voor gekomen. Heb er zelf vele uitgevoerd voor dit probleem. Wil echter niet zeggen dat deze update voor jou de oplossing is, maar is wel het eerste waar ik naar zal kijken.
Ik ga er vanuit dat een dealer dit wel gecontroleerd zou hebben na 1 week daar te hebben gestaan, maar je weet nooit....
Ben het met je eens Ricky, maar als ik een auto van een andere dealer of garage krijg begin ik gewoon opnieuw. Wat hun hebben gedaan is voor mij niet zo van belang.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar