Seat Cordoba: ECU (boordcomputer) Seat Cordoba SX echt kapot? Dure grap!

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AFT 74kw

Hallo,

ik heb een Seat Cordoba SX uit 1998 (benzine).
Het probleem is als volgt:

Afgelopen week (Dinsdag) reed ik op de snelweg, plots stopte de linkerruitenwisser. Ivm regen dus vluchtstrook op. Auto sloeg af en wilde niet meer starten. ANWB gebeld en kwam.
Diverse testjes deden ze, was in elk geval NIET de dynamo of bobine.
Na verder onderzoek kwamen we aan op een soort van 5 koppig iets (waar de boegies zitten(?))
Via een zelf gemaakt kabeltje van ANWB man een "by-pass" gemaakt van accu naar een stekker in dat 5-koppige ding. Deed het weer. Hij (ANWB man) dacht dat het misschien aan de kabel lag of aan de ECU (boordcomputer).

Met deze noodmaatregel kon ik naar huis en gelijk doorgereden naar een Opel Garage.
Volgens hun diagnose is het de ECU. Kosten zouden €1300 zijn. Plus het mechanisme van ruitenwissers welke geforceerd was moet vervangen worden. Kosten €300. ECU zou van binnen namelijk doorgeroest zijn!!

Omdat de dagwaarde van de auto niet meer is dan €1500 heb ik gezegd de reparatie niet uit te voeren. Auto staat dus weer voor de deur.
Gezocht op internet naar een nieuwe/gebruikte ECU. Enkel, ik kom er niet uit.
Iemand meer ervaring hiermee mbt dit probleem?

Mark73

Geplaatst door Mark73 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Cordoba? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

je kunt vragen als ze de ECU kunnen opsturen naar AC tronics

Mark73 (0), 12 jaar geleden

[quote=Renaultmonteurtje]je kunt vragen als ze de ECU kunnen opsturen naar AC tronics[/quote]
Dank je.
Heb even hun website bezocht, echter, naar wat mij werd verteld moet die ECU ook weer opnieuw ingelezen worden. Dat kan voor zover ik weet alleen zolang die aan de auto zelf is gekoppeld. Of heb ik het mis?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

ja, en dat kan enkel de dealer

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je nu met een "by-pass" kunt tijden, dan is dat ook wat netter in te bouwen. Scheelt een hoop geld.

Wat nu exact het probleem is, haal ik niet uit de beschrijving. Misschien wat foto's maken om een en ander duidelijk te maken?
Maar ik neig naar een kabel-probleem. Uit ruitenwisser mechanisme "geforceerd" haal ik dat de ruitenwissermotor kortsluiting heeft gemaakt.
Dan zijn er wat draden misschien beschadigd, of 1 of meer zekeringen geploft. Dat los je dan op met een "by-pass".

Overigens: normaal zeg ik ook ecu laten repareren. Normaal heeft dat het voordeel dat er niets ingeleerd hoeft te worden.
Wat wel het geval is bij 2e hands. En dat inleren daar heb je de juiste apparatuur voor nodig en is meestal iets voor de Seat Dealer.

Mark73 (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Als je nu met een "by-pass" kunt tijden, dan is dat ook wat netter in te bouwen. Scheelt een hoop geld.

Wat nu exact het probleem is, haal ik niet uit de beschrijving. Misschien wat foto's maken om een en ander duidelijk te maken?
Maar ik neig naar een kabel-probleem. Uit ruitenwisser mechanisme "geforceerd" haal ik dat de ruitenwissermotor kortsluiting heeft gemaakt.
Dan zijn er wat draden misschien beschadigd, of 1 of meer zekeringen geploft. Dat los je dan op met een "by-pass".

Overigens: normaal zeg ik ook ecu laten repareren. Normaal heeft dat het voordeel dat er niets ingeleerd hoeft te worden.
Wat wel het geval is bij 2e hands. En dat inleren daar heb je de juiste apparatuur voor nodig en is meestal iets voor de Seat Dealer.[/quote]
Ikzelf vermoed ook dat het enkel een kabelprobleem is, maar die Opel Dealer (Mills te Gorinchem (Service Only) zegt dat het de ECU is die ze met diagnose apparatuur hebben doorgelezen.
Dat hoge bedrag van €1700 ga ik natuurlijk niet betalen. Is meer dan dagwaarde van de auto.
De auto rijd overigens wel, en via de boordcomputer kan ik ook g woon de gegevens aflezen zoals motor-temp, buitentemp, gemiddeld verbruik, afgelegde afstand etc. Dus ergens MOET die ECU nog wel werken zou je zeggen.
De wegenwacht heeft voordat ik hem naar de garage bracht voor diagnose dus die zgn "by-pass" aangebracht. Dat was een heel eenvoudig stukje draad gekoppeld aan accu, en aan de "bougie-doos" (weet niet hoe je dat 5 koppige ding noemt).
Net een authandelaar uit hoog-Blokland gebeld en hem het probleem uitgelegd en die kon me niet zeggen of het nu de ECU was of iets simpelers zoals de bekabeling. Hij stelde voor komende zaterdag ff langs te komen omdat er dan iemand is die daar veel verstand van heeft. Dus wellicht IS het niet de ECU, maar iets simpels.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou iemand zoeken die de beschikking heeft over elektrische schema's. De Seat-dealer heeft die in ieder geval.

Er is ook wat verwarring over het woord ECU. Meestal wordt daar de motor-computer mee bedoeld.
De afkorting kan op 2 manieren uitgelegd worden: Engine Controle Unit dus motor-computer en Electronic Control Unit en dat is een algemene term.
Jijzelf hebt het over het instrumenten paneel. Ik denk niet dat die er veel mee te maken heeft.

Wat je nu exact bedoelt met die "bougie-doos"? Is dat de verdeler? Zoiets: http://www.t3bus.nl/contents/media/l_jan...

Mark73 (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Ik zou iemand zoeken die de beschikking heeft over elektrische schema's. De Seat-dealer heeft die in ieder geval.

Er is ook wat verwarring over het woord ECU. Meestal wordt daar de motor-computer mee bedoeld.
De afkorting kan op 2 manieren uitgelegd worden: Engine Controle Unit dus motor-computer en Electronic Control Unit en dat is een algemene term.
Jijzelf hebt het over het instrumenten paneel. Ik denk niet dat die er veel mee te maken heeft.

Wat je nu exact bedoelt met die "bougie-doos"? Is dat de verdeler? Zoiets: http://www.t3bus.nl/contents/media/l_jan...[/quote]
Mbt die foto, JA, de verdeler dus. Vandaar is er dus een kabeltje gemaakt naar de accu. Toen reed die weer, al was het eerst hortend en stotend, nu gewoon stationair.
Ik wist niet dat ECU dus op twee manieren uitgelegd kon worden.
Verder werkt alles gewoon nu naar behoren, ook de ruitenwissers weer. Dus ik vind het allemaal heel erg vreemd.

Mark73 (0), 12 jaar geleden

Ik zal er zo wel ff een foto van maken.

Mark73 (0), 12 jaar geleden

3 foto's van die zgn "by-pass" van verdeler naar accu.

[img]http://i54.tinypic.com/2h30g7a.jpg[/img]

[img]http://i55.tinypic.com/muu9hj.jpg[/img]

[img]http://i52.tinypic.com/10pdil3.jpg[/img]

boolean (0), 12 jaar geleden

[quote=oldford]Ik zou iemand zoeken die de beschikking heeft over elektrische schema's. De Seat-dealer heeft die in ieder geval.[/quote]
ik heb hier elsawin 3.81 met vw, audi, skoda en seat bijgewerkt tot 03/2011, dus als je om een elektrisch schema verlegen zit hoor ik het wel!

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Onder in de verdeler zit een sensor - de zogenaamde hall-gever, ook bekend onder zijn nummer: G40.
De 3 draden gaan alle 3 naar de motor-computer. Dus ofwel een draadbreuk, dan wel computer defect.
Dat is niet te zeggen zonder meten.

Bij computer defect heb je een aantal keuzes:
Reparen via ac-tronics, 2e hands ecu en inleren bij de dealer of goede universeel, of de by-pass netjes maken.
Bij draadbreuk is er denk ik meer aan de hand. Zou wel erg toevallig zijn als en de ruitenwisser stopt en gelijktijdig er iets met een andere draad gebeurt. Vergis je overigens niet in de kosten van het oplossen van draadbreuken als gevolg van oververhitting. Dat kan een langdurig werkje zijn.

CupraHanzle (0), 12 jaar geleden

Als de ECU naar de filistijnen is kan ie ook niet goed werken met een "by Pass". Kapot is kapot. De "hall gever"kan het ook niet zijn....zelfde principe, kapot is kapot. Hoewel....als ik de fotoos bekijk vraag ik me af op welke kabel de anwb de spanning heeft gezet.
Lijkt de kabel te zijn die retour gaat naar de ecu. Zou het dus wel de hall gever kunnen zijn......
Volgens mij is het ook niet echt handig om de kabel van de ANWB lang te laten zitten omdat de hall aangestuurd wordt met een spanning [15[geschakeld]] vanaf het contactslot en niet vanaf de accu[30[constant]]

Als het mijn probleem was had ik op de sloop, Mplaats of Ebay.de een KOMPLEET ontstekingshuis gekocht [ wel van precies hetzelfde motertype].....gemonteerd en de kabel van de anwb eraf. Gewoon de org. stekker terug erop en proberen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Cordoba of stel zelf een nieuwe vraag.