Bij het wisselen van de winterbanden merkte de bandenwissel firma op dat mijn achterwielen wel heel erg versleten waren (goed 20.000 km. mee gereden deze winter)
Niet dat het hele loopvlak weg is maar aan de binnenkant is het loopvlak totaal weg. (midden op de band zit nog ruim 6mm)
Dus ook de zomerbanden gecontroleerd en ook die vertonen aan de binnenkant een flinke slijtage. (tussen de bandenwissel en naar de dealer rijden zat goed 600Km)
Dus er mee naar de Seat dealer geweest en deze gaf aan dat dit veroorzaakt zou kunnen zijn door verkeersdrempels ed. en dat de slijtage van de zomerbanden in die laatste 600km zou hebben plaatsgevonden.
Dit kwam mij een beetje vreemd over want hiervoor had ik een Toyota Avensis verso waar ik ruim 200.000 km over dezelfde drempels ed. heb gereden en met dezelfde bagage zonder daar ooit problemen mee te hebben gehad.
Dus ben zelf maar naar een bandencentrum gegaan die e.e.a uit kon lijnen en deze gaf aan dat het ene achterwiel een wielvlucht had van -2.1 graden met een sporing van -0,17 en het andere achterwiel een wielvlucht van -1,28 met een sporing van -0,25
Volgens hun konden ze e.e.a zelfs niet geheel binnen de marges krijgen maar door de sporingen wat bij te stellen zaten de wielen nu wel in het groen en zouden de banden nu niet meer overmatig gaan slijten.
Hun vraag was of ik ook een ongeluk met de auto heb gehad omdat zo'n afwijking niet normaal was.
Maar de auto is mij vorig jaar aug verkocht zonder schade en ik heb er zelf ook geen schade aan gehad, het enige wat er bij aankoop van de auto is gebeurd is dat er hulpveren en een trekhaak zijn gemonteerd (door de dealer zelf) maar volgens de Seat dealer kon dat de oorzaak niet zijn.
Wie weet of dit vaker voor komt bij een Alhambra (nieuwe model) dat de achterwielen "spontaan" scheef gaan staan?
Of zijn de hulpveren in combinatie met altijd zo'n 200 Kg bagage toch de oorzaak van dit probleem en moet ik na een paar flinke verkeersdrempels meteen ook weer even langs het uitlijn bedrijf rijden?
groet,
Gerrit
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Na het monteren van nieuwe veren (maakt niet uit wat voor veren) veranderen altijd de wielstanden en moet de auto dus uitgelijnt worden.
En de slijtage hangt ook af van wat voor banden er onder zitten. hebben ze wel het juiste draagvermogen?
Er zijn heavy load banden gemonteerd met een gewicht tot 750 Kg, en volgens de dealer zou met het monteren van de hulpveren de wielstand (het banden verwisselbedrijf noemde het wielvlucht) niet wijzigen.
groet
Gerrit
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar