Ik heb een Seat Leon TDI 1.9, sinds een tijdje werkt het gloeien niet meer, als je het contact aanzet gaat het gloeilampje aan en direct weer uit.
Het blijft ongeveer 1 seconde branden, ik heb hier op de site al verder gezocht en aan de hand daarvan het gloeirelais (103) vervangen en de grote zekering op de accu gecontroleerd maar deze blijkt ook goed te zijn.
Nu schijnt er ergens een temperatuur sensor te zitten welke aan het gloeisysteem gekoppeld is, zodra deze sensor een temperatuur lager dan 9 graden celcius meet wordt er gegloeid.
Kan iemand mij vertellen welke sensor dit is en waar ik deze kan vinden??
Bedankt voor de reacties alvast.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
spike
heb je wel een probleem? wat ik lees is geheel normaal. er is dus niks aan de hand.
paul,
Hij start toch gewoon??? Let op: dan is er toch nix aan de hand??
18 jaar
De auto start inderdaad wel, maar slecht omdat het gloeistysteem niet werkt.
Ik weet dat boven de 9 graden celcius het gloeisysteem niet werkt, maar zodra de temperatuur daaronder komt werkt het gloeien ook niet meer.
Het heeft voorheen altijd gewerkt, dan bleef het gloeilampje een seconde of 5 a 6 branden
Groeten
Arno
18 jaar
oke
je zou de tempratuursensor G-62 eens kunnen laten controleren en of gaan vervangen.
[url=http://imageshack.us][img]http://img151.imageshack.us/img151/3607/...[/img][/url]
paul,
Hoi Paul,
Bedankt voor je snelle reactie, zou je me kunnen vertellen waar ik deze sensor kan vinden?
Groeten
Arno
18 jaar
[quote=aschoor]Hoi Paul,
Bedankt voor je snelle reactie, zou je me kunnen vertellen waar ik deze sensor kan vinden?
Groeten
Arno[/quote]
deze bevind in een watermondje bij de cilinderkop... zit met een clipje vast.
paul,
Hallo Paul,
Sensor is inmiddels vervangen door een nieuwe maar dit lost helaas het probleem niet op.
Wat me wel opvalt is dat als ik de stekker van de sensor haal dat het gloeien dan wel werkt.
Mocht jij of iemand anders een suggestie hebben dan hoor ik dit graag.
Groeten,
Arno
18 jaar
Ik neem aan dat je dan het gloeilampje weer een tijdje ziet branden?
Zit het niet in de bedrading c.q. stekker zelf?
18 jaar
Op het moment dat de stekker van de temp sensor af is dan blijft het gloeilampje een tijdje branden, als de stekker erop zit dan gaat het gloeilampje direct uit nadat je het contact aanzet.
Aan de stekker is niets vreemds te zien, niet uitwendig tenminste.
18 jaar
Rekening gehouden met de omgevingstemperatuur van DIT moment..?
18 jaar
Uiteraard, maar dat maakt geen verschil.
18 jaar
Gisteren de auto bij Seat dealer gebracht, deze hebben geconstateerd dat de auto inderdaad slecht start.
Nadat de auto is uitgelezen met Vag-Com blijkt dat de G-62 sensor wederom geen juiste waarde aangeeft, deze is nu voor de 3e x vervangen maar dit helpt niets.
Met alle 3 de nieuwe sensoren geeft vag com de volgende melding (zie plaatje)
[img]http://webdisk.planet.nl/gurp0153/publie...[/img]
Verder heeft de dealer gelijk de distributie, pomptiming en brandstof toevoer gecontroleerd, deze staan allemaal zoals het hoort.
Ben inmiddels weer een flink bedrag kwijt en zit nog steeds met het probleem......
Mocht er iemand ideeen of suggesties hebben hoor ik dit graag!!!
Bedankt alvast
Arno
18 jaar
Lijkt mij dat er gewoon kortsluiting zit in de stekker of de kabel naar de sensor!! Of het motorregelapparaat is overleden.
Gr.
Paul
Hoi Paul,
Bedoel je met Motorregelapparaat de zogenaamde "ecu" ??
Weet je toevallig waar ik dit apparaat kan vinden in de auto en is deze uitwisselbaar met andere TDI's, golf of passat ofzo??
Bedankt
Arno
18 jaar
Ja, ik bedoel idd de ECU. Waar hij bij de Seat zit weet ik niet precies, maar ik gok tegen het schutbord of onder de paravan (net onder de voorruit).
Voordat je de ecu gaat uitwisselen kun je eens zelf de weerstand van de sensor meten als de meter warm is. Meet je dan een weerstand van enige honderden ohms dan is de sensor goed. Ga hierna de kabels van de sensor naar de ecu nalopen. Ergens doorgesleten? Zit er in de stekker misschien een pennetje tegen de andere? enz. enz. Is de labelverbinding tussen de sensor en de ECU echt helemaal in orde dan kun je een andere ECU proberen. Ga daarvoor even langs de dealer. Die kan exact vertellen welke ECU bruikbaar is.
Succes,
Paul
[quote=Santa]Zit het niet in de bedrading c.q. stekker zelf?[/quote]
Dat had ik ook al gesteld, toch...??
18 jaar
Inderdaad Santa,
Ik had er overheen gelezen.
gr.
Paul
Ik snap dit probleem niet hoor.Deze auto starten zo goed als prima bij een koude motor.Inderdaad onder de 10 graden gaat ie pas gloeien en dat doet ie steeds langer naarmate het kouder wordt.Hij zal met deze temperaturen bijna nog geen eens voorgloeien dus hier ligt in mijn ogen je probleem niet.
Zie dat G2 hebben gecheckt.Dit is de sensor voor de instrumentenpaneel of hij staat verkeerd in VAS kast.Dit wil ook weleens gebeuren.Maar je kan er simpel achter komen of de temp. sensor goed werkt.Je zet hem een dag eerder bij de dealer neer die de volgende dag de waarde van sensor bekijkt als je hem voor de eerste keer op contact zet.Hij moet redelijk dicht bij de buitentemp. zitten.Anders sensor defect,bedrading overgangsweerstand of comp. defect.Bedrading en ECU nog nooit meegemaakt.
Maar als de motor pas na zo 6 seconde aanslaat dan zal ik de accu controleren,pomptimming en vooral de startstroom die de startmotor verbruikt.De startmotor is vaak een oorzaker in slecht aanslaan van een TDI motor in de VW groep.Hier zit denk ik ook je boosdoender.
Indien de startmotor te weinig toeren maakt (hetgeen is waarvan ik denk dat je op doelt, Alexander) had de auteur dit toch moeten merken?
Omdat hij dit NIET vermeld heeft, ga ik ervan uit dat de startmotor voldoende toeren draait maar het kan idd zeker geen kwaad om dat onderdeel toch even na te lopen.
Zit er niet gewoon lucht in het brandstofsysteem...?
Maar dan blijft het toch nog vreemd dat die sensor verkeerde waarden aangeeft....
18 jaar
Je merkt vaak nog geen eens dat ie moeilijker rondt draait.Maar ik denk dat het in een heel verkeerd circuit zit te zoeken en betreft of temp. waarde wel klopt is zo moeilijk te zeggen.We weten niet wat de uitleeskast aangeeft qua temp. waarde als de motor koud is.Daar zal ik gewoon ook naar kijken.Ook makkelijk is om de waarde van de instrumentenpaneel en motor met elkaar te vergelijken.Zijn namelijk 2 aparte NTC-weerstanden in één sensor.
Allereerst bedankt voor alle reacties.
De auto heeft een nacht bij de dealer gestaan, deze hebben de koude start meegemaakt die hadden de startmotor moeten opmerken lijkt me.
Persoonlijk denk ik niet dat het probleem daar zit, de motor gaat hard genoeg rond.
Zodra deze aanslaat komt er een pluimpje uit de uitlaat wat ruikt naar onverbrande of gedeeltelijk verbrande diesel, wat bij mij een idee geeft van een slechte verbranding.
Het startprobleem is begonnen sinds het moment dat het gloeilampje niet meer brand dus ik verwacht dat ik het in die richting moet zoeken.
Pomptiming is correct en brandstof voorziening is gecontroleerd op eventuele aanwezigheid van lucht.
Ik ga toch de bedrading eens nalopen op eventuele beschadigingen, mocht hier niets uitkomen dan laat ik hem koud uitlezen bij de dealer.
18 jaar
Geloof me.....je merkt niet echt veel aan het starttoerental dus het valt niet echt op.
Wat ik niet snap dat ze niet ff de koelwatertemp. hebben gecheckt bij een koude voor het starten.Neem aan dat je wat besproken had met de dealer.
Ook kan je de testkast van SEAT met een stroomtang zien hoeveel ampere de gloeikaarsen wegtrekt en zelfs met de scoop zien voor hoelang.Een goeie monteur kan hiermee zelf bepalen hoeveel gloeikaarsen defect zijn.
Het gloeicicuit is niet moeilijk te controlen als ze maar juiste kennis en appartuur hebben.
Bedrading nalopen is niet te doen,maar dat moet jezelf maar weten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar