close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Leon: haperd en motor valt soms weg tijdens rijden & stationair 0 fout

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v.

Goedendag.
Wie kan mij duidelijkheid geven?

Mijn leon uit '02 doet sinds de laatste 2 á 3 maanden een beetje vreemd.
Over het algemeen rijdt de auto hartstikke goed maar sinds kort heb ik dus het probleem dat deze hapert en wegvalt.

Het begon in eerste instantie met het wegvallen van het motor toerental tijdens het rijden en dit was echt compleet wegvallen naar de 0 op me toerenteller en weer oppakken gelijk daarna.
Ik praat over een seconde (nog geeneens) waarin dit gebeurt.
Nu gebeurt dit niet zo vaak als het volgende en moet erbij zeggen dat het wegvallen er eerst was.

De laatste week zeg maar, heb ik dus het probleem dat als ik wil optrekken op een normale manier de auto gaat inhouden/stotteren.
Als ik het gaspedaal dan verder indruk dan wordt het inhouden/stotteren natuurlijk heftiger.
Het is me opgevallen dat het bijna altijd gebeurt als de motor goed warm is maar dit is niet altijd.

Ik heb een tijdje terug een bobine moeten vervangen (deze ging instantly kapot zeg maar) motor ging op noodprogramma lopen en kreeg netjes een management lampje brandend in me dashboard.
Nu heb ik het vermoeden dat het 1 v.d. andere 3 bobines is die langzaam aan de geest aan het geven is, dus wou ze alle drie gaan vervangen zeg maar.
Vroeg me af of dit kan met een bobine dat deze langzaam stukje bij beetje kapot kan gaan.

Wat ik ook vreemd blijf vinden is dat ik totaal geen foutmeldingen heb in mijn boordcomputer zelfs niet nadat me motor is weggevallen.
Vandaar dat ik een beroep op deze site doe voordat ik handelingen gaat verrichten.

Ik heb namelijk al de meest uitlopende suggesties te horen gekregen, van een vacuüm slangetje tot aan me brandstofpomp.
Wie o wie kan mij duidelijkheid geven.
Bij voorbaat dank.

Geplaatst door

Dub'z (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1e probleem: wegvallen tot 0 toeren
Dit kan het wegvallen van het toerental (krukaspositie) signaal zijn.
Maar het kan ook het wegvallen van de voeding (of massa) van de motorcomputer zijn.
In het laatste geval zou bij het weer oppakken de management lamp even moeten aan gaan.

2e probleem: stotteren.
Dat kan van alles zijn. Inderdaad lek slangetje (valse lucht), verstopt brandstof filter, verouderde sensor, etc., etc.
Als de motor te arm komt te staan door 1 van boven genoemde oorzaken, dan is dat met uitlezen te zien.
In dit geval moet je naar de zogenaamde fuel trim (Long term fuel trim) gaan kijken.

Ondanks dat er geen lamp brandt, kan uitlezen van foutcodes zijn nut hebben.
Los van de fouten die de management lamp (MIL) aanzetten, kunnen er nog andere foutcodes opgeslagen worden. Die moeten dan wel met een Vag-specifiek apparaat (b.v. VCDS/Vag-com) uitgelezen worden.

Hou eens bij hoeveel benzine er in de tank zit als de motor stottert. B.v. of het altijd bij een bijna lege tank is.
Stop op een parkeerplaats en haal de tankdop eens los. Hoor je veel gesis? Rijdt de auto daarna beter?

oldford 0
badge

12 jaar

Hallo Oldford, in eerste instantie bedankt voor je hulp.

1e probleem: als dit het geval zou zijn 1 van deze 2 opties wordt hier dan een foutmelding van gemaakt, want ik heb hem namelijk al bij een merkdealer laten uitlezen aan zo een specifiek vag apparaat. Hier kwam niks qua motor storingen in voor.

Ik weet alleen niet of de monteur ook naar de fuel trim heb gekeken vermoedelijk niet want dat 2de probleem is er later bij gekomen nadat ik hem heb uit laten lezen namelijk.

Wat ik er nog even aan toe wil voegen dit valt mij erg op de laatste dagen met die benauwdheid van de afgelopen dagen des te erger en dan vooral nadat ik van de snelweg afkom als de auto dus goed warm is en dan wil wegtrekken met een dot gas dan gebeurt het het hevigst het stotteren.
Met me tankinhoud heeft het in ieder geval niet te maken dit heb ik al nagekeken meerdere malen, maar bedankt voor de tip.

Ik denk dat ik hem idd. nogmaals grondig laat uitlezen en de monteur vooral even attenderen op de fuel trim met dit 2de probleem erbij nu, misschien dat we nu wat meer zien dan een airbag foutmelding hahahaahhh.. alsnog bedankt voor je reactie en meedenken voor andere ideeën sta ik altijd ook nog open maar zodra ik hem heb uit laten lezen laat ik ook weer gelijk van me horen.

Dub'z 0

12 jaar

Hallo, even een kleine update.

Afgelopen weekend is mijn motor management lampje gaan branden doordat ik behoorlijk flink heb doorgereden, oftewel ik moet nu een storing in me geheugen hebben staan.
Heb alleen nog geen tyd gehad om hem te laten uitlezen kheb binnenkort een paar weken vry in die tyd zal ik dit wel ff laten doen.
De dag nadat ik deze storing heb gehad kon ik nog naar me werk toe komen maar toen ik weg wou rijden deed de auto niets meer.
Dit is de accu geweest, deze heb ik nu vervangen en dacht dat de problemen weg waren voor even.

Het stotteren is nu wel duidelijker op een specifiek toerental dit gebeurt vooral rond de 2000 toeren als je het pedaal volledig indrukt half gas voel je het ook wel maar zeer minimaal.
Misschien gaat er bij iemand een belletje rinkelen van ja dit herken ik nu wel.

Ik wacht met smart op reacties en als ik de auto heb laten uitlezen post ik de uitkomst gelijk weer uiteraard.
Alvast bedankt mensen.
m. vr. gr.
Dub'z

Dub'z 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Leon of stel zelf een nieuwe vraag.