Beste mensen,
Een kennis van mij heeft een Alhambra en heeft er nu al 3 x mee gestaan.
De olie temperatuur loopt op naar 120.c en hoger en vervolgens gaat het koelwater temperatuur ook omhoog en gaat hij aan de kook.
Alle keren in de bergen of met caravan slepen.
In het buitenland is de waterpomp vervangen (gebeurt bij iedere distr. riem vervanging) en ook de olie sensoren.
Vorige week met de caravan in nederland weer hetzelde probleem.
De auto krijgt alle grote en kleine beurten op tijd bij een garage.
Ik zelf zit te denken aan een doorstroming probleem, maar waar?
Wie heeft suggesties?
Alvast hartelijk dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doet hij dat ook zonder caravan of bij normaal rijden ?
Gr Stefan
Hoi Stefan,
Voor zover ik weet niet.
Het is volgens mij alleen als de auto belast wordt. In de bergen.
En met een caravan. En uiteraard in de bergen met een caravan :)
Groeten,
Michel
15 jaar
Hallo Michel
Als hij dit alleen in de bergen doet met zware belasting achter de auto lijkt me dat geen probleem en normaal te noemen,de olie temp van 120 graden dan,maar dat wil niet zeggen dat het normaal is dat hij gaat koken ( dus het rood in loopt )
Dat hij wat warmer word is dan ook wel te begrijpen.
Gr Stefan
15 jaar
[quote=stefan84]Hallo Michel
Als hij dit alleen in de bergen doet met zware belasting achter de auto lijkt me dat geen probleem en normaal te noemen,de olie temp van 120 graden dan,maar dat wil niet zeggen dat het normaal is dat hij gaat koken ( dus het rood in loopt )
Dat hij wat warmer word is dan ook wel te begrijpen.
Gr Stefan[/quote]
120 graden olietemperatuur is, zeker met caravan erachter, niet extreem. Wel dat motor aan de kook gaat. Werken de koelvinnen voor de radiateur correct? Zo niet, verklaart dat waarom de koelvloeistof aan de kook gaat en ook waarom de motorolie heter dan 120 graden wordt. De hitte van een (bijna) kokende motor is, lijkt mij, ook van invloed op de motorolietemperatuur.
Rob.
Hoi,
120.c of hoger bedoel ik dan. schiet gewoon in het rood.
Ook de koelvinnen schijnen gewoon te werken, dit is gecontroleerd door 2 verschillende garages.
Ik zal nog eens een keer navraag doen bij de eigenaar van deze auto.
In ieder geval bedankt.
Michel
15 jaar
gaat de thermostaat wel goed open
ook de thermostaat is vervangen.
Kan het type motorolie van invloed zijn? 5w 30 of 40 zit erin
heeft over de 200.000 km gelopen inmiddels. Misschien slaat het wel helemaal nergens op wat ik vraag,de auto gebruikt wel olie, is lekvrij en rookt niet overmatig
Groeten,
Michel
15 jaar
Misschien is de koelcapaciteit verminderd door een deels verstopte radiateur o.i.d. ?
Iets anders kan ik er even niet van maken, als waterpomp en thermostaat vernieuwt zijn, kun je die al uitsluiten..
Gr Stefan
15 jaar
Misschien wel té simpel gedacht, maar weet je wel zeker dat de motor aan de kook gaat als 'ie zwaar belast wordt? Wat ik uit je verhaal opmaak speelt dit probleem al langer en is de motor al diverse keren aan de kook geweest. Als de motor meerdere keren ook écht heeft 'gekookt' zou je daar op termijn andere technische mankementen van hebben moeten krijgen. Zoals bijvoorbeeld een lekke koppakking. Als de motor daadwerkelijk een aantal keren aan de kook is geweest komt de cylinderkop er lang niet altijd onbeschadigd vanaf. Trekt een beetje krom en resulteert uiteindelijk in een lekke koppakking. Met andere woorden: is de koelvloeistoftemperatuurmeter en/of de zender ervan wel in orde? Aan de andere kant is wel opvallend dat hij het alleen maar doet met een caravan erachter.
Rob.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar