EPS lampje brandt sinds kort (cruise control werkt dan ook niet).
Bij uitlezen met VAG COM heb ik de volgende foutmelding :
Address 01 ----------------------------------
Controller: 06A 906 032 GT
Component: 1.8l R4/5VT M6 G 4165
Coding: 00002
Shop #: WSC 00020
VSSZZZ7MZ3V510903 VWZ1Z0B2267225
1 Fault Found:
16955 - Brake Switch (F): Implausible Signal
P0571 - 35-00 - -
Readiness: 0000 0000
Heb zojuist uitgelezen en gereset.
Heb vervolgens ook de gashuisklep naar default settings gezet (meas. blocks 08 - group 60 - switch to basic settings).
Helaas komt na een korte testrit de storing weer terug...
Waar duidt die "16955 - Bracke Switch" op ? Waar zit dat ding ?
Hoop dat de professionals kunnen helpen.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groet,
Paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Paul,
Zie :
foutcode: 16955 P0571
nl Remlichtschakelaar (F) onjuist signaal
du Bremslichtschalter (F) unplausibles Signal
en Brake Switch (F) Implausible Signal
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje brandt
Remlichten doen het niet
Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen
Remlichtschakelaar (F) is kapot
Een gloei(rem)lampje is kapot
Een doorgebrande zekering
Er is een verkeerde gloeilamp aanwezig (21W ipv 5/21W)
Bron Gbn: Het gevolg is dat deze dan bij normaal licht (het 5W gedeelte) ook al het 21W gedeelte van stroom voorziet EN er een koppeling ontstaat tussen je licht-stroomkring en je rem-lichtstroomkring. Daardoor kan het zijn dat de computer ziet dat je remlichten branden, terwijl er maar signaal op 1 van de 2 schakelaars bij je rempedaal staat, omdat er geen rem ingetrapt is en de kring bij je achterlicht doorverbonden is. Check even of het juiste lampje erin zit, scheelt weer een remlicht schakelaar.
Mogelijke oplossingen:
Check bedrading en/of aansluitingen
Check/vervang Remlichtschakelaar (F)
Check/vervang zekeringen
Check/vervang gloeilamp
Extra info:
De Remlichtschakelaar (F) heeft bij VAG een slechte reputatie: gaat vaak kapot
Praktijkervaring 1.
Vanmiddag op weg naar huis gaat opeens het voorgloeilampje knipperen! Tien minuten later is het knipperen verdwenen. Thuis de auto even uitgelezen: dtc 16955. De fout is gereset en is niet meer teruggezien. De remschakelaar heeft waarschijnlijk eventjes zodanig vervelend gedaan dat de ECU het nodig vond te waarschuwen met het knipperen van het voorgloeilampje. Commentaar van de VAG dealer: "dat komt vaker voor!".
Praktijkervaring 2:
Ik kreeg foutcode 00526 samen met 16955. Hierbij gingen het EPC, ABS en ESP lampje branden (wat een kerstboom) en de remlichten dus niet. Als je deze site erop napluist kom je uit bij de remschakelaar. Bij mij was het echter de zekering (10A). De storing is onstaan nadat er een aanhanger achter geknoopt is.
Praktijkervaring 3:
Ook bij mij kwam ook 16955 tevoorschijn, maar na vervangen van het lampje bleef 16955 terugkomen. Bleek het vervangende lampje ook kapot te zijn!
Gr Stefan
Hoi Stefan,
Bedankt voor je snelle reactie. De site van Speek had ik inmiddels ook geraadpleegd en inderdaad, beide remlichten werken niet !! (?).
Ik heb nog naar de zekeringen gekeken maar de remlichten hebben geen aparte zekering zo te zien en alles lijkt verder te werken.
Heb inmiddels beide remlichten vervangen (de bovenste "peertjes" in het armatuur), maar ze doen het nog niet ! :-(
(toch een zekering misschien ?).
Ook het kleine lampje van het rechter achterlicht was kapot, dat werkt nu inmiddels wel weer (met een nieuw lampje).
Nog een stomiteit, door het gehussel met lampjes weet ik niet meer waar welk lampje oorspronkelijk zat. En ik zie nu
dat 1 van de 2 lampjes anders is dan de andere (mistlicht zeker ?) Bij één van de twee lampjes lopen de twee gloeidraden
onderaan namelijk door een "glasbuisje" en bij de andere zie je alleen twee draden ophooglopen. Deze lopen naar elkaar toe
in het midden en weer uiteen naar boven. Aan de bovenzijde loopt dan het dunnere gloeidraadje.
De bestaande lampjes leken ook niet kapot trouwens (wel een wat donkerder plekje op het glas, maar geen kapotte gloedraad
zichtbaar...
Shit, hoe krijg ik mijn remlichten weer aan de praat ? Moet vanavond nog weg..
Groet en bedankt voor reacties...
15 jaar
Hallo Paul
Heb je ook al eens de remlichtschakelaar gecontroleerd ? trek anders de stekker eens los en verbind de contacten even door,kijk dan of de remlichten wel branden.
[url=http://img140.imageshack.us/i/68798815.p...][img]http://img140.imageshack.us/img140/3641/...[/img][/url]
Gr Stefan
15 jaar
...die zit onder de rempedaal zeker ? Ik ben niet echt handig met electronica dus doorverbinden wordt lastig :-)..
Ik hoop dat ik er een beetje bij kan en die draden kan doorverbinden. Gewoon in een kroonsteentje schroeven of zo ?
Gr.,
Paul
15 jaar
Draden kun je niet doorverbinden......., heeft geen zin.
Je zou even aan de schakelaar kunnen morrelen, helpt dit niet zijn er verder geen optie's
Gr. paul
...verder geen opties ? -> ik neem aan dat ik dan de schakelaar moet vervangen ? Of moet ik alle zekeringen die met verlichting te maken hebben nalopen ?
15 jaar
In dit geval is de remlichtschakelaar defect...... vervangen is de oplossing.
Gr. paul
Scheisse...:-(..
Dan zal ie wel kapot zijn. Ik heb flink op de pedaal getrapt en geen enkel effect.
Is dat ding een beetje goed zelf te vervangen ? Heeft iemand een VW partnumber ? (after market versie verkrijgbaar ? Waar te bestellen ?)
Gr.,
Paul
15 jaar
hmmm....lees net op het duitse sgaf.de / Alhambra forum dat bij alhambra's nog al eens een kabel losschiet in de kabeldoorvoer van de achterklep. Hierdoor gaat er dan een zekering kapot waardoor alle remlichten het niet meer doen en de remlichtschakelaar als boosdoener door VAG COM wordt aangewezen....
Kan morgen weer aan de bak dus....
15 jaar
Snap dit even niet. Uitlezen geeft een zèèr duidelijke storing aan die ook nog vaak voorkomt...............dan vervang je die schakelaar toch en klaar is kees.
Jos.
De zekeringen zijn nog allemaal heel zoals je zegt..
Vervang nou maar gewoon de remlichtschakelaar,die kost slecht een paar euro..
15 jaar
jajaja rustig maar :-)...
Waar zit dat ding precies en waar bestel ik zo'n ding ? (liefer niet bij VAG, imitatie ?)..
Ik las ergens op deze site dat het nogal lastig te vervangen is deze schakelaar ?
15 jaar
Schakelaar bevind zich boven het pedaal......, kosten slechts 6,-
Gr. paul
Da's inderdaad geen geld Paul...Is ie zelf een beetje goed te monteren ? (met anderhalve linkse hand)..:-)..
En waar haal je zo;n ding. Ik geloof niet dat de Seat dealer 6 euro vraagt. Automateriaalzaak ?
Gr.,
Paul
15 jaar
Schakelaar gewoon bij een dealer halen, die zijn goed...
Hoe handig je bent weet ik niet, vraag anders wat advies.
Gr. paul
Heb inmiddels deze instructie gevonden -> http://www.sgaf.de/viewtopic.php?t=29735.
Gelukkig maar, want bij de dealer wist het baliepersoneel niet waar de schakelaar precies
zat en hoe ie gedemonteerd moest worden.
Ik heb de oude (zwarte) inmiddels verwijderd. Hier staat art. nummer 1J0 945 511 A op.
Bij de SEAT dealer had ik een nieuwe gehaald (11 euro incl. BTW).
De nieuwe heeft een ander artikelnummer : 1C0 945 511 A RDW (bijna identiek. In plaats van
de letter J heeft de nieuwe letter C als 2e karakter + er staat "RDW" achter).
De kleur van de nieuwe is groen.
Ik heb de nieuwe schakelaar gemonteerd op de stekker en met de vinger de drukstift ingedrukt.
Er gaan helaas geen remlichten branden :-(
Ook kan ik de nieuwe schakelaar volgens mij niet monteren omdat de drukstift korter is,
geen inkepingen heeft en ook de vorm / afmetingen anders zijn. Bij de nieuwe schakelaar veert
de drukstift terug als je er op drukt. Bij de oude kun je hem een heel eind uittrekken en weer
indrukken. Het laatste stukje veert maar een klein stuk in. De werking is dus volgens mij ook
anders van de nieuwe schakelaar.
Ik heb hieronder wat foto's staan van de originele en nieuwe schakelaar.
De schakelaar zit ook met een vreemde constructie gemonteerd in een beugeltje. Hij "hangt" eigenlijk
lost in de luckt en zit maar op een klein gedeelte vast in de beugel. Ik moest de
originele schakelaar 90 graden naar links draaien waarna je hem naar achter kan trekken.
Kan iemand (met toegang tot VW systeem ("EISA" ?) checken of de artikelnummers
uitwisselbaar zijn ?
Alvast bedankt (weer)..
Gr.,
Paul
[img]http://home.kpn.nl/P.Nieuwland1/Remschak...[/img]
[img]http://home.kpn.nl/P.Nieuwland1/Remschak...[/img]
[img]http://home.kpn.nl/P.Nieuwland1/Remschak...[/img]
[img]http://home.kpn.nl/P.Nieuwland1/Remschak...[/img]
[img]http://home.kpn.nl/P.Nieuwland1/Remschak...[/img]
[img]http://home.kpn.nl/P.Nieuwland1/Remschak...[/img]
15 jaar
Dit is inderdaad de vernieuwde versie.
Jos.
schakelaaar verbind door als hij vrij hangt, bij ingetrapt pedaal dus. Bij loslaten pedaal komt hij tegen de schakelaar waardoor de remlampen uitgaan.
Dus, los aan de stekker hangen, en de lampen moeten branden.
Dat je de oude schakelaar in en uit kunt trekken is een definitief einde van de schakelaar.
Groeten marcel
Schakelaar is gewoon goed. Monteer hem nu maar gewoon. Deze schakelaar werkt pas als je hem GOED gemonteerd hebt. Dat witte gedeelte moet gedraait zijn. Dan pas werkt de schakelaar. Zo los doet ie niks.
Dus toch de goeie....Ik ga het morgen weer proberen. Heb halve dashboard moeten demonteren anders kom je er niet echt lekker bij..
Los aan de stekker doet ie in ieder geval niks, maar ik zie inderdaad die witte "palletjes" aan de zijkant in dat groefje, die bij monteren in de houder ingedrukt zullen worden.
Hoe steek en draai ik de stekker precies in die beugel ?
Ik neem aan dat ik hem nu 90 graden naar rechts moet draaien. Maar wat is de beginpositie bij insteken ?
Kan dat maar op 1 manier ?
Sorry voor het gevraag, maar ik wil het nu gewoon in 1 keer goed doen en niet de stekker meteen weer slopen...
Gr.,
Paul
15 jaar
Je krijgt hem volgens mij maar op één manier erin. De stekker zit normaal boven. Als de schakelaar goed tegen het frame zit daar je hem naar rechts tot ie niet meer verder kan. Stekker erop en testen maar.
Mensen,
allemaal bedankt. Het werkt weer :-)
Stekker past op 1 manier inderdaad.
Hier staat nog een amusant verhaal. Een hoop Amerikanen die er ook allemaal mee geworsteld hebben.
Staat wel een aardige handleiding in op pag. 3 -> http://forums.vwvortex.com/zerothread?id...
Groet,
Paul
15 jaar
Oude schakelaar heeft een verstelbare stift. Klopt dus dat je hem uit kunt trekken. Heb demijne laatst ook moeten vervangen maar kreeg van de Seat dealer niet het nieuwe- maar nog gewoon het oude type. Monteren is een fluitje van een cent. Alles werkt weer naar behoren. Als de remlichten het met de nieuwe schakelaar nog steeds niet doen, zou ik eens naar de bedrading van je achterklep kijken. Rechter doorvoertule geeft vaak problemen. Bij mij was ogeveer driekwart van alle draden in die thule beschadigd.
[quote=Rklink]Oude schakelaar heeft een verstelbare stift. Klopt dus dat je hem uit kunt trekken. Heb demijne laatst ook moeten vervangen maar kreeg van de Seat dealer niet het nieuwe- maar nog gewoon het oude type. Monteren is een fluitje van een cent. Alles werkt weer naar behoren. Als de remlichten het met de nieuwe schakelaar nog steeds niet doen, zou ik eens naar de bedrading van je achterklep kijken. Rechter doorvoertule geeft vaak problemen. Bij mij was ogeveer driekwart van alle draden in die thule beschadigd.[/quote]
Sorry, had niet gezien dat de boel al weer werkte.....
Hoi Rob,
Klopt wel wat je zegt. Ik had die rechter tule ook al eens opengemaakt en dat zag er inderdaad niet echt helemaal lekker uit. Mogelijk zit daar nog steeds een probleem (binnenverlichting geeft regelmatig issues -> al 2 keer kappotte zekering).
Vandaar ook dat ik in eerste instantie niet zeker was de remlichtschakelaar de boosdoener ws. Trial en error was in dit geval de oplossing (aangezien de schakelaar erg goedkoop is).
Het ook al eens meegmaakt dat er een draad los hing in de tule bij de bestuurdersportier. Gevolg -> geen centrale deurvergrendeling en tankdopvergrendeling. Op Duits SGAF forum (Sharan/Galaxy/Alhambra) las ik hier ook al over.
Groet,
Paul
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar