Bij heuvels gaat wagen in noodloop ,dit kan gebeuren na 30 min maar ook wel 90 min.
na contact af en weer aan geen probleem.
garage 1 na meting niks te zien.
garage2 melding 17965 p1557 035
regelen druk bovenste ontsteking
begrenzing van regelaar is voorbij
sporadisch
Garage in frankrijk heeft het over nieuwe turbo maar solo na 5ookm geen probleem.
Maar thuis reis is nog 1250 km.
Liever in nederland repareren
gr bart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zie :
foutcode: 17965 P1557
nl Controle laaddruk regellimiet wordt overschreden
du Ladedruckregelung Kontrol Regelgrenze überschritten
en Charge Pressure Control Positive Deviation
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
De geleverde laaddruk is te hoog, misschien/waarschijnlijk zijn er problemen met de N75 of de turbo.
Mogelijke verschijnselen:
Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc.
pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM.
Storingslampje brandt
Noodloop.
Mogelijke oorzaken:
Slangaansluitingen verwisseld
Lekkende slangaansluiting(en)
Lekkende vacuum leidingen
Turbodrukregelaar (N75) werkt niet (goed)
Turbo functioneert niet goed (vervuild of kapot). Wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat (of vast zit) dan kunnen de schoepen in een stand vast blijven staan waardoor onjuiste turbodruk wordt geleverd (in dit geval dus te hoge turbodruk).
Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk.
Mogelijke oplossingen:
Werk deze lijst helemaal (en op volgorde) af.
Gr Stefan
wagen wil op eens niet meer trekken .contact af aan trekt weer als vanouds, ook hele steile helling, na 90 min opnieuw.
waarom niet bij solo auto meer dan 500km
deze week weer met caravan gereden geen probleem ruim 100km.
de franse taal is het probleem,die willen graag turbo vernieuwen 1100/1800 euro
15 jaar
[quote=bart53]waarom niet bij solo auto meer dan 500km
deze week weer met caravan gereden geen probleem ruim 100km.[/quote]
Als je er een caravan achterhangt, zal de auto harder moeten werken en (dus) warmer worden. Als je er vertropuwen in hebt, zul je in een rustig (er) tempo terug moeten keren naar NL, en dan verder op onderzoek uit.
rustiger rijden kan ik mij iets bij voorstellen,maar de wagen zal toch ook moeten klimmen.
en rijden en trekken met een hoger toerental kan dat schelen,of misschien binnendoor,geen tolweg
15 jaar
De auto gaat in noodloop teneinde de motor te beschermen,door het contact er een keer op en af te zetten reset je de boel.
Als de storing weer optreed gaat tie weer in noodloop.
Voor de rest zie hierboven.
15 jaar
probeer onderweg naar huis te bekijken wanneer (en bv bij welke temperatuur) de auto in noodloop gaat, zodat je nog meer gegevens hebt om de storing te (kunnen) repareren.
Op weg naar huis met caravan binnendoor begon de wagen pas te trekken vanaf 2000 toeren ,dit ging 255 km goed ,maar na een zware klim toen geen trekkracht meer, ook niet na reset.
Temperatuur was goed(normaal)
Wagen gaat terug naar nedeland via anwb.
Moet garage er maar naar kijken, die dachten toch ook aan turbo.
We wachten af.
15 jaar
Voor je tot vervangen van de turbo over gaat,zou ik eerst een goede diagnose laten stellen.
15 jaar
Auto gaat naar seat dealer.
Bedankt
15 jaar
Oh,die vervangen de turbo en alles wat er omheen zit, met een mattenklopper sla je ook een vlieg dood.
Kost 2500 euro,maar dan ben je wel weer het heertje.
Dealers kunnen tegenwoordig alleen nog maar sleutelen met de laptop en hopla,vervangen die hap.
Ik hoop voor je dat het meevalt.
15 jaar
Ik ben er zelf ook niet van overtuigd dat de turbo kapot is.
Misschien dat de foutmelding of storing helemaal over is als de wagen een week stil heeft gestaan in frankrijk.
Dat is tijdens mijn vakantie al eerder gebeurd
15 jaar
Als ik zo de topic lees, is er een sensor die, als ie te warm wordt, niet meer goed werkt. Probeer zelf eens te beredeneren welke kan afwijken. In post 2 noemt Stefan de laaddruk controle van de turbo, heb je die al eens (preventief) vervangen? (kost allicht minder dan de complete turbo ;-) ) En ik zou in ieder geval laten meten of de turbodruk goed blijft bij zware belasting.
Is de auto getuned??
Jos.
nee de auto is niet getuned.
temperatuur was ook goed.
geen olie verbruik.
Geen apart geluid
15 jaar
Het beste is om met een datalogger te gaan rijden en kijken wat de waarde van de sensoren zijn.
Turbo druk en sensoren bekijken.
Er word al snel geroepen turbo is kapot, maar er zijn zoveel zaken omheen die ook de storing kunnen veroorzaken.
15 jaar
waarschijnlijk zitten hier gewoon de schoepjes vast op de turbo, en dan gaat die waarschijnlijk in dit geval te hoge turbodruk leveren, gevolg noodloop, wat je kan proberen, ik heb er al verschillende mee geholpen, 2 busjes forte in de tank gooien, 1/4de vol het kan zijn dat de schoepjes dan losser komen, ik zeg wel werkt niet bij allemaal, maar bij de meeste wel, echt moeite om te proberen, ik weet dit uit ervaring, het is dit op de n75
Vandaag is auto bij dealer aangekomen en gerepareerd.
Na veel zoeken kwam men een vacuumslang tegen van 10 cm lang die helemaal kapot was.
Kosten slang X euro.
Onderzoek X euro.
Maar wel goedkoper als een nieuwe turbo.
Volgens garage is hier mee het probleem over.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
15 jaar
bedankt voor de feedback en nog volop rij plezier. De bedragen van de reparatie heb ik verwijderd om reactie's daarop te verkomen.
Gr Problemcar.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar