Hoi
ik heb een AHU motor, heb net waterpomp vervangen en distributieriem moest hierbij af
na montage en proefrit het volgende
bij auto starten alles prima ook gas geven, wanneer ik begin te rijden hapert auto en krijg ik veel zwarte rook
ik heb al 2 x distributie nagekeken en staat volgens mij juist, of moet ik de riem vervangen ? ik heb deze 20.000km geleden al vervangen
hoe kan ik controleren op nokkenas in BDP staat ? heb je hier een foto van ?
thx
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Johnny
Waarschijnlijk ligt de distributie toch niet goed.
Je hebt hem 2x gecontroleerd,staat volgens jou goed maar weet niet wanneer de nokkenas in BDP staat ?
Zie :
[url=http://img190.imageshack.us/i/77818747.p...][img]http://img190.imageshack.us/img190/9717/...[/img][/url]
[url=http://img147.imageshack.us/i/84016008.p...][img]http://img147.imageshack.us/img147/401/8...[/img][/url]
Gr Stefan
ja dat zal ik dan wel zeker goed hebben want heb het origineel lineaal 2065a, kan er alleen maar tussen als het juist staat, toch ?
ik ben echter vergeten hoe de riem erop lag, kan beter nieuwe riem plaatsen denk ik
ik merk dat er toch wat speling zit als riem erop ligt en ik aan de krukas draai dan zie ik het merkteken in het kijkgaatje toch verplaatsen van de speling
15 jaar
Voor de zekerheid toch maar een nieuwe riem plaatsen,monteren en GOED spannen zoals het hoort.
De speling die je nu hebt kan ook komen doordat de riem niet goed gespannen staat.
Als je de riem gemonteerd hebt,draai dan de motor 2 hele slagen met de hand rond,en controleer de merktekens nogmaals,staan ze allemaal juist,dan moet het goed zijn.
15 jaar
nieuwe riem gestoken en net hetzelfde, ik ben er zeker van dat het juist staat
heb afspraak met garage om dieselpomp na te laten kijken en evt afstellen
ben benieuwd, moet er vrijdag zijn
15 jaar
Getande riem uit- en inbouwen, spannen
[url=http://img132.imageshack.us/i/n130138.pn...][img]http://img132.imageshack.us/img132/7172/...[/img][/url]
‒ → Krukas in BDP 1e cilinder zetten -pijl-.
[url=http://img27.imageshack.us/i/v230202.png...][img]http://img27.imageshack.us/img27/8876/v2...[/img][/url]
‒ → Nokkenas met de afstelliniaal blokkeren.
‒ Afstelliniaal als volgt richten:
Gefixeerde nokkenas zo draaien tot een uiteinde van de afstelliniaal tegen de cilinderkop botst. Aan het andere uiteinde van de afstelliniaal met een voelermaatje de ontstane speling meten. Voelermaatje ter dikte van de helft van de gemeten speling tussen afstelliniaal en cilinderkop schuiven. Nokkenas nu zover draaien tot de afstelliniaal tegen het voelermaatje aanligt. Een tweede voelermaat met dezelfde dikte aan het andere einde tussen liniaal en cilinderkop steken.
[url=http://img10.imageshack.us/i/v170314.png...][img]http://img10.imageshack.us/img10/4006/v1...[/img][/url]
‒ → Inspuitpomptandwiel met pen fixeren.
[url=http://img17.imageshack.us/i/n130027t.pn...][img]http://img17.imageshack.us/img17/7574/n1...[/img][/url]
‒ Nokkenastandwiel samen met getande riem plaatsen en met bevestigingsbout fixeren (nokkenastandwiel moet nog kunnen worden gedraaid).
‒ Omlooprol inbouwen.
Aantrekmoment: 25 Nm
‒ → Spanrol met moerendraaier (b.v. Matra V159) rechtsom draaien tot kerf en verhoging -pijlen- tegenover elkaar staan.
zijn die voelermaatjes echt belangrijk ?
15 jaar
Ook zonder die voelermaatjes zou je dat probleem waarschijnlijk niet mogen hebben..
15 jaar
ja vorige keer heb ik het ook zonder gedaan en toen ging per vanzelf
dus toch maar die pomp laten checken, pfff
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar