close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Seat Alhambra 2020: hoog brandstof verbruik Alhambra

Bouwjaar: 2020, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 1980, Vermogen (kw): 150

Afgelopen weekend met zowel de oude Alhambra (2011 handgeschakeld) als met de nieuwe Alhambra (nov, 2020 automaat) een rit gemaakt van ruim 800km.
Beide vertrokken met een volle tank diesel maar bij terugkomst zat de tank van de oude Alhambra nog bijna half vol (rij normaal ook zo'n 1300 - 1400km met 1 tank) terwijl van de nieuwe het lampje van de brandstof vlak voor thuiskomst al ging branden.
De gehele weg niet sneller gereden dan 130 en vrijwel geheel op de cruisecontrol terwijl de oude geen cruisecontrol heeft gebruikt (zit er wel op) en ook hele stukken 140 heeft gereden.
Je zou toch verwachten dat een nieuwere auto juist zuiniger met de brandstof om zou gaan, maar niets blijkt minder waar.
Zit er een storing in de nieuwe Alhambra, moet deze beter afgesteld worden of wat kan de oorzaak hiervan zijn?
Want een beetje verschil door de automaat dat zou logisch zijn maar dit verschil is toch wel heel erg groot.

Geplaatst door

gerritB (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Afstellen is tegenwoordig niet meer mogelijk , electronika en sensoren bepalen wat er gebeurt.
Is de tank even groot van beide auto s ?
Zijn beide auto s tegelijk afgetankt en gekeken wat het verbruik was ?
Automaat gebruikt 10% extra.

Ja beide tot de rand toe vol en beide hebben een 70l tank.
Beide zijn ook omgebouwd naar grijs kenteken zodat ook het gewicht vrijwel hetzelfde is.
Enige verschil is dat de oude auto 16" velgen heeft met 225 x 65 banden en de nieuwe 18" velgen met 225 x 45 banden.
Beide voorzien van roetfilter een Add blue inspuiting
Verder heeft de nieuwe start/stop, energiezuinige verlichting enz. dus dan zou je denken dat deze met alle moderne snufjes zuiniger zou moeten zijn geworden.

Maar elektronica en sensoren zijn toch ook in te stellen? Alleen niet meer met een schroevendraaier maar met software op een laptop oid.
Gebruik oude Alhambra zat op 5,1l per 100km. (dus met 70l zou je 1372km kunnen rijden)
Gebruik nieuwe Alhambra 7,2l per 100km (dus met 70l zou je 972 km kunnen rijden)
Op een volle tank een verschil van 400km en dat is toch wel heel wat meer dan 10%

gerritB 0

3 jaar

In stellen van elektronika en sensoren met software op een laptop is chip-tuning. De dealer mag dit in ieder geval niet (dat is weer sjoemelen) en bij chip-tuning vervalt je garantie. Bovendien ben je wettelijk verplicht om de WLTP uitlaatgas test opnieuw te laten uitvoeren. En dat kon wel eens duur worden + daarbij een verhoging van de MRB aan de hand van de nieuwe uitstoot. Zie: https://www.rdw.nl/particulier/voertuige...

oldford 0
badge

3 jaar

Dan zou ik terug gaan naar de dealer , je hebt garantie en leg hun het probleem voor , zelfde motor en Pk s ?

Of het dezelfde motor is durf ik niet te zeggen, zou verwachten dat een bijna 10 jaar jongere auto wel een nieuwere/zuinigere motor heeft.
Maar beide wel 1980cc en beide 110NM 150PK
Alleen de oude nog met sjoemel software wat later is aangepast (waardoor het add blue verbruik ook flink gestegen is) en de nieuwe met (naar ik aanneem) de laatste versie software zonder dat er gesjoemeld wordt.
Het opgegeven gemiddelde brandstof verbruik van 5,3l /100km en 4,8l/100km buiten de bebouwde kom haalt hij echter bij lange na niet.

gerritB 0

3 jaar

Dit verschil komt door de bandenmaat.
De afrol omtrek van de banden verschillen 12.32 mm. tussen oud en nieuw.
Onder de nieuwe auto zitten banden met een kleinere omtrek, dus die draaien harder om dezelfde snelheid als de oude auto te krijgen, dus maakt de motor meer toeren, dus een hoger brandstof verbruik.

Hans4040 1285
badge vip badge

3 jaar

Zou die 12,32mm zoveel verschil maken?
Ik zou denken kleinere banden minder contact met de weg, lagere rolweerstand, motor hoeft minder kracht te zetten en verbruikt dan ook minder. (bandenspanning van beide zit op 3,2 ivm. de 300 kg aan spullen die vrijwel altijd meegenomen moeten worden)
Waar ik eerder aan denk is dat als ik normaal rustig wegrij (dus zeker niet als 1e bij de stoplichten weg) dan zie je het brandstof verbruik gigantisch oplopen tot 28l/100km tot zelfs boven de 50l/100km terwijl de oude dat alleen heeft als je het gas echt diep wegtrapt.
Ook de heuvel op zie je het verbruik flink oplopen terwijl de oude dat veel minder heeft.
En dat dus allemaal bij elkaar geeft een flink brandstofgebruik.
En of dat nu in de toegepast software zit, gebruikte tandwielen in de versnellingsbak, toegepast banden (op de oude zitten altijd Michelin energy banden) of iets anders dat zou ik niet weten.
Feit is dat ik met de oude altijd rond de 1 op 17,5 tot 1 op 20 zit en met deze nieuwe, als ik heel rustig rij op veel 80 km wegen, dat ik dan blij mag zijn als ik 1 op 14 haal.
Ga ik net als met de nieuwe Alhambra de snelweg op, zet ik de cruisecontrol op 128 (123 echte km's) dan verbruikt de nieuwe zo'n 2l tot 3l per 100km meer tov. de oude (die moet ik op 130 zetten voor 123 echte km's) en dat zal toch ergens vandaan moeten komen.

gerritB 0

3 jaar

Het is niet mijn bedoeling om hier een discussie over bandenmaten te starten, maar ik denk dat het wel degelijk uitmaakt.
Bovendien vind ik dat je geen twee auto`s met elkaar kan vergelijken terwijl er tien jaar verschil in zit.

Hans4040 1285
badge vip badge

3 jaar

Als een auto 10 jaar jonger is zou het verbruik, met alle nieuwe technieken, dan niet juist lager moeten zijn ipv. veel hoger te liggen?
Alle fabrikanten gaan prat op zuiniger, schoner, veiliger enz.
Maar als ik meer brandstof verbrand dan lijkt het mij logisch dat er dan ook meer afvalstoffen uit de uitlaat komen en dat het zuiniger en schoner jammerlijk mislukt is.
Daarnaast heb ik deze auto juist gekocht omdat die een stuk zuiniger is dan de vergelijkbare Sharan en S-Max.
De oude Alhambra geeft dat zuiniger in de praktijk inmiddels ook 400.000km waar gemaakt, de nieuwe komt zelfs niet in de buurt van de opgegeven verbruikscijfers.

gerritB 0

3 jaar

Maken beide motoren bij dezelfde snelheid en dezelfde versnelling ook hetzelfde toerental ?

zal ik uit moeten proberen.
Wat wel opvalt is dat het verbruik tijdens het optrekken van de nieuwe veel hoger ligt dan van de oude.
Ook als ik op de snelweg rij dan zakt het verbruik van de oude bult af regelmatig richting de 3l per 100km terwijl de nieuwe slechts een enkele keer onder de 5l per 100km komt.
Maar zal eens kijken wat beide doen op hetzelfde stuk snelweg.

gerritB 0

3 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.