Hallo,
Na jaren van trouwe dienst is sinds vorig jaar de Ibiza flink gaan olie verbruiken en roken na het optrekken.
Dit zowel bij koude als warme motor maar wel veel erger als de motor warm is; dit enige tijd een beetje kunnen onderdrukken met producten (zoals Bardahl No Smoke), maar dit is maar voor enkele weken werkzaam waarna de verschijnselen weer terugkeren.
Ook was de 4e bougie na een kleine 10 Km ook nat van de olie (20W50) waardoor hij maar op 3 poten loopt totdat ie wordt schoongemaakt.
Compressie op alle cinders is overigens nagenoeg gelijk (13 Bar).
Afgelopen week alle klepseals en klepgeleiders vervangen, kop gevlakt en kleppen geslepen en zittingen hersteld,en alle bijhorende pakkingen vervangen; maar na een kleine 5-10 Km opnieuw dezelfde verschijnselen.
Onsteking werkt prima en ook de carterventilatie is open, mischien dan toch iets van vervuilde olieschraapveer ondanks krasvrije cilinder.
Overigens zuiger 1 & 4 hebben last van licht "kantel effect" maar cilinder 1 geeft GEEN problemen, , wie herkent dit probleem ? Motor goed flushen, langdurig warmrijden of toch onderblok openen / vervangen.
Alvast bedankt voor het meedenken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe is het met de carterventilatie , niet verstopt of menbraam kapot ? ?
Kantelende zuiger hoeft niet perse olieverbruik te veroorzaken , maar werkt er ook niet positief aan mee , ik zou eens een lektest doen om te kijken waar de druk het makkelijkst verdwijnt , compressiemeting zegt in dit geval niet zoveel , olie werkt afdichtend.
Auto is economisch totalos gezien de leefdtijd als je het blok ook nog gaat reviseren lijkt me.
Gisteren na toevoeging van Wepp-2110 aan de motorolie een lange rit gemaakt om te proberen met dit middel en goed warme motor de mischien vastzittende of vervuilde olieschraapveer los / schoon te krijgen.
Na afloop van de rit de betreffende bougie bekeken en nu slechts een hele lichte vorm van olieaanslag op de bougie en geen last gehad van uitval van deze cilinder en nagenoeg geen rookontwikkeling gehad.
De komende week nog iets van anti-carbon vloeistof (Toralin) in de betreffende cilinder spuiten en de dag erna eens kijken of dit ook nog wat verbetering geeft icm het flushmiddel (mag max. 1000Km blijven zitten).
Blok revisie zie ik idd gezien de leeftijd niet zitten, maar na de kosten van de "kop" is dit nog finacieel aanvaardbaar.
Oja, carterventilatie functioneert, maar nu nog geen lektest laten uitvoeren.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar