Even een voorwoord op het probleem:
Onze ibiza had het probleem dat de motor niet op temperatuur kwam, thermostaat vervangen en alles leek in orde.
Word weer snel warm en temp. meter geeft weer goede waarde aan.
maarrrr......of het nu toeval is of niet dat even terzijde.......nadat de thermostaat vervangen is loopt de auto niet meer zoals het hoord.
Hij start prima maar mist veel vermogen en houd in tijdens trekken.
Hij loopt prima stationair en haal ook de snelheden wel, maar het duurd nu veeeeel langer en ik merk dat hij erg inhoud en licht stottert.
ook ploft de autlaat wanneer ik schakel en is mijn benzine verbruik een stuk hoger.
Ik ben niet echt bekend met deze auto's maar ik vermoed het richting ontsteking dus heb ik de bougies vervangen alsmede de verdeler kap.
De oude verdeler kap had op de 4 contacten een dikke witte corrosie aanslag, maar ook na deze delen te hebben vervangen bleef het euvel.
Ik heb in het donker nog met water geneveld over de bougiekabels en had geen overslag.
Komt iemand dit probleem bekend voor???
Zou het toch te maken hebben met het vervangen van de thermostaat (daarvoor had ik geen problemen)
Extra info:
voor het vervangen van de thermos. heb ik enkel de koelslangen, multie-riem en de dynamo los gehad (alleen ophanging)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je niet toevallig wat los getrokken met het vervangen van de thermostaat.
wat door een andere thermostaat kan dit niet komen.
groetjes jan.
Dit is een gevaarlijke storing voor je katalysator. Deze kan smelten en die zijn erg duur.
Is de uitlaat niet lek? Vooral het 1e stuk tot aan de kat.
Zijn alle slangen en slangetjes heel, niet gescheurd of poreus?
uitlaat heeft wel een lek, op de einddemper.....maar dat lijkt me niet dat dit het euvel kan zijn.
ik zal nog eens de slangen controleren.
14 jaar
Update:
was net bezig om alles eens na te lopen en zat even te wroeten aan de temp. meter die bovenop de koelslangen gemonteerd zit en hoor ineens de gasklep tikken (auto stond op contact)
Even de sensor los genomen en gereinigt, in mijn beleving is de klacht nu een stuk minder........kan dit kloppen???
14 jaar
Ja dat kan wel kloppen, als de stekker er niet goed opzit of slecht contact maakt kan hij in noodloop draaien met verminderd vermogen..
Reinig de contacten even, als het goed is is aansluiting 1 en 3 voor de ECU gegevens..
14 jaar
Contacten zagen er goed uit.
maar zou het kunnen zijn dat die sensor gewoon weg stuk is???
De thermostaat is waarschijnlijk lange tijd stuk geweest (vrouwtje rijd erin en let niet op dingen waar geen waarschuwingslampje bij gaat branden)
De thermos heeft dus altijd open gestaan waardoor de motor koel bleef. Dus heeft de tempsensor dus ook geruime tijd geen hoge temperaturen mee gemaakt.
het zou wel verklaren dat dit euvel pas is op komen treden na het vervangen van de thermostaat.
klopt mijn rekensommetje een beetje???
Merkte ook dat ik de behuizing wat los zit van het bimetaal gedeelte (kon ze 2 mm verdraaien van elkaar)
Sensor heeft dus 2 functies als ik het goed begrijp, 1. regeling naar de ecu 2. regeling van de temp. meter dashboard (welke mooi in het midden staat als de motor warm is)
14 jaar
Wat je wel kan doen is hem uitlezen en in de meetwaardeblokken de temperatuur controleren..
Een andere mogelijkheid is om de sensor handmatig te meten met een multimeter, meet de weerstand eens van de sensor bij koude en warme motor en plaats de waarde even hier neer..
Mocht de sensor het probleem veroorzaken, kost deze ff 20,-
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar