Seat Ibiza: IBIZA 1.6 ALM loopt niet stationair / olie in luchtfilterbehuizi

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 ALM

Een tijd terug de tank leeggereden. Door de gaskabel wat strakker af te stellen en bij starten wat gas bij te geven, heb ik nog twee weken rondgereden voor ik het (met bezinksel verstopte) benzinefilter verving (stationair toerental rond de 1100 tpm, volgens de Haynes zou dit max 890 tpm moeten zijn). Echter, na vervangen van het benzinefilter, kon ik de gaskabel niet in de originele stand terugkrijgen. Een maand of twee lang moest ik een heel klein beetje gas bijgeven om te starten en reed ik zonder problemen rond ... Tot deze week de motor voor het stoplicht uitviel. Door (veel) gas bij te geven lukt het nog steeds de auto te starten, stationair lopen wil hij alleen niet meer.

Zojuist nogmaals naar de gasklep / gaskabel gekeken, dus eerst het luchtfilter verwijderd. Tot mijn verbazing vond ik een heel klein beetje olie in de luchtfilterbehuizing.
Ik was eigenlijk op zoek naar een 'idling stabilisation valve' of 'idle control valve', maar kan deze niet vinden. Haynes beschrijft geen 'idling stabilisation valve' voor mijn Magneti-Marelli 1AV systeem.

Weet iemand waar ik mijn ICV kan vinden om hem schoon te maken? Vind ook nogal weet informatie over het 'inleren' van het gasklephuis, maar weet eigenlijk niet wat dit betekent. Iemand een idee?

Groeten,
Alex

Alex Heijnen

Geplaatst door Alex Heijnen (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Seat Ibiza? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

joma124 (0) PRO, 13 jaar geleden

je gasklep inlezen doe je met een computer dan zet je de gasklep weer in zijn 0 stand
kan zijn dat de computer van slag is omdat hij blijft bijregelen en het toeretal niet omlaag gaat omdat je de kabel hebt vast gezet

Alex Heijnen (0), 13 jaar geleden

Auto uitgelezen met VAG-COM 409.1 met het volgende (verwachte) resultaat:

------------------------------------------------
00282 - Throttle Position Actuator (V60)
16-00 - Signal Outside Specifications
------------------------------------------------

Vervolgens geprobeerd de gasklephuis opnieuw in te leren. Juiste menu gevonden, met volgende vier 'meetwaarden':

------------------------------------------------
128 117 56 26
------------------------------------------------

Aanwijzingen op www.gerritspeek.nl opgevolgd. Echter, er leek niets te gebeuren (geen geluid) en ADP RUN verscheen ook niet in beeld.
'Meetwaarden' veranderen niet. Auto geprobeerd te starten zonder gas bij te geven, lukte nog steeds niet. Nog een aantal keer geprobeerd, zelfde resultaat.

Uiteindelijk besloten de foutcode te wissen (las dat dit soms nodig is) en vervolgens de hele procedure te herhalen.
Weer hetzelfde resultaten (niet starten zonder gas bij te geven). Echter, bij uitlezen bleek de foutcode nu anders te zijn:

------------------------------------------------
00282 - Throttle Position Actuator (V60)
36-00 - Open Circuit
------------------------------------------------

Mijn conclusie zou zijn dat het motortje in het gasklephuis kapot is. Gebeurt dit vaker, of is deze conclusie te voorbarig?
Iemand een idee?

Groeten,
Alex

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Het gasklephuis gaat wel vaker stuk, maar om hem in de basisstand te zetten moet het geheugen leeg zijn, of in elk geval mogen er geen storingen m.b.t. de gasklep in staan als ik me niet vergis.

Hoe ben je te werk gegaan om hem in de basisstand te zetten ?

Gr Stefan

Audidriver73 (0) PRO, 13 jaar geleden

Meestal is het verstandig de leerwaarden in het regelapparaat ook te wissen.
VAGcom 409 is freeware, daar kun je geen aanpassingen mee doen, alleen uitlezen en resetten als goed is.

Alex Heijnen (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties. Het inleren heb ik geprobeerde te doen zoals wordt beschreven op www.gerritspeek.nl. Tot en met punt 8 ging het goed.
Punt 9 heb ik echter nooit bereikt, ADP RUN verscheen niet rechtsboven in beeld.
Ik het de gehele procedure doorlopen voordat ik de foutcode had gewist, maar ook nadat ik de foutcode had gewist ... in beide gevallen ging het mis bij punt 9.
De VAG-COM 409.1 versie die ik gebruik is de 'geregistreerde' versie. Zo wordt het ook weergegeven in het menu dat te bereiken valt door op ABOUT te klikken in het hoofdmenu. Ik ging ervan uit dat ik daarmee mee gasklephuis zou kunnen inleren. Klopt dat niet?

1) Zet het contact AAN, maar start de motor NIET !
2) Blijf tijdens de hele procedure van het gaspedaal af !
3) [Select]
4) [01 - Engine]
5) [Measuring Blocks - 08]
6) Ga naar Groep 098 (NB: Sommige SIMOS of Marelli ECU's gebruiken Groep 001, zoals ADY & AEE motoren)
7) [Go!]
8) [Switch to basic settings]
9) In het display boven-rechts verschijnt nu 'ADP RUN'. Het inleren van het Gasklephuis is klaar zodra jij weer naar 'basic settings' terug gaat. Je ziet de waarden veranderen en je hoort de cyclus in het Gasklephuis de eerste paar seconden en dan stopt het. Laat VAG-COM in 'Basic Settings' staan gedurende ongeveer 30 seconden.
10) Klik op [Switch to Meas. Blocks].
11) Sluit VAG-COM af
12) Sleutel eruit, 30 sec wachten en klaar is klara

Groeten,
Alex

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.