👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Een heel relaas, maar ik wil proberen volledig te zijn.
Vorige week zaterdag rit van Groningen naar Den Haag. Wordt het bij Schiphol ineens koud in de auto. (mijn bijverwarming is al wat langer kapot wordt eerdaags vervangen). Spelen met de climatronic hielp niet, watertemperatuur liep wel omhoog, totdat de computer aangaf dat ik mijn koelvloeistof moest checken. Gestopt, koelvloeistof bol stond vol en druppelde over. Even een paar minuten gewacht, weer op contact gezet, temp kwam op 90 graden, normaal. Gestart en naar veiligere plek gereden. Toen temp weer hoog. ANWB erbij, conclusie koelwaterpomp kapot. Begin afgelopen week via transport naar mijn garage in Groningen gebracht.
Koelwaterpomp vervangen, thermostaat vervangen, en passant ook de distributieriem maar meegenomen, radiator gecontroleerd op verstoppingen, het systeem gevacumeerd en opnieuw gevuld. De hele middag gereden en toen viel de verwarming weer uit. Bol van koelvloeistof stond weer vol. Dus toch weer ergens drukopbouw. Maandag maar naar een Seat specialist. Om gek van te worden.
Ik wil hem zo goed mogelijk op weg helpen.
Zaken die mij opgevallen zijn:
Verwarming valt plotseling weg, koelvloeistofbol niveau wordt te hoog, Bij doorrijden loopt koelwatertemp op, bij stationair draaien niet, na kort wachten is temp ook zeer snel weer 90 graden (is dan de luchtbel temp gemeten?)
Wie heeft een idee?
Groet,
Frits
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan eigenlijk maar 4 dingen zijn:waterpomp,thermostaat,verstopping,koppakking.
Maar omdat je alles gecontroleerd hebt ga ik denken aan de koppakking.
Dag Ricky,
Wat ik vreemd vindt is dat de temperatuur ook weer zo snel normaal is. Het lijkt wel alsof er IN de luchtbel gemeten is.
Verder bleek bij controle van de CO2 hoeveelheid in de koelvloeistof dit geen afwijkende waarde te zijn.
16 jaar
En kan het kloppen dat in geval van een koppakkingprobleem de verwarming dan als eerste uitvalt? Dat is n.l. wat bij mij steeds gebeurd.
Groet,
Frits
16 jaar
het hoeft niet per se zo te zijn dat er uitlaatgassen in het koelsysteem te meten zijn
je kan ook een vloeistof verlies naar een cilinder hebben
als dat lang genoeg is kan er door te kort aan koel middel een te hoge temp. ontstaan met als gevolg koken op de heetste plek en dan damp vorming
en dit geeft een lucht bel
daar dooor ontstaat een hoge(re) druk dan de klep vd dop heeft met als gevolg overlopen van de koel vloeistof
als je dan even stilstaat daalt de temp door de hoge druk weer snel
en lijkt alles normaal
ga je dan weer rijden dan is de belasting dus temp opbouw hoger
en begint het weer van voor af aan
en dat je geen damp uit de uitlaat krijgt kan ook goed kloppen
als er niet TE veel lekt dan is de katalisator in staat om dit heel lang om te zetten in water zonder de damp vorming
die treedt pas op bij een verzadigings punt van de gassen
en hoe kouder de lucht hoe droger in principe
Heb zojuist 5 km snelweg gereden, alles normaal. Net thuis valt de kachel weer weg. Bol stond normaal. Loopt wel iets over als ik de dop er (voorzichtig) afdraai. niveau staat dan te hoog.
Ook viel mij op dat er rook middenachter de motor weg komt, alleen bij draaiende motor. Heb de kap eraf gehaald en de rubber isolatieband. Zat ook enigzins olie in. Verleng stukje voor het vullen er ook afgehaald en alles schoongemaakt.
Heb nog niet zo lang geleden een (met subsidie) Bosal roetfilter laten monteren. Kan hier nog een relatie liggen?
16 jaar
goi dat filter er af en kijk wat er dan gebeurd
Dat roetfilterverhaal zal ik morgenvroeg bij de SEAT Specialist in Groningen toch ook maar even meenemen.
Zojuist 30 km gereden op snelweg. Koelwatertemp op 90 en olietemp ook. Verwarming doet het slechts minimaal. Het blijft een raadsel. Als er een cilinder lekt moet hij dat toch de hele tijd doen, niet eens wel en dan weer niet?
Carterdamp (als het dat is) was nog wel wat zichtbaar, leek minder te zijn. Kan men met knoeien bij bijvullen dit veroorzaken, de gelekte olie loopt dan aan de achterkant van de motor naar beneden en komt dan ergens op de uitlaat terecht?
16 jaar
olie morsen lekken gaat ie stinken en roken
maar dat doet niks met de verwarming
en dat ie t wel niet wel doet kan zoals ik schreef door de belasting komen
als je minder snel rijdt zal ie minder werken/belast zijn en dus minder problemen geven
schakelt de fan wel op tijd in?
Toen ik net thuis kwam en de controle deed draaide de radiatorfan wel.
16 jaar
En toch lijkt dit probleem sterk op een defecte waterpomp,maar ja die is al vervangen........
Roetfilter heeft hier natuurlijk helemaal niks mee te maken. Dat hoef je echt niet aan je dealer te vragen. Zit zo te lezen toch gewoon een luchtbel in het systeem. Waterpomp kan inderdaad ook een oorzaker zijn, maar die is al vervangen.
Laat je dealer eens de slang die naar je expansievat gaat controleren of ie niet dicht zit. Gaat om de dunne slang. Hier zit een vernauwing in. Heb weleens meegemaakt dat dicht zat en dan kan je systeem erg slecht onluchten. Anders moet is koppakking wel verdacht, maar hier moet je pas echt als laatste aan denken.
Ricky, sterker nog, de oude bleek na demontage ook niet defect te zijn. Heb 'm toch maar laten vervangen.
16 jaar
Zal je tip meenemen Alexander, bedankt!
16 jaar
Dag Alexander,
Bleek dat je me een goede tip gaf! De vernauwing zit IN de slang naar het expansievat en was inderdaad verstopt. (Leuke woordspeling, want hij was dan ook inderdaad goed verstopt en niet te vinden). Raakte na reiniging weer verstopt en ik heb hem er daarna maar helemaal uit laten halen. Heb inmiddels de afgelopen week een buitenlandse reis gemaakt en 2600 km gereden zonder problemen.
Vreemd dat dit geen bekend fenomeen is bij ANWB, mijn garage en de Seat garage waar ik uiteindelijk maar naar toe gegaan ben. Ook raar dat het niet als apart onderdeeltje met eigen aansluitingen gemonteerd zit, je vind 'm anders gewoon niet!
Heel veel kosten gemaakt vanwege een verstopt flutding van nog geen 5 eurocent, dat moet de conclusie zijn van dit verhaal. Ik hoop dat anderen hun voordeel hiermee kunnen doen, voor mij is het al te laat. Ik stap ermee naar Seat, ik hoop dat ze me willen tegemoetkomen in mijn kosten.
Groet,
Frits
16 jaar
Zo vreemd is het niet dat de garage, ANWB en een Seat dealer dat niet wisten. Een jaar geleden wist dat ook niet, totdat ik zo zelfde klacht binnen kreeg die jij had. Dacht ook de waterpomp, omdat er geen vloeistof uit dat dunne slangentje kwam zetten. Normaal is het dan ook vaak de waterpomp die niet goed circuleerd, maar nadat een monteur die slang had losgekoppeld kwam ie erachter dat er wat in zat. Voor mij dat is ook onbekend wat het was. Ik had het namelijk nog nooit eerder gezien. Wij hebben eruit gehaald en doorgeboord en weer gemonteerd en probleem was opgelost. Volgens mij zit het ook alleen bij een alhambra diesel.
Vaak is het iets kleins wat defect gaat wat grote gevolgen heeft.
Groeten Alex
We zijn nu een tijdje verder. Ik rijd nog steeds zonder de restrictie. Koelwaterprobleem heeft zich niet weer voorgedaan. Volgens mij verlies ik nog wel steeds een klein beetje koelvloeistof. Na het rijden staat het niveau altijd erg laag. Terwijl er onder aan de dop van de bol toch wel een drup hangt. Draai ik voorzichtig de dop eraf komt het vloeistof niveau weer omhoog. Is dat normaal?
Groet,
Frits
16 jaar
Hoi Frits,
Wij hebben dezelfde symptomen bij onze alhambra diesel! De garage heeft er al een paar keer naar gekeken: de waterpomp is vervangen, en de thermostaat is vervangen.
Het probleem blijft echter terugkomen. En inderdaad na een rit is het vloeistof niveau weer laag, dop eraf draaien (na afkoelen) en het vloeistof peil stijgt weer.
Het slangetje was bij ons gewoon open! Dus dit lijkt niet de oplossing .......... Toch koppakking?
Groet
G
16 jaar
Dag G.,
Bedoel je met slangetje "open" dat er geen restrictie in de slang zit?
Heb je een TDI? Welk bouwjaar?
Groet,
Frits
16 jaar
Hoi Frits,
Onze auto is van 2001, TDI. Met slangetje "open" bedoel ik dat er geen verstopping in zit. Ik heb hem eruit gehaald en kon er gewoon doorheen blazen.
Er zit wel een vernauwing in het slangetje.
Heb je al eens naar dit probleem gezocht bij VW Sharan?
Groet,
G
16 jaar
Ja de vernauwing geeft bij verstopping het probleem waarmee ik deze topic gestart ben.
Heb ook even bij Sharan gezocht, daar wordt alleen melding gemaakt van een probleem met een lekkende koelvloeistof dop. Dat heb ik volgens mij niet, want de druk blijft er wel opstaan.
Na het rijden staat het niveau altijd erg laag. Draai ik voorzichtig de dop eraf komt het vloeistof niveau weer omhoog. Is dat nu normaal of hebben wij er alleen last van?
Groet,
Frits
16 jaar
(Ik heb geen enkele ervaring met auto's onderhoud en reparatie.)
Reactie op: >>> Na het rijden staat het niveau altijd erg laag. Draai ik voorzichtig de dop eraf komt het vloeistof niveau weer omhoog. Is dat nu normaal of hebben wij er alleen last van?
Heb op dit moment zelfde probleem met Seat Alhambra diesel van jan2001. (Tevens gebrek aan koeling)
Hoe je koelvloeistof systeem onder druk komt heb ik geen verstand van(koppakking?)
Bij mij blijft de druk, dus druk is er ook 's morgens nog na volledige afkoeling, het koelvloeistof peil staat dan onder in de bol.
Draai je de dop los dan stijgt bij mij het niveau weer tot normale waarde.
Volgens mij kan dit voor een groot deel verklaart worden door:
De helft van het koelvloeistof reservoir heeft een inhoud van ongeveer 1 liter(verschil tussen overlopen ofdattie bijna leeg is).
Ik zie alleen al ongeveer een(1) meter rubber koelvloeistofleiding zitten tussen(van en naar) motor-radiator.
Die zetten uit met grotere druk, als ik even aanneem dat de diameter van die leiding onder druk 20% groter is dan levert dat een halve liter extra op. Mogelijk dat er op andere plaatsen nog meer rubberslang zit die de rest kan verklaren.
Verder hoor ik ook geborrel in de motor bij aflaten van de druk dus daar zal toch wel wat samengeperste 'lucht' zitten.
Laat je hier nog even weten als je het probleem met de druk opgelost hebt? (koppakking?)
Note: Heb van ANWB techadvies gehoord dat koppakking lekkage bij moderne auto's niet altijd te meten is met CO2 meter op koelvloeistof reservoir.
Verder op deze site gelezen, behalve koppakking kan ook deksel zelf gebarsten zijn of dat motorzijde niet vlak is.
16 jaar
Hallo Peterder,
Bij mij exact hetzelfde beeld als ik 's morgens een check doe. De druk blijft erop, dus een lek lijkt er niet te zijn. Jouw uitleg van het uitzetten van de leidingen bij warme motor en daardoor niveauverlaging lijkt me een goede verklaring. Als er verder niets veranderd zal het volgens mij dan toch goed moeten zijn. Ik heb verder geen koelingsproblemen, heb al vele lange ritten gemaakt, koelwater staat altijd op 90 en de olietemp varieert door sneller of langzamer rijden tussen de 80 en 100 graden. Volgens mij normaal.
Ik hoop dat er een prof op dit forum is die dat bevestigen kan, dan is het probleem voor mij opgelost.
Ik laat de restrictie eruit, dan weet ik zeker dat ik geen mogelijke verstopping meer kan krijgen. Bij draaiende motor zie ik het dan ook mooi terugstromen in de bol. Het verschil met of zonder om de motor sneller op temperatuur te krijgen is m.i. minimaal. Tot hij op temp is doe ik het toch rustig aan, het blijft een diesel nietwaar? Ik heb me laten vertellen dat ze in warme landen niet geplaatst zijn, dus zonder in ons NL klimaat lijkt mij geen probleem.
Groet,
Frits
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Alhambra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar