Bij 250.000 km heeft de auto voor de tweede keer last gehad van een waterlekkage aan dezelfde waterslang aan de achterzijde van het blok (bij de tandempomp). Deze slang was helemaal opgezet. Toen was de conclusie dat de koppakking lek zou kunnen zijn.
Dus de cylinderkop eraf gehaald, nieuwe koppakking erop gezet, cylinderkop laten aftesten en vlakken en meteen maar helemaal laten reviseren (nieuwe lagerschalen erin en bussen laten infrezen voor de verstuivers, want deze gaten waren ovaal geworden).
Het revisiebedrijf heeft geen scheuren of lekkages in de kop gevonden.
Meteen een nieuwe waterpomp en distributieset gemonteerd, en als laatste een nieuwe turbo.
Vervolgens begint nu na 10.000 km hetzelfde euvel weer: opgeblazen waterslang en koelwater verdwijnt! Terwijl de druk in het systeem niet absurd hoog wordt... Al meerdere malen geprobeerd: stukje snelweg, afrit en voelen of de slangen hard zijn: niet dus.
Nou viel gisteravond op dat de tandempomp aan de onderkant vet en smerig is, het goedje ruikt naar diesel en niet naar olie.
Mijn vraag is nu: zou het kunnen zijn dat de tandempomp defect is? En dat de diesel die lekt de slang poreus / zacht maakt waardoor dit probleem terug blijft komen? (Opgeblazen slang, dan lekkage en dus koelvloeistof verlies).
De reden dat de tandempomp nu verdacht wordt is tevens een hoger verbruik (ca 1L/100km meer) en bij koude start onregelmatig lopen, wat dan na 20 seconden verdwijnt. Ook heeft de auto soms een "humeur": zwarte rook en minder vermogen...
Met vriendelijke groet,
Michiel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Na demontage van de tandempomp blijkt dat de slangen rondom de tandempomp allemaal dezelfde problemen hebben:
zacht geworden, opgezwollen en stinken naar diesel.
Toch maar besloten om door de zure appel heen te bijten en een nieuwe tandempomp te plaatsen. Meteen maar alle slangen in de buurt vernieuwd,
en dit was dus eigenlijk al heel lang het probleem, alleen was het voorheen veel minder ernstig (steeds 1 en dezelfde slang die lek ging, vandaar toen het idee van een lekke koppakking).
Wat dus in eerste instantie leek op een probleem in het koelcircuit of zelfs een lekke koppakking, blijkt dus uiteindelijk de brandstofpomp de veroorzaker van de ellende te zijn.
De volgende klachten zijn nu ook in één klap verdwenen:
- Onregelmatig stationair lopen / op 3 cylinders lopen
- Vermogensverlies / variatie in vermogen
- Dikke zwarte rook bij (licht) optrekken
- Soepeler optrekken (misschien omdat de turbo beter wordt bediend? -> het vacuumgedeelte van de tandempomp is nu immers ook nieuw)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar