Beste forumbezoekers,
ik heb een probleem met mijn Ibiza wat niet makkelijk op te lossen lijkt te zijn. Het wordt inmiddels behoorlijk frustrerend en kostbaar...
Gelijk na aankoop, vorig jaar oktober heb ik de distributieriem laten vervangen, voor de zekerheid (90000 km).
Op gegeven moment ging het oranje motorstoringslampje branden. Ook liep de motor vrij rauw (klinkt bijna als een diesel, vooral als ie koud is). Stationair lijkt ie wat te 'stuiteren', het toerental is niet stabiel. Ook loopt ie nogal schokkerig bij deellast.
Toen heb ik de auto naar mijn monteur gebracht, de lambdasonde (voorste geloof ik) gaf een foutcode en die is toen vervangen.
Echter na een week kwam de storing weer terug. Het was nu weer een andere storing, mengsel te rijk. Zo nog een paar keer de boel gereset, en telkens kwam er een andere foutmelding.
Uiteindelijk de auto naar de dealer gebracht, na nogmaals een lambda sonde verwisseling (een originele) wat het niet bleek te zijn, zijn die verder gaan troubleshooten.
Na weer uitlezen met allerlei intermittent foutmeldingen (EGR klep) werd aangeraden om de motor te 'flushen' ofwel schoonspoelen. Dat zou 90% zeker de juiste oplossing moeten zijn.
Dat leek het probleem te verhelpen, hij klonk ineens beter, leek meer vermogen te hebben en
stationair was ook constanter.
Maar helaas: na 2 weken weer het motorstoringslampje, en hij loopt weer rauw en schokkerig zoals eerst.
Het lijkt dus alsof er 'iets' vuil wordt.
Verder lijkt ie wat olie te gebruiken, en ik hoor inmiddels een klein lek in de uitlaat.
Ik heb al van alles gelezen, over luchtmassa meters, gasklephuizen enz.
Zou het een lekke kleppakking oid kunnen zijn, dat de boel vervuild raakt door onverbrande olie?
Verkeerd afgestelde distributieriem, dus slechte kleptiming? Vacuumlek? Iets anders?
Alvast bedankt voor de reacties, alle hulp is welkom!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bas,
weet je toevallig waar het lek in de uitlaat zit? Nog voor de lambdasonde (als je weet waar ie zit dan he?)
Dag Maarten,
ik heb even gekeken maar kan het niet helemaal lokaliseren. Lambda zit ter hoogte van de versnellingspook toch? Het lek lijkt verder naar achteren te zitten.
Maar ik vraag me af of het daaraan kan liggen, aangezien dat lek pas sinds een paar weken is en de storing al langer bestaat. Wel klinkt de uitlaat altijd al wat 'hol', maar bij checken was ie niet lek (tot voor kort dan).
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar