Beste lezers,
Ik heb momenteel een probleem met mijn Seat Ibiza van 2008. Als ik boven de 100 km/u rij heb ik het gevoel dat de motor af en toe inhoudt
Het lijkt erop dat een van de cilinders sporadisch niet mee doet. De auto geeft het gevoel dat je met extreme tegenwind rijdt en voelt wat schokkerig aan. Nu hebben ze bij de garage de motor uitgelezen en geen storing kunnen ontdekken. De auto is iets ouder dan 3 jaar en ik verwacht geen enorm schokkende mankementen maar heb geen idee waar ik het moet zoeken. Het schokken is in de versnellingen 4 en 5 merkbaar en heel soms in de 3 bij hoge toeren. Tevens heb ik het gevoel dat wanneer het buiten regent het erger wordt. De garage zegt dat het een bougies kan zijn maar dat het een kwestie van proberen is. Ik heb slechte ervaringen met 'het zou
kunnen zijn'
In de praktijk betekent dat men eerst 4 goede onderdelen vervangt (die je ook betaald) voordat het defecte onderdeel gevonden is. Heeft iemand een idee, klinkt dit voor iemand bekend?
Kleine toevoeging: Misschien heeft het er helemaal niets mee te maken, maar wil het nog wel even melden. De aanjager van de auto heeft spontaan de geest gegeven enkele weken geleden en die is onlangs vervangen. Misschien staat dit er compleet los van maar zover gaat mijn kennis niet.
Lars
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoogspanning of brandstof/lucht gebrek?
Arbeidsloon is vaak meer dan 4 nieuwe bougies. en men kan dan gelikertijd de isolatie controleren.
Cor kun je iets specifieker zijn!? Ik ben een leek
13 jaar
Ja, Lars. Maarjij eerst... ha ha ha...
Ik kan er niks van bakken... Wat denk je?? Is de motor het probleem? Kun je wel b.v. 120 rijden? Of ligt het aan het toerental? Gebeurt het nadat e al enige tijd 100 hebt gereden? Wanneer zijn de bougies het laatst vervangen?
Haha! Sorry, ik dacht dat ik redelijk duidelijk omschreven had
Ik kan inderdaad wel gewoon harder al gaat dat niet meer zo snel daarvoor, hij trekt dus minder (minder vermogen). Als ik boven de 140 ga rijden lijkt het weer beter te worden. Het zou het toerental kunnen zijn, omdat het tussen 3500 en 4000 toeren gebeurd, maar wanneer ik hetzelfde aantal toeren maak in de 2e versnelling doet ie het niet. Mijn bougies zijn volgens mij nog nooit vervangen, of dit moet in een standaard beurt zitten. Hij is net de 100.000 gepasseerd en moet weer voor een grote beurt (heeft alle beurten gehad volgens boekje, sinds aanschaf juli 2008). Maar wil met een goed verhaal komen bij de garage niet zoals ik al eerder omschreef van alles vervangen gaat worden behalve het kapotte onderdeel. Kun je hier iets meer mee? Mijn gevoel zegt dat een van de cilinders af en toe niet mee doet als gevolg van of wel een kapotte (slechtwerkende) bougie, verdelerkap of bobine.
Lars
13 jaar
ik zou ze gewoon de beurt laten doen... Dan worden standaard zaken gecontroleerd bougies vervangen en filters denk ik. als e vraagt of ze de oude onderdelen willen bewaren kun je daar later misschien iets aan zien... b.v. verschillende kleur van 1 bougie. (onthouden uit welke cilinder die gedraaid is. Of het brandstof filter. die kun je openzagen en kijken of er water (roest) in gezeten heeft. Het oliefilter heb je niets aan. dat lekt maar olie en heeft niets met de storing te maken. Vraag ze om goed de isolatie van de bobines en de bougiekappen te controleren..als ze die toch los hebben. Een defect in het boogspanningsgedeelte geeft soms geen foutmelding aan de ECU.
Verder denk ik dat de garage je een correct advies gegeven heeft. In het het onderhoudsboekje kun e zien welke van de door mij genoemde onderdelen vervangen worden bij de verschillende beurten.. En Als je oude facturen hebt bewaard? kun e zien wat er steeds vervangen is. Ook het oude luchtfilter kan een verhaal vertellen.. Zaten er allemaal bladeren voor zodat het gedeeltelijk verstopt raakte? Meestal zal een tekort aan lucht of benzine in een foutmelding resulteren. Maar, als de storing tijdelijk is zoals in jouw geval kan het best zijn dat jij die fout sneller in de gaten heeft dan de ECG. Die moet nl constateren dat de gegevens die hij krigt van bv de temperatuursensor, de lambdasonde, de mapsensor en de stand van de gasklep niet in overeenstemming zijn met een van te voren door de fabrikant bepaalt patroon. Een electrische storing (b.v breuk of slecht contact)daarintegen registreert hij veel eenvoudiger en ook direct... Een heel verhaal. Probeer het een beetje te volgen. Ik hoor nog wel of je de onderhoudsbeurt sneller laat doen en hoe daarna de stand van zaken is? groeten Cor
Cor, hartelijk dank voor je uitleg. Ik heb volgende week een afspraak bij de garage
kon helaas niet eerder. Afspraak is voor grote beurt en ze zullen een stuk gaan rijden met testkast in de auto. Hopelijk kunnen ze dan zien waar ze de fout moeten zoeken. Ik zal het de uitkomsten hier delen
Nog maar even een weekje zo doorkarren
:)
Lars
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar