Seat Ibiza: Accu wordt niet bijgeladen. Dynamo stuk?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 MPI motorcode AKK

Beste,

Ik heb een seat ibiza uit 200 met motorcode AKK.
Laatst viel tijdens het rijden de auto stil, en startmotor kreeg hem niet meer rond. Thuis een andere accu gehaald, erin gezet en lopen. Thuis gemeten en blijkt dat de accu niet bijgeladen wordt. Spanning is tijdens het lopen +/- 11,8 V. Accu is het niet want die geeft netjes 12,3V onbelast.
Ik dacht dus dat het de dynamo was. Ik heb een nieuwe besteld via Ebay, bleek niet de juiste stekker aansluiting te hebben.
Dus vandaag een gehaald op de sloop en erin gezet. Probleem niet verholpen.

Wat heb ik gemeten:
Spanningsval over kabel naar accu - nihil
Spanning op de aansluitstekkers = +/- 10V
Contact met massa = goed
lampje op het dashboard gaat branden maar gaat niet uit.

Wat kan het zijn? Ik zou er zeer geholpen mee zijn!

Joep

Geplaatst door

joep106 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dynamo v/d sloop ook niet goed?
of de laadkabel naar de accu is ergens gebroken op een aansluitpunt.
controleer dat eens?

klaasqatar 0

13 jaar

Een geladen accu geeft onbelast een klemspanning van 12,6-12,7 Volt af. 12,3 Volt wijst op ongeladen of half geladen toestand.

Hoe heb je de spanningsval gemeten?? Met een kapotte dynamo is die niet te meten. Er vloeit nl geen stroom.. Ik denk dat de sloopdynamo ook niet werkt.. Misschien zitten de koolborstels vast in hun houder. en maken ze geen contact.

bedankt voor de reactie!
Ik heb gemeten of op het aansluitpunt van de dynamo dezelfde spanning staat als op de accu. Dit om een kapotte kabel uit te sluiten.
Accu is momenteel inderdaad niet helemaal opgeladen ga hem morgen nog maar eens aan de lader hangen.
Maar dynamo geeft ook geen spanning wanneer hij zichzelf zou moeten gaan bekrachtigen. Terwijl dan af en toe wel het dashboard lampje uit gaat.

Ik heb het stekkertje dat op de dynamo moet ook een beetje aangepast zodat ie op mijn nieuwe dynamo past. Ook die geeft geen spanning ook niet boven de 2500 toeren waar hij zichzelf zou moeten bekrachtigen...
Ik weet het niet echt meer. Zal koolborstels morgenavond nog eens proberen maar neem aan dat ze die dynamo's testen op de sloop.

joep106 0

13 jaar

Er zitten twee draden aan de dynamo.. Een dikke en een dunne.. de dikke moet er voor zorgen dat de laadstroom de accu en de verbruikers van stroom kan voorzien. De dunne draad is van het controlelampje..is dat de draad waar je 10 volt op meette, zoals je meldde?? Datzelfde draadje heeft nog een andere functie..(komt later).

De rotor, in de dynamo, moet magnetisch zijn om zijn werk te kunnen doen. Daarvoor zit er een spoel in die rotor. Als daar stroom doorheen loopt via de koolborstels wordt de rotor magnetisch. De spanningsregelaar regelt die stroom en de sterkte van het magnetisme. de spanningsregelaar haalt zijn stroom bij de draaiende dynamo.van de stator (Het stilstaande gedeelte). Daar zitten de tegenpolen en wikkelingen waar de stroom wordt opgewekt.. diodes zorgen er oa voor dat de stroom maar een kant op kan in de richting van de accu en niet terug.

Echter, het systeem werkt alleen maar als het magnetisch is. en daar moet dat dunne draadje ook voor zorgen.. De hoeveelheid stroom uit dat dunne draadje is meestal niet meer dan die door het controlelampje gaat. dus echt heel weinig en pas als je het contact aanzet en het lampje brandt zal die stroom vloeien.. meestal is het zo dat de polen na het stilzetten van zichzelf ook nog een beetje magnetisch blijven.(remanent magnetisme, dus niet permanent). ook dat helpt om de dynamo te kunnen laten beginnen met werken..

Ik vermoed dat door schokken of langdurig stilstaan het remanent magnetisme er niet is.. en de stroom via het lampje is niet in staat om de rotor en de stator voldoende magnetisch te maken om enige reactie te bereiken.. Dit kan bij de nieuwe en de sloopstarter het geval zijn.

Remedie: Laat de motor versneld stationair draaien en houdt dan gedurende een paar seconden een draad welke je aan de + pool van de akku hebt bevestigd tegen het dunne draadje.. De dynamo zal dan gaan laden. een volgende keer hoeft dat niet meer te gebeuren. Alles is weer in orde.

En dan nog dit.. Het kan zijn dat electro deskundigen mij aanvallen op de uitleg van de wisselstroom dynamo.. Er wordt namelijk wisselstroom opgewekt en de accu is gelijkstroom. ook De diodes zorgen dat dat rehtgezet wordt. Is nog lastiger uit te leggen en nog veel lastiger te begrijpen..

Ik ga die oplossing eens uit testen en houd je op de hoogte

P.s. ik zou de theorie moeten kennen, studeer automotive engineering en ben over half jaar klaar. Maar weinig praktijk gehad en ben niet zo;n held in elektro. Dus stel de hulp op prijs!

joep106 0

13 jaar

Ik ken het, omdat je electriciteit niet ziet moet je proberen je een voorstelling van maken van wat er gebeurt als ergens spanning op staat en als er stroom vloeit. Wij leerden vroeger denk maar aan de waterleiding.. Maar dat was niet echt goed. het water gaat maar een kant op.. Ik heb het me zo aangeleerd. Een leiding die rond loopt en geheel gevuld is met knikkers. De druk welke je op de knikkers zet heet spanning en het aantal knikkers dat verrolt heet stroom, de dunne plekken en de bochten zorgen voor de weerstand. soms zitten er deurtjes in, welke maar naar een kant open kunnen. (diodes) enz enz. Het is heel belangrijk dat je in rondjes denkt. Wat eruit gaat komt er van achter weer bij. En dan nog dit de spanning alleen is niks.. De stroom doet het.. Omdat de stroom lastiger te meten is dan de spanning, meten we die meestal. Een voltmeter is niets anders dan een spoel om een kern.. hoe meer stroom er door die spoel gaat hoe meer magnetisch de kern.. En die magneet trekt een wijzertje waar een veer op tegenwerkt meer of minder naar zich toe..Een ampere meter werkt net zo. alleen zul je om de stroom er doorheen te laten lopen de betreffende leiding door moeten knippen en aan weerkanten van de meter aan moeten sluiten. De spanning (druk) in de leiding komt meestal van een plaats (bv accu). Als er geen stroom vloeit is die druk overal hetzelfde. Maar als er stroom gaat vloeien wordt de spanning (druk) in het het circuit steeds kleiner naarmate er onderweg weerstand is.. Als er geen weerstand is, is de stroom maximaal.. Maar gelukkig zit er in het circuit altijd een behoorlijke weerstand (de verbruiker) bv lamp spoel oid. Het is de bedoeling dat de weerstand onderweg zo klein mogelijk is, anders zal de spanning op de verbruiker te laag zijn om er voldoende stroom door te laten vloeien. De lamp brandt niet goed of de kern van de spoel wordt niet voldoende magnetisch... met een voltmeter kun je door van af de verbruiker naar de bron of andersom het verschil in spanning te meten... (Als er stroom vloeit natuurlijk!!Weet je nog???) Door de voltmeter op een kant op 2 verschillende plaatsen op 1 kant van de draad (leiding) te plaatsen meet je direct het verschil in spanning van de ene plek tov de andere. (spanningsverlies) omdat het verlies meestal heel klein is zul je de voltmeter moeten verstellen zodat deze tienden van volts kan aangeven.. En nu de praktijk. Het spanningsverschil tussen bron en verbruiker mag niet groter zijn dan 0,5 volt, aan de + of de massakant niet groter dan 0,3 Volt En per verbinding 0,05 Volt. moet je voorstellen een stekker in een draad geeft drie verbindingen een verlies van 0,15 volt erin is dus toegestaan.. In de praktijk zijn de verliezen meestal kleiner, maar bij oudere auto's met oudere geoxideerde bedrading ga je er zomaar overheen met als gevolg dat een en ander niet goed meer functioneert.. Omdat bij electronica veelal met lagere spanning wordt gewerkt mogen de verschillen veel minder groot zijn. En omdat de stroom welke er vloeit ook veel kleiner is mag je niet zomaar met een voltmeter aan de gang gaan. De spoel in de meter is soms zwaarder dan wat je wilt meten en dan veroorzaak je sluiting.. Als je tot hier alles gelezen en begrepen hebt? komt het wel goed met je electrokennis.. Leer dan de wet van ohm uit je hoofd maak een paar sommetjes en je weet bijna alles............ wat ik weet.

goedeavond
Net thuis en meteen aan de gang gegaan.
Draadje gelegd van accu naar de dynamo om heb te bekrachtigen. Zonder resultaat:(
Vanochtend de accu al aan de lader gehangen en heb hem er nu nog steeds aan om te kijken of dat uitmaakt.
Zou niet moeten eigenlijk.

Ook een stuk gereden om te zien of hij uiteindelijk wellicht toch bij laadt, ook zonder resultaat.

Nog meer oplossingen?

joep106 0

13 jaar

Als je zeker weet dat de dynamo massa maakt op de motor en dat de dikke draad van de dynamo op de guiste plaats goed vast en aan de andere kant aan de akku? dan zijn beide Dynamo's defect. Of ze laden wel en fout in instrumentenpaneel..Als je het contact aanzet moet het controlelampje branden? en het gaat uit als de dynamo spannng nagenorg gelijk is als de accuspanning. Controleer of je koplampen meer licht gaan geven bij gas geven? Dan laadt hij wel.

Ik ben eruit!

Ik heb de dynamo opengehaald, koolborstels bekeken en opgeschuurd. Contacten daarin opgeschuurd. En de aansluitingen op het motorblok en accu opgeschuurd. Toen nogmaals gestest en er staat nu een nette 14 - 14,2 Volt op de Accu.

Probleem wat er ook was dat ik met de meter de goede waarde meette voor weerstand en dergelijke, maar dat deze waarden niet voldeden onder hoge belasting.
Cor bedankt voor je moeite!

Gr Joep

joep106 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Seat Ibiza of stel zelf een nieuwe vraag.